2017-11-26, 20:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pissoar
Jag hoppas att Östersunds konkurrenter i allsvenskan kan ta lite inspiration från dem och inse att man inte behöver spendera stort eller ha en spelstil efter budget. Deras två matcher mot Malmö i år höll riktigt hög klass och jag hoppas på att få se mer sådana i framtiden.

AIK och Häcken har till stora delar varit sömnpiller i år och även om man har relativt påkostade trupper så ser de flesta av deras spelare tekniskt sämre ut än Östersunds och lagens taktik framstår som enkelspårig. Jag har svårt att se någon av de två slå över sin vikt även om man kan leverera stabila insatser mot allsvenskans nedre skikt.

Malmö har tveklöst varit det bästa laget i år men med den budgeten så hade något annat varit konstigt. Djurgården har stundtals imponerat men ser inte riktigt något långsiktigt i den truppen.

Förstår att hela grejen Östersund och allt gullande med dem får vissa många att må illa. Men för mig som neutral hoppas jag på att få se fler lag som kan utmana Malmö genom att spela sitt eget spel och få ut maximalt av en begränsad trupp/budget.

Örebro är i det här hänseendet intressant nästa år med en ung tränare med en ung stab. Samma med Poya i IFK även om jag har svårt att se alla burkölsfulla Lindome-bor visa tålamod. Även om Sirius överpresterade första halvan av säsongen skall det bli kul att se dem utan att halva truppen i sjukstugan.
Om truppvärdet skulle avgöra allsvenskan 2017 hade den sett ut så här. Rankat efter snittvärdet per spelare.

Malmö 700 K euro (24 spelare)
AIK 539 k (21)
ÖSK 506 k (25)
Göteborg 478 k (20)
Elfsborg
Djurgården 418 k (25)
Häcken
Norrköping
Hammarby 358k (20)
Kalmar
Örebro
Jönköping
Sundsvall 244k (26)
Sirius
Afc
Halmstad 157k (26)

Snittvärde: 357 k euro
På 22 spelare i truppen.

Värdering från transfermarkt som givetvis går att ifrågasätta - men de har i alla fall en bedömning. Det finns liknande siter och jag vet inte om ngn är mer trovärdig än ngn annan.

En annan ranking man kan göra (om någon orkar) är klubbarnas utifrån klubbarnas omsättning.

För många lag rimmar värderingen med placering/prestation - men inte för alla.
https://www.transfermarkt.com/allsve...wettbewerb/SE1
Citera
2017-11-26, 22:02
Medlem
pissoars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrOrdonnee
Om truppvärdet skulle avgöra allsvenskan 2017 hade den sett ut så här. Rankat efter snittvärdet per spelare.

AIK 539 k (21)
ÖSK 506 k (25)
Göteborg 478 k (20)
Elfsborg
Djurgården 418 k (25)
Häcken
Norrköping
Hammarby 358k (20)
Kalmar
Örebro
Jönköping
Sundsvall 244k (26)
Sirius
Afc
Halmstad 157k (26)

På 22 spelare i truppen.

Värdering från transfermarkt som givetvis går att ifrågasätta - men de har i alla fall en bedömning. Det finns liknande siter och jag vet inte om ngn är mer trovärdig än ngn annan.

En annan ranking man kan göra (om någon orkar) är klubbarnas utifrån klubbarnas omsättning.

På sidan 9 här finns omsättning 2016: http://d01.fogis.se/svenskfotboll.se...70517155558-uq SVFF gör liknande analyser varje år. På sidan 24 där finns kostnader mot placering till och med.

Truppvärdet stämmer, som du säger, ganska väl över med faktiska resultat även om Transfermarkts värden också påverkas mycket från resultaten.

I den rapporten jag länkade ovanför finns också intäkter och kostnader, inkl. och exkl. spelartransfers. Tyvärr redovisar man inte Östersund 2015 innan de spelade i Allsvenskan, men under 2016 så spenderade de 5.8 miljoner på transfers men hade 7.6 i intäkter. Så även om deras truppvärde är högt så har de inte spenderat sig dit.
Citera
2017-11-27, 01:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrOrdonnee

AIK 539 k (21)
ÖSK 506 k (25)
Göteborg 478 k (20)
Elfsborg
Djurgården 418 k (25)
Häcken
Norrköping
Hammarby 358k (20)
Kalmar
Örebro
Jönköping
Sundsvall 244k (26)
Sirius
Afc
Halmstad 157k (26)

På 22 spelare i truppen.

Så Örebro kom alltså både 3:a och 11:a?
Citera
2017-11-27, 06:29
Medlem
kostymnisses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bagarn29
https://www.fotbollskanalen.se/lundh...mmunens-hjalp/

Alla får hjälp av kommunen men det fetade är väl inte speciellt bra.

Beträffande just Kindbergs dubbla stolar är det ju ingen hemlighet direkt och det borde renderat i betydligt fler artiklar etc än det gjort.
Kontakter etc in i kommunen har dom flesta klubbar men att sitta på en så hög stol som det ändå innebär att vara vd för kommunens bostadsbolag och klubben som samma bolag sponsrar är något jag inte fattar att folk där köpt. Det blir ju rätt lätt att dra streck mellan punkt a i form av klubben och punkt b i form av högre hyror/mindre underhållspengar t.ex.

Att ÖFK inte granskats mer än i det där offside-reportaget är på sätt och vi skrämmande, nya lag/företag etc som poppar upp likt ÖFK gjort borde ju utsatts för betydligt hårdare granskning av media. Nu är det bara gulligull.

Sedan gör laget det bra på planen i europa-spelet men dom ska ju klara att dubblera med.
Citera
2017-11-27, 07:57
Medlem
Salorms avatar
Citat:
Givetvis förstår jag att det sticker i en del supportrars ögon, men det vore naivt att tro att inte de flesta klubbar i allsvenskan fått hjälp på ett eller annat sätt. Kanske har 08-klubbarna hamnat i kläm på senare år och fått betala höga hyror.

Just det... Jävla dopade bonnlag!
Citera
2017-12-05, 13:29
Medlem
Readyfreddies avatar
AIK reser återigen till Dubai för sitt träningsläger. Bra att man enbart ser till det sportsliga, synd att det inte verkar leda till bra säsongsstarter.
http://www.aikfotboll.se/nyheter/kla...lager-for-2018
Citera
2017-12-05, 17:20
Medlem
bagarn29s avatar
https://www.expressen.se/kvallsposte...tjarnan-frias/

Citat:
Åtalsbeslut mot den sexbrottsmisstänkte MFF-stjärnan dröjer sannolikt till efter nyår.

Och enligt källor till Kvällsposten finns flera faktorer som pekar mot att förundersökningen kan komma att läggas ner.

Bland dessa ska finnas flera uppgifter om flickans ålder som talar till MFF-spelarens fördel.

Ska bli intressant och se hur MFF agerar om det här stämmer.
Citera
2017-12-05, 18:57
Citat:
Ursprungligen postat av bagarn29
https://www.expressen.se/kvallsposte...tjarnan-frias/

Ska bli intressant och se hur MFF agerar om det här stämmer.

Vad tror du man gör ifall han blir friad? Låter man honom spela eller gör man sig av med honom så fort fönstret öppnar?
Citera
2017-12-05, 18:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AIP
Vad tror du man gör ifall han blir friad? Låter man honom spela eller gör man sig av med honom så fort fönstret öppnar?

Vad tror du? Han och Fifflar-Danne har nog satt på samma flicka. Jävla smutsförening. Min teori är väl att ni erbjuder honom ett nytt kontrakt, inget krav på hemjobb, nr 10 osv.
Citera
2017-12-05, 19:19
Citat:
Ursprungligen postat av Intellectuo
Vad tror du? Han och Fifflar-Danne har nog satt på samma flicka. Jävla smutsförening. Min teori är väl att ni erbjuder honom ett nytt kontrakt, inget krav på hemjobb, nr 10 osv.

Egentligen borde jag inte besvara dig på grund av din oseriösa ton men låt gå för denna gång då jag känner att det kommer vara ett återkommande ämne.

Rent personligt så hade det varit ett ganska enkelt beslut. Han skall inte representera klubben mer. Vad han än har för förklaring så kvittar det egentligen, för oavsett om tjejen ljög om sin ålder eller inte så är själva handlingen är så pass vidrig så jag knappt har ord för det.

För klubben gäller det att lösa detta så smidigt som möjligt. Jag är rätt så säker på att det finns ett antal sponsorer som inte vill bli sammankopplade med MFFs varumärke ifall vi behåller Sarfo. Mest troligt scenario är ändå att även om han blir friad så rear vi ut honom så snabbt som möjligt till utlandet alternativt tar smällen och köper ut honom från kontraktet.
Citera
2017-12-05, 20:24
Medlem
bagarn29s avatar
Citat:

Det beror väl lite på hur kontrakt är skrivit. Jag tycker att han ska bort från allt som har med MFF att göra.
Man kan sälja honom, köpa ut honom eller låta honom gå och dega kontraktstiden ut.

Efter VM vill han nog själv bryta kontraktet om han får vara med i laget. H96 tog emot Miiko så det finns kanske en marknad för Sarfo i Tyskland?
Citera
2017-12-05, 20:29
Medlem
Citat:
Egentligen borde jag inte besvara dig på grund av din oseriösa ton men låt gå för denna gång då jag känner att det kommer vara ett återkommande ämne.

Rent personligt så hade det varit ett ganska enkelt beslut. Han skall inte representera klubben mer. Vad han än har för förklaring så kvittar det egentligen, för oavsett om tjejen ljög om sin ålder eller inte så är själva handlingen är så pass vidrig så jag knappt har ord för det.

För klubben gäller det att lösa detta så smidigt som möjligt. Jag är rätt så säker på att det finns ett antal sponsorer som inte vill bli sammankopplade med MFFs varumärke ifall vi behåller Sarfo. Mest troligt scenario är ändå att även om han blir friad så rear vi ut honom så snabbt som möjligt till utlandet alternativt tar smällen och köper ut honom från kontraktet.

Men om han blir friad, har han väl inte gjort något så jävla regelvidrigt som du vill få det till? Hur gammal är han inte själv? 21? Det är ju inte överjävligt gammal. Om hon sedermera har sagt att hon är 18 är det ju inte så jävla fel ändå, av negern till trots. Fast man tycker ju att han borde ha tyckt att det var mysko, hon var väl 14. Har ju inte sett hur hon ser ut så omöjligt att uttala sig. Huruvida jag tror att MFF agerar så skulle det verkligen inte förvåna mig om ni spelade honom för att sälja till sommaren.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in