Citat:
Ursprungligen postat av
Verklighetssynk
Som jag ser det har människor ingen fri vilja utan rätt kunskap. Fri vilja är något vi "kan ha" men som de flesta i praktiken inte har.
Precis som den moralfilosofiska debatten som ofta mynnar ut från diskussioner om fri vilja, vill jag mena att detta på samma vis är något som helt åsidosätter den grundläggande debatten om fri viljas ontologiska status eller icke-status. Det blir en slags skendebatt om oväsentligheter som inte hör sakfrågan till, utan som existerar på en "lägre nivå" (inte som en pejorativ kategorisering, utan visavi den hierarkiska ordningen av begrepp).
D.v.s. i debatten föreligger denna prioritetsordning, då (1) helt styr huruvida (2) är i grunden indeterministiskt eller deterministiskt beteende:
1. Den ontologiska eller metafysiska aspekten av fri vilja.
2. Hur kunskap eller annat kan omforma människans förmåga att fatta adekvata beslut.
Det finns nog ingen som menar att en människa inte kan odla sin förmåga till insyn och beslutsfattande genom att lära sig mer om den situation vari ett beslut ska fattas.
Citat:
Ursprungligen postat av
morpdeus
Precis, och det är just det som jag är intresserad av att dyka ned i; frågor som möjligtvis har skylade eller ostuderade svar. Jag vågar t.ex. påstå att determinism i praktiken leder till mer empati och förståelse hos allmänheten och diverse grupper sinsemellan. Då uppkommer frågeställningen ifall det finns krafter som tjänar på stigmatisering etc.
Om *alla skulle må bättre av en annorlunda världsbild, varför inte anamma den isåfall? Dock, med tanke på vad som förefinns i populärmedia är det kanske inte allt för radikalt att påstå att världen inte är redo för ett paradigmskifte inom detta område.
På individnivå föreställer jag mig att de flesta har uppfattningen att de kan fatta beslut utifrån sin tidigare beskrivna jag-modell och att ett anammande av determinism leder till kognitiv dissonans, varför hypotesen om fri vilja är mer lättmottaglig och intuitiv. Att revidera ingrodda uppfattningar är ofta svårt och jobbigt, särskilt om de är djupt rotade i ens identitet (även om identiteten enbart består i ett flöde av språk och abstraktioner som uppstår i medvetandet utifrån determinerade (eller i vilket fall bortom jag-modellens kontroll) elektriska avfyrningar som sänder omkring flera tusen miljarder miljarder natrium-, kalium- och kalciumjoner och den övriga aktivitet som ständigt försiggår i hjärnan).