Citat:
Ursprungligen postat av skinner5000
Min far var med och utvecklade Stridsfordon 90 på Hägglunds. Den hater Strifsfordon 90 (strf90) och sedan 2 siffror som bestämmer kanones kaliber. Det är också det officiella namnet. Ungefär som att Sverige officielt heter Konungariket Sverige. Men utomlands heter vi Sweden.
Dessutom blir dina lumpenbefäl ganska missnöjda om du säger CV90.
CV90 är bara ett namn för att utlänningarna inte kan säga Stridsfordon 90. Ungefär som AT-4. Det heter Pansarskott M86. Men heter utomlands AT-4.
Gå in på Hägglunds hemsida och kolla igenom den. De använder konsekvent beteckningen CV90, ingenstans går det att läsa strf 90. Detta beror knappast på att utlänningar är dåliga på svenska, för det som FM kallar bv 308 (pansrad 206:a) kallar Hägglunds konsekvent för Bv206S. Förklara det är du snäll. Kan utlänningar säga "bandvagn 206" men inte "stridsfordon 90"?
Mina lumpenbefäl hade aldrig anledning att klaga på mig, de lär haft större anledning att klaga på dig däremot, som skriver materielen med stor bokstav, när det inte anses vara ett egennamn. Det skrivs alltså "ak 5" och inte "Ak 5". Notera även mellanslaget mellan typ och siffra. Att man i FM sen säger strf 90 betyder inte att CV90 är fel att använda i andra sammanhang. Eller påstår du att Flashback tillhör försvarsmakten?
Pansarskott m/86 (eller pansarskott 86) är likt strf 90 bara FM:s beteckning, då utvecklarna av pskottet, Saab Bofors Dynamics, har gett vapnet beteckningen AT4, på samma sätt som rb 56 bara är FM:s beteckning på det SBD kallar BILL (och BILL 2) och grg m/48 bara är FM:s beteckning på det SBD kallar Carl-Gustaf.
/feldgrau