2017-10-17, 20:39
Medlem
bagarn29s avatar
Citat:
FOTBOLL Östersund är högst rankat av de
svenska lagen på Uefas senaste klubb-
lagsranking. ÖFK är rankat 34:a, medan
nyblivna mästaren Malmö FF är 93:a
tillsammans med AIK. IFK Norrköping är
rankat på 129:e plats. Östersund är
bland annat rankat före storklubbar som
Boruissa Dortmund och Marseille.

Ranking i all ära men här kan man ju ifrågasätta hur pass rättvisande den är eller vad tycker ni?
Citera
2017-10-17, 21:02
Medlem
eternussermos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bagarn29
Ranking i all ära men här kan man ju ifrågasätta hur pass rättvisande den är eller vad tycker ni?
Känns väl rätt rimligt att Östersund är rankat högre då de presterat betydligt bättre mot internationellt motstånd. Märkligt dock att Solnaklubben är rankad på samma plats som er.
Citera
2017-10-17, 21:07
Medlem
bagarn29s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av eternussermo
Känns väl rätt rimligt att Östersund är rankat högre då de presterat betydligt bättre mot internationellt motstånd. Märkligt dock att Solnaklubben är rankad på samma plats som er.

34:a mot 93:a är väl ändå lite för stort avstånd. Visst har ÖFK gjort det bra.
Citera
2017-10-17, 21:13
Medlem
eternussermos avatar
Citat:
34:a mot 93:a är väl ändå lite för stort avstånd. Visst har ÖFK gjort det bra.
Ja, jag har inte sett poängberäkningen, men gissningsvis är det väl inte sådär jättestor skillnad mellan 34-50 och 93-70?

Östersund ändå obesegrat så de har väl tagit rätt mycket poäng där.
Citera
2017-10-17, 21:33
Medlem
Salorms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PalmiNio
If "ifs" and "buts" were candy and nuts, we'd all have a merry Christmas.

MP kommer få stanna, finns inga tecken på något annat. Kuhn fanns det ändå ett snack om innan säsongen var slut osv.

Jag har full förståelse för din tankegång, men han är inte en guldtränare.. Sorry to say, ni behöver någon annan. Ni har, överlag, varit Sveriges bästa lag oavsett hur mycket jag velat att vi kunde slåss mot er. Vi var fan inte kasa mot er, men ni gjorde målet osv.. Sånt är livet, jag lever det och jag älskar det...
Citera
2017-10-18, 00:35
Medlem
Signaturums avatar
Idag var man sliten på jobb, glädjen efter det 20 guldet gjorde det svårt att sova.

Nu blickar vi mot nästa säsong.
Det finns snack om att MP ska sitta kvar - är rätt likgiltig till detta.
För någon månad sedan ville jag ha bort honom, men han verkar ha fått spelarnas förtroende.
Ge han en säsong till där vi förhoppningsvis når Europa.

Ser gärna att vi förlänger med både Rakip och Lewicki.
Lewicki är nybliven tvåbarnsfarsa, och känns som om han gillar att bo i Malmö - en förlängning är absolut inte omöjlig.
Tappar vi Lewicki finns dock Bonke.
Rakip tror jag DA ser som nästa "stora" försäljning vi gör, och kommer nog erbjuda ett saftigare kontrakt till honom.
Hoppas hans utvecklingskurva fortsätter att peka uppåt, och att han med detta lär sig att spela enklare.

Tinnerholm är ett sorgligt, men förväntat tapp.
Kommer att återvända och pensionera sig i truppen likt Rosenberg.
Berget ser jag inte som ett stort tapp om jag ska vara ärlig, han kan springa - andra spetskompetenser saknar han helt.

Vad som behövs värvas: en höger/vänstermittfältare, samt en backup till Safari som går sönder titt som tätt.
Citera
2017-10-18, 07:31
Medlem
kostymnisses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mattep74
Inte alls klart vilka som åker ur, AFC kan fortfarande gå om Södra.

Kan i teorin ja, i praktiken kommer det aldrig ske och det är vi alla oerhört glada för. Det skulle kräva tre segrar och att J.Södra och/eller Gif torskar alla tre.
Med liknande resonemang kan ju Bajen eller Kalmar fortfarande få kvala med.

Citat:
Ursprungligen postat av Eaglesandshit
AFC kan fortfarande hänga kvar även om jag inte tror att det kommer ske, nästa år är det 4 lag från 08-land i AS, dessutom ett gäng från typ samma breddgrader, Dalarna, börjar bli väl norr-tungt. Får hoppas att J Södra blir kvar, sedan spelar det mindre roll om det är Trelleborg eller Öster som tvålar dit Sundsvall.

För Blåvitts del hoppas jag vi fortsätter spela in våra yngre och inte går på semester än. Skall bli intressant att se vart GAIS haveri slutar, sedan blir det fokus på Spurs.

Edit: Just det, grattis Malmö.

Mardrömmen är givetvis att det blir fyra sthlms-resor, Uppsala, Sundsvall, Östersund och Borlänge. Då har vi vips mer än hälften av resorna på längre sträckor.
TFF är ju ett ställe där man såväl firat som förlorat ett guld och Växjö firade vi guldet i 93 på Värendsvallen. Vångavallen är ju trevligare nu än vid guldvinsten/guldtorsken och likaså i Växjö.

Vi bör spela in dom yngre ja. Låt lånen och spelare som inte kommer förlänga sitta på bänken/läktaren och kör på framtiden.

Ska bli skönt när fotbollssäsongen är över, nåt tv-program där det spelas boll är inte intressant i min bok.
Citera
2017-10-18, 08:50
Medlem
Citat:

de är alltså rankade 34:a om man endast kollar på nuvarande säsongs poäng. i den faktiska rankingen (som baseras på fem säsonger) är de rankade 226:a, en bra bit efter malmö.

https://kassiesa.home.xs4all.nl/bert/uefa/data/method5/trank2018.html

utöver att artikeln endast kollar på 20 % av de totala rankingpoängen så är den klart missvisande på det sätt att den försöker dra slutsatser så här tidigt under säsongen. östersund har ju spelat typ 4 matcher fler än många (fortfarande levande) lag, varav en del av dessa troligtvis kommer ha gått om när säsongen är slut.
Senast redigerad av M.S 2017-10-18 kl. 08:55.
Citera
2017-10-18, 10:21
Medlem
anteri17s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av M.S
de är alltså rankade 34:a om man endast kollar på nuvarande säsongs poäng. i den faktiska rankingen (som baseras på fem säsonger) är de rankade 226:a, en bra bit efter malmö.

https://kassiesa.home.xs4all.nl/bert/uefa/data/method5/trank2018.html

utöver att artikeln endast kollar på 20 % av de totala rankingpoängen så är den klart missvisande på det sätt att den försöker dra slutsatser så här tidigt under säsongen. östersund har ju spelat typ 4 matcher fler än många (fortfarande levande) lag, varav en del av dessa troligtvis kommer ha gått om när säsongen är slut.

Här skulle man in och fakta-döda men som vanligt är logiska M.S före. Snyggt!
Citera
2017-10-18, 17:28
Medlem
Grattis Malmö.

Ni har klart tagit flest poäng, men att glappet är så pass stort ner till tvåan, beror inte det mkt på att inget annat lag har presterat normalbra? Är det inte ganska lågt poängsnitt, jämfört de senaste fem åren.
(Vi får väl svara på frågan när de sista nio poängen är fördelade)

Malmö - AIK den 23:e. Kan Malmö nu slappna av, spela ut och kölahala Gnaget? Eller är de mätta och Gnaget kniper en pinne? Bortaseger lär det inte bli. Det har inte hänt sedan Danmarksbron byggdes.
Citera
2017-10-18, 17:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JayGatsby
Jag förstår om man tänkte så för 3-4 år sedan, men nu har ju säsongerna sett identiska ut.
Vi kommer inte komma 1a om vi ständigt har usla vårsäsonger.
Man kan säga att vi hade vunnit om inte Malmö hade varit så överlägsna, men AIK Fotboll ska kunna vinna på eget bevåg.

Ja, Björn Wesström måste bort, men han lär väl sitta kvar.
En förklaring till sämre vårsäsonger är att vi ofta varit (ekonomiskt) tvungna att sälja bort mer än halva laget. Det var ju ganska tydligt vad Alm tyckte om det. "Sålt för 240 Mkr och köpt gör 40 Mkr, under min tid som tränare".

I år har vi bland annat tagit in Lindqvist, Olsson, Nyholm, Obasi, Stefanelli, Goitom, Thern, Linnér. Att vi ändå hugger på en europaplats får väl ses bra prestation.

Sedan finns det väl npgra till i Taylor, Gomez, Mushito, Stipe, Krpic som inte fått så mkt speltid - men de har inte heller kostat så mkt. Om jag förstått det rätt så är Stefanelli som det använts Isakpengar till, och hans 8 mål och 3 assist på 13 framträdanden får väl vara mer än godkänt. Han har dessutom ett EU-pass (italien) som kanske kan förenkla en försäljning, jmf exempelvis Sarfo.

Förhoppningsvis kan vi behålla mer sv truppen till 2018 än vi gjort de senaste åren. Högst tveksamt om det räcker för att utmana Malmö.
Citera
2017-10-18, 17:56
Medlem
gato12s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av simonvp
I ärlighetens namn: exakt VAD är det JM utvecklat som Nanne inte klarade av? Ge unga spelare chansen är det enda jag kommer på.
Instämmer helt i allt du skriver. Men vill även tillägga hans behandling av vår, enda, ikon; Kennedy. Till å med jag inser att killen är till åren och kanske inte kan spela 90 minuter varje match, men den behandling han fått utstå av dansken är bara ovärdig. Fick knappt spela ens när Junior var skadad.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in