2005-12-18, 14:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dick Steel
Så fel du har...

Läs en taktisk analys om varför den togs fram och hur den skulle användas.

Om den nu var så bra varför skrotade man den och behöll leoparden, och varför tog man inte fram en S2 om konceptet var så bra?
Citera
2005-12-18, 14:26
Medlem
feldgraus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bv202
Om den nu var så bra varför skrotade man den och behöll leoparden, och varför tog man inte fram en S2 om konceptet var så bra?

För att stridsvagnsutvecklingen från slutet av 70-talet gjorde strv 103 mer omodern än strv 121. Det är dock inte samma sak som att strv 103 var dålig när den utvecklades. Tvärt om var många, däribland britter, amerikaner och tyskar, imponerade över vad 103:an klarade av.

/feldgrau
Citera
2005-12-18, 16:58
Medlem
skinner5000s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av feldgrau
Gå in på Hägglunds hemsida och kolla igenom den. De använder konsekvent beteckningen CV90, ingenstans går det att läsa strf 90. Detta beror knappast på att utlänningar är dåliga på svenska, för det som FM kallar bv 308 (pansrad 206:a) kallar Hägglunds konsekvent för Bv206S. Förklara det är du snäll. Kan utlänningar säga "bandvagn 206" men inte "stridsfordon 90"?

Mina lumpenbefäl hade aldrig anledning att klaga på mig, de lär haft större anledning att klaga på dig däremot, som skriver materielen med stor bokstav, när det inte anses vara ett egennamn. Det skrivs alltså "ak 5" och inte "Ak 5". Notera även mellanslaget mellan typ och siffra. Att man i FM sen säger strf 90 betyder inte att CV90 är fel att använda i andra sammanhang. Eller påstår du att Flashback tillhör försvarsmakten?

Pansarskott m/86 (eller pansarskott 86) är likt strf 90 bara FM:s beteckning, då utvecklarna av pskottet, Saab Bofors Dynamics, har gett vapnet beteckningen AT4, på samma sätt som rb 56 bara är FM:s beteckning på det SBD kallar BILL (och BILL 2) och grg m/48 bara är FM:s beteckning på det SBD kallar Carl-Gustaf.

/feldgrau
Hägglunds sida är engelsk därav namnet CV90. Min far är 100% säker på att det hette Stridsfordon 90 när han jobbade med utvecklingen av vagnen i slutet på 80 talet och det var också det officiella namnet.
Citera
2005-12-18, 17:01
Medlem
von Schmerzs avatar
Spelar det egentligen någon roll vad fordonet kallas? CV står för Combat Vehicle, vilket översatt betyder stridsfordon. Ta upp frågan i språkforumet istället och diskutera engelskans övertagande av vårt språk. CV är precis lika rätt som StrF, beroende på vem man talar till.
Citera
2005-12-18, 17:34
Medlem
feldgraus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skinner5000
Hägglunds sida är engelsk därav namnet CV90.

Som sagt, svara då på frågan varför Hägglunds på sin sida inte översatt bandvagnsförkortningen "bv" till något engelskt.

I övrigt håller jag med von Schmerz, både CV90 och strf 90 duger utmärkt i en sådan här diskussion.

/feldgrau
Citera
2005-12-18, 23:20
Medlem
Är det nån här som vet varför CV90 utrustats med pansarvärnsrobbot så som BMP och M2 vagnarna? För om jag minns rätt dom slå ut vilken stridsvagn som hellst medans en CV90 är ganska körd så länge den inte attackerar från sidan eller bakifrån?

Såg föresten en LVKV 90 i action på nått skjutfält förra året. Den skulle skjuta ned en målkorv. Målkorven flög tre-fyra gånger innan dom lyckades låsa å skjuta. Knappt att dom träffade.
Citera
2005-12-18, 23:24
Medlem
skinner5000s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ghetto
Är det nån här som vet varför CV90 utrustats med pansarvärnsrobbot så som BMP och M2 vagnarna? För om jag minns rätt dom slå ut vilken stridsvagn som hellst medans en CV90 är ganska körd så länge den inte attackerar från sidan eller bakifrån?

Såg föresten en LVKV 90 i action på nått skjutfält förra året. Den skulle skjuta ned en målkorv. Målkorven flög tre-fyra gånger innan dom lyckades låsa å skjuta. Knappt att dom träffade.
LVKV 90 är byggd för att bekämpa helikoptrar. Hur stor var målkorven?
Citera
2005-12-19, 10:04
Medlem
AFTER_BURNERs avatar
Citat:

Jag har en aning om varför dom INTE utrustas med pv-rb. Detta beror nog på att stridsfordonen inte är tänkta som spjutspetsen på ett pansarförband utan snarare så är det strv 122 som går in först och som har avsevärd verkan med sitt eldrör ist. Stridsfordonen kommer ju efter stridsvagnarna och fungerar ibland som flankskydd. Detta om jag har förstått armétaktiken Sen finns det faktiskt en CV9040Bill (Hägglunds bet.) tror jag den hette, som faktiskt har två tuber med pv-rb på höger sida av tornet som laddas bakifrån. Nån som gjort lumpen på ett pansarförband (eller i armén öht.) kan säkert förklara det där bättre än mig.
Citera
2005-12-19, 12:45
Medlem
HonkenLarssons avatar
Citat:

Den utrustades før førsøk med pv-robot. Roboten ær ett fint komplement før att møta upp tyngre pansar.

Det ær riktigt. En modern takslåeende pv-robot kan idag slå ut samtliga pansarfordon som saknar skydd mot dessa.
Citera
2005-12-19, 12:46
Medlem
HonkenLarssons avatar
dubbelpost
Citera
2005-12-20, 01:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av skinner5000
LVKV 90 är byggd för att bekämpa helikoptrar. Hur stor var målkorven?

Osäker. Har för mig att den är något mindre än gripen (kroppen då, inga vingar). Den släpades iaf långsamt bakom nått skolflyg. Rb70 killarna hade inga som helst problem med att skjuta den i bitar.

Vet dock inte hur USA använder sina M2: or men jag vet iag att dom slog ut fler fiendestridsvagnar än deras M1A1 abrams under första gulfkriget. Så användbart tror jag nog att det är. Kan utrymmes brist eller vikten vara ett problem tror ni?
Citera
2005-12-20, 11:00
Medlem
swazzes avatar
Citat:
Vet dock inte hur USA använder sina M2: or men jag vet iag att dom slog ut fler fiendestridsvagnar än deras M1A1 abrams under första gulfkriget. Så användbart tror jag nog att det är. Kan utrymmes brist eller vikten vara ett problem tror ni?

Dock så är det rätt ointressant för Sverige. Om det nu är som du säger så betyder det att medelstridsavståndet var på över 3-4 km iom det är ungefär ett sådant maxavstånd en modern västerländsk stridsvagn har. Sådana avstånd kommer vi aldrig upp i i Sverige. Medelstridsavståndet på Revingehed i Skåne är på 300 meter och i Norrland är det på 80 meter. På ingetdera har man någon större nytta av robotsystem.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in