Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2016-12-02, 10:08
  #1
Medlem
Hej! Har under en lång tid haft jävligt ont i nedre delen av min rygg på vänster sida som gör att jag inte ens kan sova om nätterna längre. Efter 5 min i bilen sittandes så gör det också ont och jag kan knappt köra. Vet inte vad jag ska göra. Finns inga tider hos en sjukgymnast förens i slutet av januari heller. Vafan kan det vara för skit jag har? Smärtan sitter nere på vänster sida om ryggen, aldrig på höger sida, och det gör inte ont när jag lyfter grejer eller liknande. Inte diskbråck då detta hade påverkat mina ben och det gör det inte, kan tillägga att jag har olika längd på mina ben också vilket gör att jag haltar när jag går, (eller ett snett bäcken) inte säker på den punkten. Har börjat röra mig och sånt mer om dagarna men fortfarande så gör det ont när jag sätter mig ner eller ska sova Någon som vet vad jag kan ha eller kan göra åt det? Haft det ca 3 år nu..
Citera
2016-12-02, 10:34
  #2
Medlem
Killer-queens avatar
Låter lite som ischias, men vad vet jag.

Boka tid och försök få hjälp så snart som möjligt. Under tiden hade jag nog försökt lindra smärtan med med Voltaren.
Citera
2016-12-02, 11:39
  #3
Medlem
RadikalFails avatar
Du behöver gå till läkare. Det kan vara falsk ischias.
Det ger mer ospecifik smärta än den som orsakas av att det är en nerv som blir klämd av att en disk buktar. Jag kan ju ha fel men kolla upp det.
Citera
2016-12-02, 13:28
  #4
Medlem
Hälkil/inlägg på korta benet antar jag att du har redan. Annars får du även se över din säng så att den passar din kropp och sovstil. Träna core och magövningar.
Citera
2016-12-02, 14:46
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Killer-queen
Låter lite som ischias, men vad vet jag.

Boka tid och försök få hjälp så snart som möjligt. Under tiden hade jag nog försökt lindra smärtan med med Voltaren.

Tack för svaret! Läste lite om ischias, dock gör det inte ont i mina ben eller något.
Citera
2016-12-02, 14:47
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RadikalFail
Du behöver gå till läkare. Det kan vara falsk ischias.
Det ger mer ospecifik smärta än den som orsakas av att det är en nerv som blir klämd av att en disk buktar. Jag kan ju ha fel men kolla upp det.

Tack för svaret! Jo jag väntar fortfarande på tid hos vårdcentralen. Men funderar på att gå till en naparat.
Citera
2016-12-02, 14:48
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VillJalentine
Hälkil/inlägg på korta benet antar jag att du har redan. Annars får du även se över din säng så att den passar din kropp och sovstil. Träna core och magövningar.

Nej, jag har inga inlägg alls just nu. Aldrig haft heller.
Citera
2016-12-02, 16:01
  #8
Medlem
RadikalFails avatar
Citat:
Ursprungligen postat av smurftrollet
Tack för svaret! Jo jag väntar fortfarande på tid hos vårdcentralen. Men funderar på att gå till en naparat.

Kolla innan du börjar bända och slita i ryggen.
Jag ser det som ganska akut om du inte kan sova.

Jag själv fick lite konstigt ont i ryggen för snart 4 veckor sedan. Jag viftade bort det under hela första veckan. Hade inte heller så jätte ont i benet men det kändes lite lustigt i det.

Gick till vc för ryggen mest. Och se på tusan, ryggskott med ischias. Och än är inte ischias borta. Det går sakta som få att bli kvitt ischias. Så jag skulle inte slita som jag skrev, utan kan du inte jobba eller sova så får dom faktiskt hosta upp en tid akut.

Du ska inte gå och ha det på detta sättet.
Citera
2016-12-02, 17:09
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RadikalFail
Kolla innan du börjar bända och slita i ryggen.
Jag ser det som ganska akut om du inte kan sova.

Jag själv fick lite konstigt ont i ryggen för snart 4 veckor sedan. Jag viftade bort det under hela första veckan. Hade inte heller så jätte ont i benet men det kändes lite lustigt i det.

Gick till vc för ryggen mest. Och se på tusan, ryggskott med ischias. Och än är inte ischias borta. Det går sakta som få att bli kvitt ischias. Så jag skulle inte slita som jag skrev, utan kan du inte jobba eller sova så får dom faktiskt hosta upp en tid akut.

Du ska inte gå och ha det på detta sättet.

Jobba och lyfta grejer och sånt kan jag, gör inte ont på det sättet. Men när jag suttit länge o ska sova så gör det ont som fan inne i ryggen. Ringde vårdcentralen men dom sa jag skulle prata med en sjukgymnast, men väntetiden är ju sjukt lång. Borde ändå få smärtstillande eller något.
Citera
2016-12-02, 17:12
  #10
Medlem
RadikalFails avatar
Citat:
Ursprungligen postat av smurftrollet
Jobba och lyfta grejer och sånt kan jag, gör inte ont på det sättet. Men när jag suttit länge o ska sova så gör det ont som fan inne i ryggen. Ringde vårdcentralen men dom sa jag skulle prata med en sjukgymnast, men väntetiden är ju sjukt lång. Borde ändå få smärtstillande eller något.

Ja det låter som ischias. Kanske ot men fattar inte hur det kan ta så lång tid att få tid på vissa ställen. Jag får inom en vecka om det inte är akut.
Ja jag kan då säga att jag är inte så jätte jäkla hjälpt av smärtstillande.
Citera
2016-12-02, 17:34
  #11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RadikalFail
Ja det låter som ischias. Kanske ot men fattar inte hur det kan ta så lång tid att få tid på vissa ställen. Jag får inom en vecka om det inte är akut.
Ja jag kan då säga att jag är inte så jätte jäkla hjälpt av smärtstillande.

Fast på ischias så står det att det går ner i benet också? I benen har jag inte ont nånting.
Citera
2016-12-02, 18:26
  #12
Medlem
Kan vara din innre bålmuskelatur som spökar, låter så då du klarar av tyngre lyft där dina stora muskelgrupper tar över belastningen.

De moment du beskriver att du har ont så är det de inre musklerna som arbetar. Fungerar inte dom som dom ska Så svarar kroppen men att "krampa" till dom muskelrna, detta för att skydda ryggens korar, diskar etc.

Gå till en naprapat, kostar mycket mer men lär få både snabbare och bättre hjälp.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback