Citat:
Ursprungligen postat av
appletime
Varför vill du ha in pengarna på kontot ? Cash is king!
Tyvärr är det ju inte så längre, vilket jag slutgiltigt fick klart för mig i somras.
Jag har både mastercard och visa, men är rätt glad för kontanter och då särskilt när det ska festas. Man tar med sig ett par tusen eller vad man nu vill lägga, och risken att det blir för mycket har liksom försvunnit. Så har jag gjort i alla år, men i Båstad 2016 gick det inte.
Först var vi på en restaurang, där betalade jag kontant för att jag inte visste att de inte tog kontanter innan jag beställt, och efter en del gnäll gick de med på kontanter ändå. Vidare till en pub, kontantfritt, vidare till ett uteställe för äldre, kontantfritt, vidare till ett uteställe för yngre (alltså 18-20) också det kontantfritt... Alltså i princip samtliga uteställen i Båstad, i mitten på juli månad, var kontantfria.
Det slutade med att jag fick köpa dricka och inträden på polarens kort, då jag inte tagit med mig mitt. Han fick naturligtvis tillbaka pengarna direkt i kontanter, men det kändes ändå sådär.
Det verkar helt enkelt som om det på många ställen börjar sina på alternativ för betalning med kontanter.