2016-12-10, 22:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av morpdeus
Det stämmer inte. Naturen var den dominerande utvecklingskraften i miljontals år, men på den senaste tiden har människans teknologiska framsteg underminerat det naturliga urvalet.

Ta köttproduktion som exempel: det används runt 8-10 gånger så mycket energi att livnära sig på kreatur än vad det skulle gjort ifall vi istället åt mer från floran. Eller människor med diverse medfödda defekter så som downs syndrom eller cerebral pares: dessa människor skulle inte överleva länge utan stöd ifrån omgivningen och deras fördelning mellan givande och tagande lutar markant mot det senare.
Det blir rätt off topic, men jag tror definitivt att evolutionen fortgår mer än i dag. Fast det är Dawkins tolkning som gäller. Det är generna och inte människorna som är de evolutionära individerna. Generna har aldrig lyckats sprida sig så bra som idag, att det för med sig sjuka och defekta människor är sekundärt. Det handlar bara om omställning från ett hårt bondesamhälle till ett välfärdssamhälle där andra försörjer den sjuke.
Citera
2016-12-10, 22:49
Medlem
morpdeuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nerdnerd
Ok. Så vad tror du då om mitt svar på din fråga? Dvs de svar som utgår just från din tro? Du frågar "varför..." och jag har gett ett "därför...": ingen har något val. Missförstår jag din fråga? Är mitt svar otillräckligt på något sätt?
Kändes som att du mer eller mindre svarade på ditt egna inlägg.

Citat:
Dock tror jag inte själv på din premiss. Världen är inte deterministisk, och jag tror att vi har en fri vilja. Därför är det meningsfullt för mig att försöka övertala andra att tänka som jag. Men på vilket sätt är det meningsfullt för dig?
På vilket sätt är det meningsfullt för dig att försöka få folk att tro på fri vilja? Vilka är utkomsterna som du förväntar dig?

Det är meningsfullt för min del därför att jag tror att det skulle leda till en mer rationell, men främst av allt, en mer humanistisk tillvaro.
Citera
2016-12-10, 22:55
Medlem
morpdeuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WbZV
Återstår att definiera determinism så att det gör skillnad om kvantmekanisk slump finns eller ej. Om vi inte kan utforska framtiden innan den har passerat, vad innebär det då att något är förutbestämt?

Jag tror inte att den skillnaden går att definiera och då kan den inte utgöra grund för hur vi skall betrakta nutiden. Om fri vilja är att ha kunnat välja annorlunda, så beror inte den möjligheten på om det finns kvantmekanisk slump eller ej.
Vare sig det handlar om determinism eller indeterminism har föga betydelse, utfallet av handlingen är inte påverkbart i vilket fall som helst.

F.ö. betyder inte determinism nödvändigtvis att någonting är förutbestämt, det kan även innebära att fortskridandet blott följer kausala faktorer.
Citera
2016-12-10, 23:01
Medlem
Kleops avatar
Citat:
Du verkar missa min poäng. Jag har inga problem med att det finns olika teorier om världen, vare sig om fysik eller om metafysik, och att olika människor tror olika om respektive teoris sanningshalt. Jag försöker verkligen besvara TS fråga. OCH jag har också en fråga till TS.

Svaret till TS: Alla agerar som de gör därför att kan inget annat, om allt är deterministiskt. Du anser att saker och ting skulle bli bättre om alla förstod att världen är deterministisk och att det talades mer om det. Ja, så kanske det är! (Eller låt oss iaf anta det, hypotetiskt.). Men nu gör de alltså inte det, därför att de ju inte kan något annat i en deterministisk värld. De handlar ju bara precis som de måste göra i kedjan av orsak och verkan. För de råkar det vara så att det för deras del betyder att de inte är determinister på det sätt som du tycker skulle vara bättre. Och precis ingenting av vad du kan göra kan ändra på det.

Det är iofs också möjligt vi nu, rent deterministiskt, är på väg mot den sortens värld som du pläderar för nu. Där t ex ditt inlägg bara är en del av den deterministiska kedjan som oundvikligen kommer leda dit. I så fall är det det som är svaret, utifrån premisserna i den metafysiska teori som du (inte) har valt att tro på.

Frågan till TS: Formulerar om den lite grann. Tror du att du själv öht har något val och kan agera annorlunda i någon situation än vad du sen faktiskt gör? Hade du t ex ha kunnat valt att inte starta den här tråden? Kan du välja att svara eller att inte besvara mig nu, eller finns det bara ett möjligt utfall?

Man kan vara determinist i vardagen fast man fortfarande går omkring och försöker manipulera utkomster.
Citera
2016-12-10, 23:32
Medlem
Jag tycker TS komplicerar saker i onödan. I min uppfattning så är fri vilja inte ett oföränderligt faktum begraven i naturen och i människans hjärta. Det är inte inneboende i människan eller i samhället, och det är meningslöst att skriva in det i en lag. De matematiska, fysiska, biologiska, sociologiska och psykologiska vetenskaper avslöjar ingenting annat än tvång och determinism från alla håll och kanter. Verkligheten är i sig själv, i min mening, en kombination av determinismer, och fri vilja består i att övervinna och överskrida dessa. Fri vilja är helt utan betydelse om det inte är relaterat till nödvändighet, om det inte representerar seger över nödvändigheter.

Att påstå att den fria viljan ligger i människans natur, är att säga att människan är fri eftersom han lyder sin natur, eller för att uttrycka det på ett annat sätt, eftersom han är betingad av nämnda natur. Detta är nonsens. Vi får inte se problemet som valet mellan att vara bestämd och att vara fri. Vi behöver se det dialektiskt, och säga att en människa är i handling bestämd, men att det är öppet för honom att övervinna nödvändighet, och att denna handling är frihet.
Citera
2016-12-10, 23:55
Medlem
morpdeuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cordona
Jag tycker TS komplicerar saker i onödan. I min uppfattning så är fri vilja inte ett oföränderligt faktum begraven i naturen och i människans hjärta. Det är inte inneboende i människan eller i samhället, och det är meningslöst att skriva in det i en lag. De matematiska, fysiska, biologiska, sociologiska och psykologiska vetenskaper avslöjar ingenting annat än tvång och determinism från alla håll och kanter. Verkligheten är i sig själv, i min mening, en kombination av determinismer, och fri vilja består i att övervinna och överskrida dessa. Fri vilja är helt utan betydelse om det inte är relaterat till nödvändighet, om det inte representerar seger över nödvändigheter.

Att påstå att den fria viljan ligger i människans natur, är att säga att människan är fri eftersom han lyder sin natur, eller för att uttrycka det på ett annat sätt, eftersom han är betingad av nämnda natur. Detta är nonsens. Vi får inte se problemet som valet mellan att vara bestämd och att vara fri. Vi behöver se det dialektiskt, och säga att en människa är i handling bestämd, men att det är öppet för honom att övervinna nödvändighet, och att denna handling är frihet.
Diskursen om fri vilja handlar om att utröna huruvida handling x kan väljas istället för y. Ämnets kvintessens är således att avgöra ifall orsak och verkan är alltings dragningskraft eller om det på något sätt går att ställa sig utanför denna lag.

Det du skriver om berör maktförhållanden snarare än fri vilja.
Citera
2016-12-11, 00:08
Medlem
Kleops avatar
Citat:
Diskursen om fri vilja handlar om att utröna huruvida handling x kan väljas istället för y. Ämnets kvintessens är således att avgöra ifall orsak och verkan är alltings dragningskraft eller om det på något sätt går att ställa sig utanför denna lag.

Jag tycker också att din problembeskrivning är den man ska utgå från. Den gör att man behöver anta färre saker vilket är bra.
Citera
2016-12-11, 02:18
Medlem
Citat:
Jag tror det här stämmer på min ståndpunkt med. Men är inte en valmöjlighet en förutsättning för att maktförhållanden skall existera? Har inte en människa med mer kunskap om verkligheten mer förmåga (makt) att agera på sätt som gör det möjligt att åstadkomma saker än någon som saknar kunskap? Är inte allting relativt? Människor har tur om de hamnar under rätt inflytande (kunskap) till en början, men därefter kan de rikta sin uppmärksamhet mot liknande kunskap som leder dem till ett mer överlägset inflytande än andra? Ett inflytande som ger dem makt att gå emot sin natur som är mer deterministisk.
Senast redigerad av Verklighetssynk 2016-12-11 kl. 02:20.
Citera
2016-12-11, 02:38
Medlem
Citat:
Du verkar missa min poäng. Jag har inga problem med att det finns olika teorier om världen, vare sig om fysik eller om metafysik, och att olika människor tror olika om respektive teoris sanningshalt. Jag försöker verkligen besvara TS fråga. OCH jag har också en fråga till TS.

Gjorde jag? Jag tolkade det du skrev i detta inlägg

Citat:
Dock tror jag inte själv på din premiss. Världen är inte deterministisk, och jag tror att vi har en fri vilja. Därför är det meningsfullt för mig att försöka övertala andra att tänka som jag. Men på vilket sätt är det meningsfullt för dig? Det finns ju precis ingenting alls som du kan göra som faktiskt kan ändra på något, om din premiss är sann.

som en fråga om hur någon som ser på världen som deterministisk kan uppfatta meningsfullhet i sitt agerande. Utifrån den tolkningen av ditt inlägg skrev jag ett svar som var menat att belysa att man utifrån en utgångspunkt i determinism, precis som i indeterminism, kan föreställa sig tillvaron på ett sådant sätt att man upplever mening och ansvar i sitt liv. Motsatsen gäller förstås också för de båda ståndpunkterna.

Citat:
Med determinism så menar jag att precis ALLT, ned till minsta atom, är förutbestämt i en orsakskedja. Motsatsen är *inte* att precis ingenting är förutbestämt, bara att det *finns* sådant som inte är förutbestämt.

Jag ser delvis detta, men kanske framförallt ett fokus på specifikt vår egen determinism eller indeterminism, som av intresse för diskussionen. Även med system som är oändligt känsliga för initiala förhållanden, eller med en kvantmekanik som tolkas som att universum på extremt liten skala är indeterministiskt, följer inte på något sätt att människan nödvändigtvis besitter fri vilja.

Citat:
Poängen är att väldigt mycket i en film eller i det verkliga livet kan ha mer eller mindre tydliga kausala samband, UTAN att ALLT är deterministiskt.

Naturligtvis. Skulle du vilja ge några skäl som underbygger fri vilja-hypotesen? Vad innebär begreppet för dig?
Citera
2016-12-11, 08:44
Medlem
Illuminati4Reals avatar
Grejen är väl att vi går alltid mot rätt öde utan att det är deterministiskt avgjort. Vardagen är ett sökande trots allt. Religion t ex är inget svar utan bara ett sökande och spelar ut sin roll någon gång.
Senast redigerad av Illuminati4Real 2016-12-11 kl. 08:46.
Citera
2016-12-11, 12:07
Medlem
morpdeuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Verklighetssynk
Jag tror det här stämmer på min ståndpunkt med. Men är inte en valmöjlighet en förutsättning för att maktförhållanden skall existera? Har inte en människa med mer kunskap om verkligheten mer förmåga (makt) att agera på sätt som gör det möjligt att åstadkomma saker än någon som saknar kunskap? Är inte allting relativt? Människor har tur om de hamnar under rätt inflytande (kunskap) till en början, men därefter kan de rikta sin uppmärksamhet mot liknande kunskap som leder dem till ett mer överlägset inflytande än andra? Ett inflytande som ger dem makt att gå emot sin natur som är mer deterministisk.
Visst, en individ som har en särskild uppsättning av förutsättningar kan göra diverse saker vilket någon med en annan konstitution inte kan göra. Ta Usain Bolt som exempel, han kan springa snabbare än någon annan människa - betyder detta att Bolt har mer fri vilja än andra människor? Nej, han är lika lagbunden som oss andra. Faktumet är att varje individ, rent teoretiskt, har oändligt med valmöjligheter i varje ögonblick. Dock, det som slutligen väljs är bortom individens kontroll.

Inflytande över vadå? Handlingarna? Hmm, så skulle man väl möjligtvis kunna se det. Alltså att: ifall man införskaffar mer kunskap så kommer man möjligtvis att agera annorlunda än vad man tidigare har gjort i en specifik situation. Men det som händer är endast att du utökar din repertoar (som redan var oändlig).

Man skulle kunna se det som att olika val vägs gentemot varandra i en balansvåg, och det val som väger tyngst är det val som kommer att ske. Valmöjlighetens tyngd är i sin tur baserat på en rad olika faktorer så som preferens, viljekraft, omgivning, lagar och regler, osv. Viljan, eller valmöjligheten, att gå emot sin natur är blott en valmöjlighet bland myriader av valmöjligheter.
Citera
2016-12-11, 14:24
Medlem
Jag vänder mig mot tanken att man skulle ta hänsyn till determinism i beslutsprocessen. Rationellt tänkande handlar om att ta beslut som för oss närmare ett utsatt mål. Kan vi inte påverka utfallet så är det ena beslutet inte bättre än det andra. En rationell process kan därför bara fungera om den förutsätter att utfallet går att påverka. Utan rationella beslut kommer naturen att välja bort oss till förmån för någon annan, så att vi inte blir en del av framtiden. Då är jag hellre en del av framtiden, även om det kräver att jag lever med en något felaktig världsbild.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in