Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2005-12-16, 13:38
  #1
Banned
Hej, jag fick höra av en kompis som sa att det fanns en typ stam , klan eller liknande i typ sydamerika eller i afrika där de äldra har sex med de yngre, det är bara killarna som har det. Skälet till varför dom gjorde det var för att "fylla på" de unga pojkarnas spermaförråd. Är det här sant? Eller var det bara BS?
Citera
2005-12-16, 14:20
  #2
Medlem
Bastardos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av iamabbe
Hej, jag fick höra av en kompis som sa att det fanns en typ stam , klan eller liknande i typ sydamerika eller i afrika där de äldra har sex med de yngre, det är bara killarna som har det. Skälet till varför dom gjorde det var för att "fylla på" de unga pojkarnas spermaförråd. Är det här sant? Eller var det bara BS?

Ja, jag läste om det, men det var på Nya Guiena tror jag. Nån slags manlighetsrit där de äldre spänner på pojkar oralt och analt för att de ska bli mogna. Har inte detaljerna, men tyvärr verkar det inte vara BS.
Citera
2005-12-16, 17:02
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bastardo
Ja, jag läste om det, men det var på Nya Guiena tror jag. Nån slags manlighetsrit där de äldre spänner på pojkar oralt och analt för att de ska bli mogna. Har inte detaljerna, men tyvärr verkar det inte vara BS.


verkar inte vara bs? .... när det manliga könet spänner på en annan man elelr suger av honom så har man iallafall i min värld passerat gränsen för att man ska "klassas" som bög
Citera
2005-12-16, 17:03
  #4
Medlem
Bastardos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av puttezippo
verkar inte vara bs? .... när det manliga könet spänner på en annan man elelr suger av honom så har man iallafall i min värld passerat gränsen för att man ska "klassas" som bög

BS = Bull Shit
Citera
2005-12-16, 17:50
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av iamabbe
Hej, jag fick höra av en kompis som sa att det fanns en typ stam , klan eller liknande i typ sydamerika eller i afrika där de äldra har sex med de yngre, det är bara killarna som har det. Skälet till varför dom gjorde det var för att "fylla på" de unga pojkarnas spermaförråd. Är det här sant? Eller var det bara BS?
trodde jag de gjorde i hela Afrika, trodde det var orsaken till den enorma HIV-spridningen
Citera
2005-12-16, 17:51
  #6
Medlem
lucys avatar
Låter som en väldigt annorlunda stam det där, ingen som kan länka om nån artikel (nej jag är inte bög och vill se bilder )?

Förövrigt en skitkorkad rubrik, tror att alla stammar har sex med varandra
Citera
2005-12-16, 17:58
  #7
Medlem
Oskoreis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lucy
Låter som en väldigt annorlunda stam det där, ingen som kan länka om nån artikel (nej jag är inte bög och vill se bilder )?

Förövrigt en skitkorkad rubrik, tror att alla stammar har sex med varandra


"If you boys don't drink semen, you won't grow big," a Sambian elder tells prepubescent initiates. "You should not be afraid of eating penises ... it is just like the milk of your mother's breast. You can ingest it all of the time and grow quickly. A boy must be ... inseminated... If [he] doesn't eat semen, he remains small and weak."

http://www.gettingit.com/article/56

Så kan det gå när man övervärderar den Maskulina Principen för mycket. Då slutar det med att man inte ens vågar ha sex med kvinnor annat än i nödfall.
Citera
2005-12-17, 02:55
  #8
Medlem
PaulNewmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av iamabbe
Hej, jag fick höra av en kompis som sa att det fanns en typ stam , klan eller liknande i typ sydamerika eller i afrika där de äldra har sex med de yngre, det är bara killarna som har det. Skälet till varför dom gjorde det var för att "fylla på" de unga pojkarnas spermaförråd. Är det här sant? Eller var det bara BS?

det där behöver inte vara BS. Läs OBSCENITET OCH vÅLD (Myten om civilisationsprocessen) av Hans Peter Duerr, så ska du se att det du talar om är ingen konstighet. Mycket intressant bok.
Citera
2005-12-17, 11:57
  #9
Medlem
Truxas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av iamabbe
Hej, jag fick höra av en kompis som sa att det fanns en typ stam , klan eller liknande i typ sydamerika eller i afrika där de äldra har sex med de yngre, det är bara killarna som har det. Skälet till varför dom gjorde det var för att "fylla på" de unga pojkarnas spermaförråd. Är det här sant? Eller var det bara BS?

Ja, det verkar vara sant!

Jag läste en stor artikel om det för några år sedan.
Citera
2005-12-25, 10:15
  #10
Medlem
Cohibas avatar
Finns även en dokumentärfilm om en jänkare Tobias Schneebaum (1921 - 2005), som besökte denna stam. Han har även skrivit böcker, Where the Spirits Dwell, Keep the River on Your Right och Secret Places: My Life in New York and New Guinea. Tobias traskade även ut i djungeln i Peru i ett par tennisdojor under 50-talet och bekantade sig med kannibaler. I filmen får vi följa Tobias, när han 45 år senare åter besöker sina vänner, som nu lagt om livsstil. På Nya Guinea möter han sin gamle älskare, en ärrad lurifax, som defintivt ser ut att ha smakat mer än griskött i sina dar, vilket även Tobias gjorde något han med åtföljande rabalder bekände i en talkshow - Dick Cavetts kanske minns inte. Filmen är hursomhelst mycket underhållande.
Citera
2007-11-19, 07:29
  #11
Medlem
Sebaots avatar
Det stämmer bra att det finns intiationsriter som innefattar intagande av sperma (på Nya Guinea). Idén är att män inte utvecklas till riktiga män om de inte får i sig den manliga essensen (till skilnad från kvinnor som klarar det själva), Jerungdu (styrka [typ]).

För den som vill veta mer är det bara att införskaffa någon av Gilbert Herdts böcker (t.ex. denna http://www.amazon.com/Sambia-Ritual-...453648&sr=8-14)

Vad gäller vilka som ger och tar är det hos Sambia inte vuxna män inbegripna...
generellt börjar man ta emot när man är omkring 8 år, när man blivit ungefär 14 har man ansamlat tillrekligt med sperma för att själv kunna ge till mindre initiater. Intagande sker uteslutande oralt. När man sen är omkring 20 slutar man att ge till mindre pojkar.
Citera
2007-11-19, 10:39
  #12
Medlem
bajenvraks avatar
Det stämmer, stammen i fråga finns även om den har ifrågasatts en del. Sambia folket heter de om man fick stifta sig bekantskapen med dem under Socialantropologins A-kurs genom en bok av Herdt. Vad det handlar om är instutionaliserad homosexualitet vilket skall leda till heterosexualitet. Genom att ta emot manlighet(sperma, här kallad Jerung-Do) så skall du bli man. Detta genom oral-sex, ngt som sker i man huset vilket du befinner dig i tills en ålder av 21.

Minns att jag hade svårt med den boken, dock förstår jag vad som avses även om jag ifrågasätter Herdt på flera punkter, det skall tillägas att han bara forskade om en sida av samhället, han fick aldrig ngt tillträde till kvinnornas i byn värld, dessutom var han homosexuell själv vilket tyvärr märks i boken i hans sätt att beskriva Sambia samhället.

Tror dock att de tagit bort boken ifrån kurslitteraturen...

/B
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback