Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2016-12-07, 13:16
  #1
Moderator
HelgeBuks avatar
Om jag vill diversifiera lite och sprida risker genom att investera en del av bolagets pengar i sånt som fysiskt guld eller bitcoins eller liknande, så förstår jag inte riktigt hur bokföringen ska gå till och vad det har för skattemässig inverkan.

Om ni har nån bra länk till en guide i ämnet är jag tacksam, annars får ni gärna försöka förklara här själva. Jag har förstås sökt lite överallt men inte blivit så mycket klokare. Hittade nånting om vad som gäller om man köper konst som förväntas stiga i värde, och travhästar..

Jag tänker att det BORDE vara så att det bokförs som en inventarie till inköpspris och omvärderas till nuvarande marknadsvärde varje bokslut, och beskattas som kapitalvinst vid försäljning, men det är säkert för enkelt för att vara sant...
Citera
2016-12-07, 13:23
  #2
Medlem
hydrols avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HelgeBuk
Om jag vill diversifiera lite och sprida risker genom att investera en del av bolagets pengar i sånt som fysiskt guld eller bitcoins eller liknande, så förstår jag inte riktigt hur bokföringen ska gå till och vad det har för skattemässig inverkan.

Om ni har nån bra länk till en guide i ämnet är jag tacksam, annars får ni gärna försöka förklara här själva. Jag har förstås sökt lite överallt men inte blivit så mycket klokare. Hittade nånting om vad som gäller om man köper konst som förväntas stiga i värde, och travhästar..

Jag tänker att det BORDE vara så att det bokförs som en inventarie till inköpspris och omvärderas till nuvarande marknadsvärde varje bokslut, och beskattas som kapitalvinst vid försäljning, men det är säkert för enkelt för att vara sant...

Vad kör du med för sni-koder?

Om du kan förklara hur du gjort och vad du tänkt för skatteverket när dom eventuellt granskar dig så kan du nog hålla på med det där.
Citera
2016-12-07, 14:29
  #3
Moderator
HelgeBuks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hydrol
Vad kör du med för sni-koder?

Om du kan förklara hur du gjort och vad du tänkt för skatteverket när dom eventuellt granskar dig så kan du nog hålla på med det där.

71122 Teknisk konsultverksamhet inom industriteknik


Jag tvivlar på att det är så lätt som att "förklara hur jag gjort och tänkt".
Citera
2016-12-07, 16:01
  #4
Medlem
Köp ett mindre hyreshus?
Du låser pengarna hårdare men som investering är det nog väldigt stabilt
Citera
2016-12-08, 08:24
  #5
Moderator
HelgeBuks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av arer
Köp ett mindre hyreshus?
Du låser pengarna hårdare men som investering är det nog väldigt stabilt

Så stora pengar har jag inte (än). Men visst finns den tanken inför framtiden.
Citera
2016-12-08, 10:04
  #6
Medlem
hydrols avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HelgeBuk
Så stora pengar har jag inte (än). Men visst finns den tanken inför framtiden.

Rimligen bör du kunna hålla på med diverse "udda investeringar" om du utökar din verksamhet med fler SNI-koder.
T.ex 64.991 Investment- och riskkapitalbolagsverksamhet.

Det finns säkert en risk för att någon medmänniska på en myndighet nära dig hänger läpp över detta men i slutändan tror jag inte det blir konsekvenser.

Bara för att det är investering i ny teknik istället för t.ex fastigheter så ska du väl inte behöva få repressalier för detta? Om ingen gjort det tidigare så kan du la bana väg för oss andra som gått med samma tankar ty i slutändan lär väl staten få bakläxa.
Citera
2016-12-08, 10:26
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HelgeBuk


Jag tänker att det BORDE vara så att det bokförs som en inventarie till inköpspris och omvärderas till nuvarande marknadsvärde varje bokslut, och beskattas som kapitalvinst vid försäljning, men det är säkert för enkelt för att vara sant...

Frågan är också vad som händer när man gör en förlust istället för vinst? Kommer det att godkännas som avdrag? Det öppnar ju i så fall för oanade möjligheter...
Citera
2016-12-08, 10:38
  #8
Moderator
HelgeBuks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av godzillla
Frågan är också vad som händer när man gör en förlust istället för vinst? Kommer det att godkännas som avdrag? Det öppnar ju i så fall för oanade möjligheter...

När det gäller privatpersoner räknas åtminstone bitcoin som en "annan tillgång" (inte likställt med att t.ex. köpa USD), se Skatteverkets sida om virtuella valutor.

Citat:
Bitcoin, liksom andra virtuella valutor, kan inte likställas med en utländsk valuta. Försäljning av bitcoin ska därför kapitalvinstbeskattas enligt bestämmelserna om Andra tillgångar.

Det finns även ett utlåtande från Skatterättsnämnden som säger att bitcoins inte är momspliktiga men jag har som sagt inte tänkt vara nån bitcoin-säljarplattform utan bara ha det som en investering.

Men att försäljning av bitcoin ska kapitalvinstbeskattas borde väl betyda att det också får göras avdrag vid förlust?
Citera
2016-12-08, 21:20
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HelgeBuk
När det gäller privatpersoner räknas åtminstone bitcoin som en "annan tillgång" (inte likställt med att t.ex. köpa USD), se Skatteverkets sida om virtuella valutor.



Det finns även ett utlåtande från Skatterättsnämnden som säger att bitcoins inte är momspliktiga men jag har som sagt inte tänkt vara nån bitcoin-säljarplattform utan bara ha det som en investering.

Men att försäljning av bitcoin ska kapitalvinstbeskattas borde väl betyda att det också får göras avdrag vid förlust?

Eftersom det rör sig om kapitalvinster (och förluster) är dessa särbehandlade i AB beskattning. Vinster beskattas, förluster är inte avdragsgilla mot näringsverksamhet utan bara mot kapitalvinster. Det betyder att gör du en kapitalvinst år 1 beskattas den. Gör du kapitalförlust år 2 får du inget avdrag. Gör du däremot kapitalvinst igen år 3 får du kvitta år 2s förlust innan du behöver beskatta nya vinster.

Det är inte svårt att bokföra kapitalplaceringar. Det är bara svårt att hålla reda på vad som ska beskattas och inte.
Citera
2016-12-08, 22:15
  #10
Moderator
HelgeBuks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av swedebig
Eftersom det rör sig om kapitalvinster (och förluster) är dessa särbehandlade i AB beskattning. Vinster beskattas, förluster är inte avdragsgilla mot näringsverksamhet utan bara mot kapitalvinster. Det betyder att gör du en kapitalvinst år 1 beskattas den. Gör du kapitalförlust år 2 får du inget avdrag. Gör du däremot kapitalvinst igen år 3 får du kvitta år 2s förlust innan du behöver beskatta nya vinster.

Det är inte svårt att bokföra kapitalplaceringar. Det är bara svårt att hålla reda på vad som ska beskattas och inte.

Ska såna kapitaltillgångar värderas på nytt till varje bokslut/deklaration (på samma sätt som man inventerar och värderar eventuellt lager tänker jag) eller är det först vid försäljning som man bokför värdet på den del som säljs? T.ex. jag köpte för 10 000 kr år 0 sen inga mer inköp, och säljer precis hälften år 3 för 20 000 kr = vinst 15 000 kr = skatt 4 500 kr?
Citera
2016-12-09, 07:41
  #11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HelgeBuk
Ska såna kapitaltillgångar värderas på nytt till varje bokslut/deklaration (på samma sätt som man inventerar och värderar eventuellt lager tänker jag) eller är det först vid försäljning som man bokför värdet på den del som säljs? T.ex. jag köpte för 10 000 kr år 0 sen inga mer inköp, och säljer precis hälften år 3 för 20 000 kr = vinst 15 000 kr = skatt 4 500 kr?

Svaret är:
Det beror på....

Hur investeringen klassificeras, anläggningstillgång eller omsättningstillgång.
Om bokföringen upprättats enligt K2 eller K3 regelverket.

Om du använder K2
Anläggningstillgångar värderas till anskaffningsvärde med hänsyn till eventuellt bestående nedskrivningsbehov.
Omsättningstillgångar värderas till det lägsta av anskaffningsvärde och verkligt värde.

I båda fallen kan man säga att om tillgången förlorat i värde ska du skriva ned, om tillgången ökat i värde ska du inte göra någonting.

I K3 fungerar det i stort sätt likadant, ingen skillnad på omsättningstillgångar, men anläggningstillgångar får värderas upp till verkligt värde om det är högre än anskaffningsvärdet. Lite osäker på om det är får eller ska när det gäller uppvärdering.
Citera
2016-12-09, 08:47
  #12
Moderator
HelgeBuks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av swedebig
Om du använder K2
Anläggningstillgångar värderas till anskaffningsvärde med hänsyn till eventuellt bestående nedskrivningsbehov.
Omsättningstillgångar värderas till det lägsta av anskaffningsvärde och verkligt värde.

I båda fallen kan man säga att om tillgången förlorat i värde ska du skriva ned, om tillgången ökat i värde ska du inte göra någonting.

Jag kommer med 99% sannolikhet använda K2 (det här blir mitt första bokslut vid årsskiftet).

Enligt min bedömning är det anläggningstillgångar eftersom avsikten är att behålla dem i flera år.

Så vitt jag kan läsa mig till ska man väl bara skriva ner värdet om det kan antas vara en beständig värdeminskning, vilket är väldigt svårt att säga för både bitcoins och ädelmetaller.. Men en nedskrivning påverkar ju resultatet så vissa gånger kanske det kan vara bra att göra en nedskrivning även om det kan misstänkas att värdet återhämtar sig nästa år?
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback