2005-12-17, 14:26
Medlem
Ankdammsmans avatar
CV90 är väl att betrakta som ett av de mest lyckade svenska vapensystemen någonsin. Det är bara att titta på utlandsordrarna och jämföra med t ex Stridsvagn S.

Bravo Hägglunds!
Citera
2005-12-17, 15:06
Medlem
Söndags avatar
Ja jag måste säga att CV90 är jäkligt snyggt fordon.
Men ett roligare namn kunde dom väl ändå komma på?

Hur länge har vi haft dom? När introducerades dom på marknaden?
Citera
2005-12-17, 16:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ankdammsman
CV90 är väl att betrakta som ett av de mest lyckade svenska vapensystemen någonsin. Det är bara att titta på utlandsordrarna och jämföra med t ex Stridsvagn S.

Bravo Hägglunds!

S-en är igentligen ingenting annat än bepansrad och beväpnad bandtraktor. Om man ska vara ärlig så var det ett enda stor fiasko. Ingen ville köpa en, och ingen (inte ens kineserna..) ville kopiera den.
för en 15 år sedan så hade någon skeppat över en till usa för jämförande tester. bofors/fmv ville överhuvudtaget inte kommentera resultaten...
Jag hade dock gärna velat köpa loss en från fmv.... men i det här landet så är det omöjligt...
Citera
2005-12-17, 17:03
Medlem
jag glömde kommentera namnet...
valpen, suggan, galten, bamse är redan upptaget så jag föreslår nalle....
Citera
2005-12-17, 17:32
Medlem
skinner5000s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HonkenLarsson
Før flygande saker så finns det ju dessutom en specialarversion av strf 90. lvkv 90. Luftværnskanonvagn

http://www.fmv.se/WmTemplates/Page.aspx?id=1147

websidan ovan ær dessutom smæckfull av bilder och info om CV90 i alla dess former.
Har kört en LVKV över ett fält i Boden. Så ja jag vet att den finns. Men med tanke på att det finns ett 15 tal i Sverige så är det bra att man med en duktig skytt även kan skjuta ner helikoptrar.
Citera
2005-12-17, 17:34
Medlem
skinner5000s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Söndag
Ja jag måste säga att CV90 är jäkligt snyggt fordon.
Men ett roligare namn kunde dom väl ändå komma på?

Hur länge har vi haft dom? När introducerades dom på marknaden?
När ska svenskar lära sig att den heter Officielt Stridsfordon 90 och heter även så i Sverige?
Citera
2005-12-17, 19:03
Medlem
feldgraus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skinner5000
När ska svenskar lära sig att den heter Officielt Stridsfordon 90 och heter även så i Sverige?

Det beror väl å andra sidan på vem man frågar? Försvarsmakten betecknar den mycket riktigt strf 90, men går du till Hägglunds så heter den CV90.

/feldgrau
Citera
2005-12-18, 03:04
Medlem
Det är ju för att Hägglunds säljer den... Vi har ju ändrat Leopard 2A5 till Stridsvagn 122 också
Citera
2005-12-18, 04:02
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av bv202
S-en är igentligen ingenting annat än bepansrad och beväpnad bandtraktor. Om man ska vara ärlig så var det ett enda stor fiasko. Ingen ville köpa en, och ingen (inte ens kineserna..) ville kopiera den.
för en 15 år sedan så hade någon skeppat över en till usa för jämförande tester. bofors/fmv ville överhuvudtaget inte kommentera resultaten...
Jag hade dock gärna velat köpa loss en från fmv.... men i det här landet så är det omöjligt...
Så fel du har...

Läs en taktisk analys om varför den togs fram och hur den skulle användas.
Citera
2005-12-18, 05:00
Medlem
EnJarics avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bv202
Jag måste säga att det är en väldigt snygg design på den.
Finns tom med 120 mm's pipa på en vagn som väger ca 30 ton.
Jag funderar nu på varför de hade så klena pipor under 2:a världskriget när de hade så pass tunga vagnar (40-50 ton) ?

För en gammal artillerist skär det i öronen!

Pipor finns endast på pjäser upp till .50 BMG (möjligtvis kan vi räkna in ryska 14,5mm), allt därutöver har eldrör!
Citera
2005-12-18, 11:19
Medlem
skinner5000s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av feldgrau
Det beror väl å andra sidan på vem man frågar? Försvarsmakten betecknar den mycket riktigt strf 90, men går du till Hägglunds så heter den CV90.

/feldgrau
Min far var med och utvecklade Stridsfordon 90 på Hägglunds. Den hater Strifsfordon 90 (strf90) och sedan 2 siffror som bestämmer kanones kaliber. Det är också det officiella namnet. Ungefär som att Sverige officielt heter Konungariket Sverige. Men utomlands heter vi Sweden.
Dessutom blir dina lumpenbefäl ganska missnöjda om du säger CV90.

CV90 är bara ett namn för att utlänningarna inte kan säga Stridsfordon 90. Ungefär som AT-4. Det heter Pansarskott M86. Men heter utomlands AT-4.
Citera
2005-12-18, 14:22
Medlem
feldgraus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skinner5000
Min far var med och utvecklade Stridsfordon 90 på Hägglunds. Den hater Strifsfordon 90 (strf90) och sedan 2 siffror som bestämmer kanones kaliber. Det är också det officiella namnet. Ungefär som att Sverige officielt heter Konungariket Sverige. Men utomlands heter vi Sweden.
Dessutom blir dina lumpenbefäl ganska missnöjda om du säger CV90.

CV90 är bara ett namn för att utlänningarna inte kan säga Stridsfordon 90. Ungefär som AT-4. Det heter Pansarskott M86. Men heter utomlands AT-4.

Gå in på Hägglunds hemsida och kolla igenom den. De använder konsekvent beteckningen CV90, ingenstans går det att läsa strf 90. Detta beror knappast på att utlänningar är dåliga på svenska, för det som FM kallar bv 308 (pansrad 206:a) kallar Hägglunds konsekvent för Bv206S. Förklara det är du snäll. Kan utlänningar säga "bandvagn 206" men inte "stridsfordon 90"?

Mina lumpenbefäl hade aldrig anledning att klaga på mig, de lär haft större anledning att klaga på dig däremot, som skriver materielen med stor bokstav, när det inte anses vara ett egennamn. Det skrivs alltså "ak 5" och inte "Ak 5". Notera även mellanslaget mellan typ och siffra. Att man i FM sen säger strf 90 betyder inte att CV90 är fel att använda i andra sammanhang. Eller påstår du att Flashback tillhör försvarsmakten?

Pansarskott m/86 (eller pansarskott 86) är likt strf 90 bara FM:s beteckning, då utvecklarna av pskottet, Saab Bofors Dynamics, har gett vapnet beteckningen AT4, på samma sätt som rb 56 bara är FM:s beteckning på det SBD kallar BILL (och BILL 2) och grg m/48 bara är FM:s beteckning på det SBD kallar Carl-Gustaf.

/feldgrau
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in