Citat:
Ursprungligen postat av
Eldarn.
Tycker inte att vi är så vassa på att försvara ledningar som många andra lags supportrar vill få det till. Visst, det var vårt signum under våren men glöm inte att vi stundtals spelade 5311/361 tack vare våra, då, värdelösa anfallare. Inte supersvårt att försvara en ledning med den formationen. Nu har vi fått in anfallare och en offensiv vänstervinge så då har vi lättat på de defensiva tyglarna en aning. Det ser man ju i antal gjorda och insläppta mål. Vi både gör fler och släpper in fler, även om det fortfarande är få. Braga borta, Östersund och Göteborg är matcher där vi tappat en 1-0-ledning till 1-2.
Varför kommer Özkan att spela startspelare från start i cupen och inte rotera? Hur ser det ut med skadorna - kommer Beijmo, Olsson och Isaksson lira? Avstängningar?
Ja, klart ni har press på er när det gäller Europaplats. Dock är det inget som kommer påverka oss skulle jag tro, vi har ju ändå legat i toppen i sex raka säsonger nu. Dessutom har jag väldigt svårt att se något annat lag än Malmö, AIK och Djurgården komma topp 3 i år oavsett hur jämn tabellen är. Viktigaste faktorn i detta derbyt tror jag är att den som vinner kan stoltsera med att vara bäst i stan 2017.
Det är kanske snarare att ni är bra på att försvara mot inlägg, inte att hålla ledningar. I våras när Djurgården jagade mål i slutet (t ex mot AIK) blev det mycket långa inlägg och de kunde AIK rensa relativt sett enkelt. Om det blir ett böljande spel tror jag vi tjänar på det mycket och kommer vara vassa framåt även mot AIK. Jag tror det blir en ganska målsnål match, max 3 mål.
Özcan gillar att spela med bästa laget och man prioriterar cupen efter många cupfiaskon. Han verkar inte ha särskilt högt förtroende till många av truppspelarna (Karlström, Radetinac, Tino, Badji, Gunnarsson undantaget). Tror att Olsson, Källström och Isaksson vilas från start dock. Kanske någon ytter också till förmån för Radetinac.
Tror också att det blir MFF, DIF och AIK som tar Europaplatserna, men det är läskigt jämnt i Allsvenskan.