2016-12-09, 19:21
Medlem
8xxSeriess avatar
enl. denna källan:
http://www.expressen.se/motor/bilnyheter/nya-regler-nu-maste-a-traktorer-besiktigas/

Citat:
"Beslutet innebär att besiktningsintervallen för motorredskap klass 1, EG-mobilkranar, släpvagnar som dras av sådana fordon, bilar ombyggda till motorredskap (s.k. Epa-traktor) och bilar ombyggda till traktorer (s.k. A-traktor) ändras så att kontrollbesiktning ska ske första gången efter fyra år och därefter vartannat år."

Så vad tror folket? Är det slutet på en epok? Är det slutet för alla gamla risiga duetter?
Citera
2016-12-09, 19:29
Moderator
Arne.Ankas avatar
Snarare positivt speciellt som många går fortare än tillåtet.
Citera
2016-12-09, 19:34
Medlem
Även om de (A- och Epatraktor) ska besiktas är det inte samma kontrollplan som för bilar. Man kan säga att kraven är betydligt lägre för dessa.
Citera
2016-12-09, 19:37
Medlem
8xxSeriess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KamratBlue
Även om de (A- och Epatraktor) ska besiktas är det inte samma kontrollplan som för bilar. Man kan säga att kraven är betydligt lägre för dessa.
Hur då menar du? Samma krav ställs väl på bromsar,belysning, glapp, rost? Dock vad jag vet är de undantagna från däckmönster, bullernivå, bälte?
Citera
2016-12-09, 19:49
Medlem
ormbitens avatar
Bara bra med besiktning.
Borde egentligen vara varje år.

Minns när jag gick på gymnasiet hur en kille i klassen körde en väldigt risig a-traktor där han var tvungen att pumpa på bromspedalen för att få stopp på skiten, dessutom hade han pluggat en bromsledning där fram så att det bara fanns broms på ett av framhjulen. Så körde han omkring i nästan två år.
Och inte nog med det, fanskapet gick att köra i en bra bit över 100 km/h.
Citera
2016-12-09, 19:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ormbiten
Bara bra med besiktning.
Borde egentligen vara varje år.

Minns när jag gick på gymnasiet hur en kille i klassen körde en väldigt risig a-traktor där han var tvungen att pumpa på bromspedalen för att få stopp på skiten, dessutom hade han pluggat en bromsledning där fram så att det bara fanns broms på ett av framhjulen. Så körde han omkring i nästan två år.
Och inte nog med det, fanskapet gick att köra i en bra bit över 100 km/h.

Lär nog behövas en stor rensning! Sen vet jag inte mycket om vilka krav som gäller för dylika fordon, men rimligen bör bromsar och belysning vara fullt fungerande.
Citera
2016-12-09, 20:14
Medlem
Pappersvargens avatar
Mycket positivt! Som det har varit innan så har en 16-åring kunnat köra omkring i en stor tung lastbil på allmänna vägar utan att man har vetat i vilket skick de faktiskt är. Vem vet vilket skick bromsarna faktiskt har varit i.

Enda gångerna de har besiktats har ju varit vid registrering till a-traktor samt när polisen har stannat dem för att de kör för fort. Då är det visserligen oftast ombyggda personbilar det handlat om men det är lika illa det.
Citera
2016-12-09, 20:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 8xxSeries
Hur då menar du? Samma krav ställs väl på bromsar,belysning, glapp, rost? Dock vad jag vet är de undantagna från däckmönster, bullernivå, bälte?
Nä, det är ju traktorer och har en begränsad hastighet som vida understiger vad bilar får köra i. Kommer inte riktigt ihåg men det är stor skillnad.
Citera
2016-12-09, 21:25
Medlem
zepofans avatar
Grattis säger jag. Nu har idioterna med ryckspärr och hårdtrimmade motorer verkligen lyckats! Istället för att vårda en "traktorkultur" som tillåter meksugna ungdomar köra något annat än mopedbil om de vill ha tak över huvudet så har de lyckats tvinga fram ett hårdare reglerat regelverk för traktorer.
Besiktning är bara första steget, några idioter till som kliver utanför givna ramar så är totalförbudet för traktorer klart.
Citera
2016-12-09, 21:52
Medlem
Scherings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 8xxSeries
Så vad tror folket? Är det slutet på en epok?
Nä, det är bara en fortsättning på den byråkratiska, regelkåta epoken.
Citera
2016-12-09, 23:22
Medlem
Gustaf85s avatar
A finger closer to reviewing taxes on classic vehicles, mark my words.
Citera
2016-12-10, 00:00
Medlem
Bronixs avatar
förbjud skiten istället tkr jag
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto