2016-12-13, 10:34
Medlem
pollenpers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av k0rv3n
Finns många på landet som behöver. Moppe på oplogade bonnvägar är inprincip omöjligt. Hade många på skolan där jag gick där det hade blivit mycket jobbigare för dem att ta sig till skola mm. Visst det går men längre tider då man ska ta sig till busstopp eller föräldrar som måste försöka tider med jobb mm för att köra ungarna överallt.
Men för oss som bor på landet så underlättar det enormt för att ta sig till kompisar, skola mm som sagt.

Tycker det är bra med Besiktning. Hade nästan mer gillat om dom tog det till varje år som vanliga personbilar och höjde farten på dem till 50 km/h. Då hade man iaf sluppit alla som klagar när det går i 30 inne i stan.
På min tid åkte alla moppe, inte mopedbil, på oplogade vintervägar.
Det gå´r fortfarande, klass 1 så får du köra på cykelvag också. (eller var det klass 2)

Egentligen borde en strypt variant av t.ex. VW up kunna ersätt en mopedbil.
Den är billigare än mopedbilen och är försedd med modern krockutrustning. Och dånar inte som en jävla gräsklippare.
Citera
2016-12-13, 18:16
Medlem
k0rv3ns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pollenper
På min tid åkte alla moppe, inte mopedbil, på oplogade vintervägar.
Det gå´r fortfarande, klass 1 så får du köra på cykelvag också. (eller var det klass 2)

Egentligen borde en strypt variant av t.ex. VW up kunna ersätt en mopedbil.
Den är billigare än mopedbilen och är försedd med modern krockutrustning. Och dånar inte som en jävla gräsklippare.

Skillnad på nu och då. Ja med Dakotan jag hade var det inga problem. Men vespan jag hade sen med sina små blanka däck så var det inte lika lätt kan jag säga!
Citera
2016-12-13, 19:50
Medlem
hesons avatar
Mysigt för innehavare av vanliga traktorer, 3 timmar till Besiktningen, 3 timmar hem. Med skogstokiga bilförare puttrandes efter...
Citera
2016-12-13, 20:47
Medlem
Larseverts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av heson
Mysigt för innehavare av vanliga traktorer, 3 timmar till Besiktningen, 3 timmar hem. Med skogstokiga bilförare puttrandes efter...

Vi får väl hoppas det aldrig kommer hända, min gamla höglundare gör knappt 15 km/t på fulla varv.

Än så länge är det de ombyggda bilarna och diverse andra motorredskap det gäller.

https://www.transportstyrelsen.se/sv/vagtrafik/Fordon/Fordonsregler/Traktor/

http://www.regeringen.se/pressmeddelanden/2016/12/regeringens-beslut-om-besiktning-starker-nystart-for-nollvision/
Senast redigerad av Larsevert 2016-12-13 kl. 20:50.
Citera
2016-12-14, 10:15
Medlem
crawlins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Larsevert
Vi får väl hoppas det aldrig kommer hända, min gamla höglundare gör knappt 15 km/t på fulla varv.
Verkligen, har en Fordson -56 som hade varit mindre spännande att köra in till bilprovningen.. har även en Scania L51 A-traktor reggad som används som gårdsbil, köra balar på någon gång om året och ev något lass ris på hösten... känns ju sådär att den jäveln helt plötsligt ska in och besiktigas.
Citera
2016-12-14, 21:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bronix
förbjud skiten istället tkr jag

Hur drabbad är du? Var nog ett år sedan jag såg en a-traktor, bor man i Norrland kanske det är annorlunda?
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in