Citat:
Ursprungligen postat av
Frigjord
Du resonerar nu helt utifrån din egen uppfattning om vad som känslomässigt följer ur dessa två motstridiga synsätt. Att du har uppfattningen att fri vilja leder till meningsfullhet och att livet blir värdigt, samt att determinism skulle leda till perspektivet att människor vore som meningslösa mekaniska dockor vars beslut inte har någon betydelse, innebär inte att detta är den universella uppfattningen om tycke och smak i frågan.
Jag kan mycket enkelt hitta på en "deterministens motsvarighet" som målar upp determinism utifrån bilden av ett sammankopplat kosmos, där varje del spelar sin roll i en fantastisk växelverkande orkester, där ingenting existerar i isolation; samt beskriva indeterminism som något där entiteter existerar i den djupaste ensamhet, där villrådiga organismer kaosartat strövar på jorden utan mål eller riktning, där detta ensamhetens jag-väsen ska fatta fria beslut i ett främmande universum som existerar som någonting åtskilt och hotfullt i ett cartesianskt teaterspel.
Men oavsett hur vi tolkar de olika utfallen så är det intressanta först och främst själva sakfrågan och inte hur vi utefter ståndpunkter fabulerar önskvärda eller oönskade scenarion. I grund och botten avgör heller inte utfallet i frågan huruvida vi önskar leva drägliga och lyckliga liv eller inte, det vill vi oavsett i vilket kosmos (deterministiskt eller inte) vi befinner oss.
Du verkar missa min poäng. Jag har inga problem med att det finns olika teorier om världen, vare sig om fysik eller om metafysik, och att olika människor tror olika om respektive teoris sanningshalt. Jag försöker verkligen besvara TS fråga. OCH jag har också en fråga till TS.
Svaret till TS: Alla agerar som de gör därför att kan inget annat, om allt är deterministiskt. Du anser att saker och ting skulle bli bättre om alla förstod att världen är deterministisk och att det talades mer om det.
Ja, så kanske det är! (Eller låt oss iaf anta det, hypotetiskt.). Men nu gör de alltså inte det, därför att de ju inte kan något annat i en deterministisk värld. De handlar ju bara precis som de måste göra i kedjan av orsak och verkan. För de råkar det vara så att det för deras del betyder att de inte är determinister på det sätt som du tycker skulle vara bättre. Och precis ingenting av vad du kan göra kan ändra på det.
Det är iofs också möjligt vi nu, rent deterministiskt, är på väg mot den sortens värld som du pläderar för nu. Där t ex ditt inlägg bara är en del av den deterministiska kedjan som oundvikligen kommer leda dit. I så fall är det det som är svaret, utifrån premisserna i den metafysiska teori som du (inte) har valt att tro på.
Frågan till TS: Formulerar om den lite grann. Tror du att du själv öht har något val och kan agera annorlunda i någon situation än vad du sen faktiskt gör? Hade du t ex ha kunnat valt att inte starta den här tråden? Kan du välja att svara eller att inte besvara mig nu, eller finns det bara ett möjligt utfall?