Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2016-12-07, 15:59
  #1
Avstängd
HaschOldarns avatar
Har för närvarande inget jobb och drar in cirka 1000kr/helgen till mitt konto genom swish. Pengarna är svårförklarade och inte helt lagliga. Har detta året dragit in cirka 60.000kr.

Kommer jag få skatta på detta? Eller hur ligger det till? Inte skattat en ända krona än men men...
Citera
2016-12-07, 16:55
  #2
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HaschOldarn
Har för närvarande inget jobb och drar in cirka 1000kr/helgen till mitt konto genom swish. Pengarna är svårförklarade och inte helt lagliga. Har detta året dragit in cirka 60.000kr.

Kommer jag få skatta på detta? Eller hur ligger det till? Inte skattat en ända krona än men men...

SKV får ingen automatisk information, bank kan dock skapa en STR/SAR om dom misstänker och då kan myndigheter utreda vidare vad pengarna kommer ifrån.

Summan är dock pass låg så väldigt liten risk bank ens kommer orka med något.
Citera
2016-12-07, 17:27
  #3
Avstängd
HaschOldarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av syserror
SKV får ingen automatisk information, bank kan dock skapa en STR/SAR om dom misstänker och då kan myndigheter utreda vidare vad pengarna kommer ifrån.

Summan är dock pass låg så väldigt liten risk bank ens kommer orka med något.
Tack för informationen!
Citera
2016-12-15, 13:56
  #4
Medlem
Upp till 50 tusen är väl skattefritt?
Citera
2016-12-15, 21:02
  #5
Medlem
trottwells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Locifer
Upp till 50 tusen är väl skattefritt?

Det låter spännande, du verkar insatt, kan du förklara lite mera? Så att vi vanliga okunniga kan förstå.
Citera
2016-12-15, 22:06
  #6
Medlem
flexingtons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Locifer
Upp till 50 tusen är väl skattefritt?

Det gäller väl enskilda försäljningar under 50 000?
Citera
2016-12-16, 08:37
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flexington
Det gäller väl enskilda försäljningar under 50 000?

Ja så kanske det är. Jag gjorde större vinst än så på ett par bilar jag importerade för nåt år sen. Tog aldrig upp vinsterna i deklarationen och ingenting har hänt än så länge.
Citera
2016-12-16, 08:38
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av trottwell
Det låter spännande, du verkar insatt, kan du förklara lite mera? Så att vi vanliga okunniga kan förstå.

Var dryg då.

Småsummor är inga problem. Jag tror inte banken flaggar för småsummor. Kommer inte ihåg exakt men när jag spelade poker så tog jag ut en hel del vinstpengar utan att skatta för det.
Citera
2016-12-20, 23:47
  #9
Medlem
1000kr/helg kan du hävda du fått av vänner etc som hjälper dig överleva.

20 000kr/år är fribeloppet. Om det är det ni bl.a tänker på.
Citera
2016-12-21, 09:35
  #10
Medlem
Hurt-Åkes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Locifer
Var dryg då.

Du har fortfarande inte förklarat det där med att "50 000 är skattefritt". Du väljer att undvika det och istället kalla den som undrar för dryg. Vem är dryg egentligen?

Kom igen nu och förklara det där med 50 tusen!
Citera
2016-12-21, 09:40
  #11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Locifer
Upp till 50 tusen är väl skattefritt?

Nej det finns inget ord som "skattefritt" i Sverige.

Som hobbyverksamhet får du ha en vinst på högst 50000kr/år. Detta är dock inte skattefritt, men det har vissa skattelättnader.

Dock måste du ha ett vanligt jobb som är din huvudsakliga inkomst för att få ha en "hobbyverksamhet".

Skatten på hobbyverksamhet är 30%, så drar du in 50000kr ska du betala 15000kr till kära staten. Det du slipper betala är: moms / arbetsgivaravgift / kommunal skatt. Och då istället betalar en platt skatt på 30%.
Citera
2016-12-21, 09:43
  #12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hurt-Åke
Du har fortfarande inte förklarat det där med att "50 000 är skattefritt". Du väljer att undvika det och istället kalla den som undrar för dryg. Vem är dryg egentligen?

Kom igen nu och förklara det där med 50 tusen!

Kan det för dåligt för att ge råd. Men vet att när jag importerade en bil så var ev vinst på den skattefri upp till 50 tusen. Trodde det gällde generellt.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback