2020-07-11, 10:04
Medlem
Rasande-Roses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nihenna
Jag menar, det är inte det mest avancerade, men som sagt tycker jag inte att det är sämre i Uncharted än exempelvis Gears of War. Den enda tredjepersonsskjutaren jag riktigt riktigt tyckt haft fantastiskt gameplay är Vanquish, och det tror jag inte att jag behöver förklara varför

Tycker Uncharteds spel får för mycket skit när det gäller gameplayet. Det är inte fantastiskt, eller ens grymt, men absolut "bra". Särskilt i 4chan som verkligen öppnade upp arenorna man slogs i. Det stället i Skottland där man hoppar runt bland ruinerna och det i Afrika där man klättrar upp i tornet och hoppar runt med repet är nog Uncharteds topp i gameplay skulle jag säga.

Ang. BotW så absolut, det finns brister som att det inte finns klassiska tempel (något jag hoppas de fixar till 2an), men bara fysikmotorn anser jag är revolutionerande på samma sätt som Half-Life 2 var på sin tid. Sättet den öppnar upp möjligheter att ta sig an pussel och ger dig möjligheter att komma på egna finurliga lösningar är guld värt, och jag hoppas att fler utvecklare tar till sig av det.

Utöver det så älskar jag hur mycket frihet det gav en i forma v val av vapen, rustning osv och att man inte var fast med samma gamla svärd och rustning igenom hela spelet. Jag gillade faktiskt att vapnen inte höll så länge, då jag anser att det faktiskt gav rätt mycket taktik bakom. "Är det värt att ta sig an den gruppen av moblins för att komma åt den kistan? Jag har bara 2 vapen kvar varav jag behöver mitt specialvapen med el för svårare sektioner".

Det var länge sedan Gears of War var spel som intresserade mig, men jag vill minnas att det var roligare action än i Uncharted. Men jag har inte spelat Xbox sedan 2008 eller så, så kan inte svära på att det inte är minnet spelar ett spratt där. Jag tycker att skjutdelarna i Uncharted är mediokert och problemet är ju att det är mer skjutande än utforskande i spelen. Hade varit mycket bättre enligt mitt tycke om de lagt krutet på pussel istället, men de bitarna är ju tyvärr inte heller särskilt bra.

Jag hade personligen inget emot att de skippade templen i Botw, saknade ärligt talat inte den biten och tycker shrines fyllde funktionen ganska bra, var för upptagen med att njuta av den vackra underbara spelvärlden timme ut och timme in. Förstår att tempel var viktiga tidigare i Zelda-serien, men det berodde väl på att spelvärlden i övrigt bara var en transportsträcka förr i spel som Twilight Princess. Där bestod ju spelvärlden utöver templen i princip av slutna rum där det i princip inte fanns något att göra eller upptäcka.
Citera
2020-07-11, 13:07
Medlem
Cobra Mk IIIs avatar
Lite last of us 2 nyheter.

Reviewfaking
En signifikant andel av de positiva Lou2 recensionerna är falska. Sony anlitar kinesiska reviewfarming färetag för att skapa falska positiva recensioner, samtidigt som köpta sk fake news media kablar ut den falska nyheten att folk spammar negativa recensioner.

https://www.oneangrygamer.net/2020/0...n-fake/112835/

Hur många av recensionerna som är falska vet vi inte eftersom Sheila bara skrapade en liten del av datan. Men många gräver i detta nu, och vi kommer snart att ha mer fullständig data.

Försäljningen
Försäljningen av Lou2 sjunker kraftigt. Det finns nu twitterbilder från asien som visar hur det finns hur många helst exemplar av spelet, men ingen vill köpa det. Sonys höga säljsiffror berodde troligen på dels försäljningen till butiker och distributörer samt falska siffror. Tiden lär utvisa.

https://www.oneangrygamer.net/2020/0...rop-80/112327/

Youtubern Clownfish tv pratar om det här:
They're GIVING AWAY The Last of Us Part II in Asia?!
https://www.youtube.com/watch?v=KTtBU2c8_yQ

ClownfishTV är anti SJW. (Dvs de är normala i vanliga människors ögon, hehe)

Sist vill jag tipsa om två bra recensioner av spelet av folk som älskade ettan, särskilt YongYea ger en väldigt saklig och balanserad review:

YongYea:
The Last Of Us Part 2 Review (Full Spoilers)
https://www.youtube.com/watch?v=KOVH6l3jaFI

The Last of Us Part II - Angry Review
https://www.youtube.com/watch?v=_-sTlYUeT8o
Citera
2020-07-11, 14:00
Medlem
Citat:
Du tänker tokigt.
Man kan absolut uppskatta produktionsvärden i ett spel och ändå såga det. Jag skulle personligen ge The Last of Us 2 6-7/10 medan jag skulle ge Stardew Valley, som utvecklades av en person, 810. Höga tekniska produktionsvärden hjälper inte om spelmekaniken är tråkig, manuset fattigt, storyn kass. Tror inte de flesta sågar Tlou2 pga. det inte följer 'hjälte räddar prinsessa, utan för att storyutvecklingen och karaktärerna är dåligt genomförda. Jag jämför gärna dödandet av Joel med dödandet av Lee i The Walking Dead-spelet. Sistnämnda var briljant och storyn tjänade på att huvudpersonen dödades. Det gjorde inte dödandet av Joel eftersom det var så otroligt fattigt och odramatiskt genomfört.

Rockstars spel tycker jag blivit sämre med tiden, trots att fler och fler varit med och utvecklat med allt högre budgetar.

Om du tror att spel förr bara bedömdes på teknisk kvalitet så tror du fel. Och jag hoppas att recensioner aldrig blir så ytliga, eller "objektiva" som du kallar det, att man betygsätter bara på hur stor personalstyrkan varit, hur hög budgeten varit. Jag tycker spel ska bedömas på underhållningsvärdet.

Recensioner är "ytliga" och har i stort sätt alltid varit det. Förutom Nintendo är det bara spelstudior som ligger i framkant rent tekniskt som får de riktigt höga snittbetygen av speljournalister (RS, ND och CD Projekt RED). Men det är egentligen oväsentligt i sammanhanget.

När man recenserar spel, film eller böcker finns det vissa saker man bedömer mer objektivt än andra. I film är det exempelvis foto och ljud och för böcker rör det sig om hur man behandlar språket. På samma sätt finns det sådana kategorier i spel - grafik, ljud, animationer osv. Här finns det en dimension av "rätt eller fel" och experter kan bedöma hur väl ett spel behandlar dessa aspekter. Inom spel är det faktiskt än mer "objektivt" än inom film enligt mig.

Med det sagt är det absolut inte allt. Gameplay är en otroligt viktig del också. Jag gillade exempelvis Sekiro mer än Rdr2.

Citat:
Alltså, det låter som att du bara bedömer ett spels kvalitet kring hur dess tekniska aspekter är? Det är iaf uppfattningen jag får av de grejerna du hyllar RDR2 och TloU2.

Gameplayet är ju verkligen inget särskilt i dem, det är "bra" på sin höjd, men många spel, inklusive Zelda BotW gör ju gameplay så mycket bättre, även om de från ett tekniskt perspektiv ligger långt efter, både i grsfik och animationer.

Om det faktiskt är så att du pratar om gameplay så får du utveckla vad det är du anser att dessa spel gör bättre än andra.

GTA 5 släpptes 2013 och spelas fortfarande online av många människor (trots att rdr2 har släppts).
Med tanke på att spelet är 7 år gammalt tror jag inte folk spelar det pga av tekniska aspekter.
Fölk gillar gameplayet i spelet och det är framförallt därför det är det mest framgångsrika spelet som någonsin släppts.
Citera
2020-07-12, 05:59
Medlem
Rasande-Roses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kanske-det
Recensioner är "ytliga" och har i stort sätt alltid varit det. Förutom Nintendo är det bara spelstudior som ligger i framkant rent tekniskt som får de riktigt höga snittbetygen av speljournalister (RS, ND och CD Projekt RED). Men det är egentligen oväsentligt i sammanhanget.

När man recenserar spel, film eller böcker finns det vissa saker man bedömer mer objektivt än andra. I film är det exempelvis foto och ljud och för böcker rör det sig om hur man behandlar språket. På samma sätt finns det sådana kategorier i spel - grafik, ljud, animationer osv. Här finns det en dimension av "rätt eller fel" och experter kan bedöma hur väl ett spel behandlar dessa aspekter. Inom spel är det faktiskt än mer "objektivt" än inom film enligt mig.

Med det sagt är det absolut inte allt. Gameplay är en otroligt viktig del också. Jag gillade exempelvis Sekiro mer än Rdr2.

Recensioner av spel är i huvudsak ett mått på hur underhållande spelet är, så har det varit förr och så ska det förhoppningsvis fortsätta vara. Du uppger också vidare felaktigheter, det finns mängder med b.la indiespel som inte är på någon teknisk framkant som erhåller riktigt höga betyg. Nu var ju också mitt urpsrungliga svar på ditt ytterst märkliga påstående att RDR2 objektivt sett skulle vara ett bättre spel än Botw, vilket förstås är ett rent nonsensresonemang. Det finns inget sådant objektivt mått. Nu när du antagligen insett att det var svammel så fyller du ut med att krångla in dig i ytterligare tankevurpor. Ja, att man bedömer tekniska aspekter vet vi ju alla. Men skulle det vara vad man i huvudsak recenserar så skulle det heta tekniska recensioner.
Citera
2020-07-14, 17:18
Bannlyst
IGN gav detta spelet 10/10 ...
Citera
2020-07-14, 17:34
Medlem
2n00b4Us avatar
Hur många miljoner har Naughty Dog förväntat sig att spelet ska sälja? På VGchartz så står det fortfarande 4 miljoner exemplar skeppade, men då har den inte uppdaterats sen i 21 Juni.
Citera
2020-07-20, 20:01
Medlem
Reggaemans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zyzolol
IGN gav detta spelet 10/10 ...

10/10 skulle jag nog inte ge det men 8/10 eller 9/10, för jävla bra spel och en värdig uppföljare tycker jag personligen

------------------------------------------------------------------------------------

Fråga

Min syster vill prova spela lite bara för att se hur spelet ser ut och hur det funkar: Vilket kapitel skulle ni rekommendera att hon spelar för att få en relativt bra bild av spelet?
Senast redigerad av Reggaeman 2020-07-20 kl. 20:05.
Citera
2020-07-20, 20:12
Medlem
XtraXs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reggaeman
10/10 skulle jag nog inte ge det men 8/10 eller 9/10, för jävla bra spel och en värdig uppföljare tycker jag personligen

------------------------------------------------------------------------------------

Fråga

Min syster vill prova spela lite bara för att se hur spelet ser ut och hur det funkar: Vilket kapitel skulle ni rekommendera att hon spelar för att få en relativt bra bild av spelet?

Sjukhuset med Abby
Citera
2020-07-20, 20:58
Medlem
putteH_s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av XtraX
Sjukhuset med Abby

Instämmer!
Citera
2020-07-20, 23:57
Medlem
Reggaemans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av XtraX
Sjukhuset med Abby

Citat:
Ursprungligen postat av putteH_
Instämmer!

Visste väl att de här skulle komma

Men seriöst nu, hon spelar aldrig tv-spel så hon kommer inte komma någonstans i sjukhuset...
Citera
2020-07-21, 01:11
Medlem
putteH_s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reggaeman
Visste väl att de här skulle komma

Men seriöst nu, hon spelar aldrig tv-spel så hon kommer inte komma någonstans i sjukhuset...

Rekommenderar antingen flashback scener eller första rundan med Dina.
Citera
2020-07-21, 08:26
Medlem
Lurigfaxs avatar
Fantastiskt spel, går inte att säga så mycket annat tycker jag. Brutalare och tyngre känsla i striderna än i ettan. För mig lyfte spelet ett par snäpp när
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in