Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2016-12-01, 14:08
  #13
Moderator
Sun Rulers avatar
T.ex. UFC och Bellator kan söka undantag från Unified Rules beträffande viktklasser. Vill minnas att de gjorde så bl.a. när Royce mötte Shamrock i Texas.

Personligen så kan det vara lite intressant att se någon som t.ex. BJ Penn möta en betydligt tyngre Machida men överlag så är viktklasser något som gynnar sporten och intresset för den i och med fler mästare, fler bälten på spel etc.

Det kan tilläggas att kilon gör väldigt stor skillnad. Min kompis som har en gedigen bakgrund som brottare och är betydligt mer meriterad än undertecknad stöter på patrull varje gång vi grapplar. Jag är 15 kg tyngre än honom och även om hans teknik är vida överlägsen min så kompenserar min vikt detta.
Citera
2016-12-01, 15:10
  #14
Medlem
Mx_1337s avatar
För att man vill vara mer sport än freak-show. Man har kommit rätt långt på den resan och det finns ingen anledning att vända tillbaka.

Att en mindre motståndare skulle kunna "trötta ut" en större under de inledande ronderna för att sen dra fördel av det mot slutet av matchen? Ja visst. Men då är ytan (oktagonen/buren/ringen) lite väl liten också. Skulle fighterna äga rum på en fotbollsplan eller i en gymnastiksal så visst...

Och, jag vet att det har hänt när Jabba The Hut-liknande 200 kgs-klumpar möter normalbyggda, att den mindre kunna hålla sig undan, minns åtminstone ett exempel från Pride. Men det skulle bli svårt för samme mindre motståndare att göra det mot en motståndare med mer vanlig tungviktsfysik, i en liten bur.
Det skulle bli ett jävla springande också, hur underhållande är det i längden?
Citera
2016-12-02, 00:37
  #15
Medlem
Apologists avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mma
Vart var det dom större OFTA var så utmattade och förlorade? Lite exmpel? Och hur menade du större? Menade du svinstora sumobrottare som knappt kunde röra sig?

Det är iofs inget jättekonstigt att en lättare kan vinna mot en tyngre pga teknik, ofta skilje det ju kanske inte 130kg mot 70kg som i exemplet ovan, men ligger man 1-2 viktklasser ifrån är inget självklart.

Men i övrigt är TS tråd strunt, ibladn är det skoj med ett GP utan viktklass, men i längden är självklart viktklasser nödvändiga, och jämförelsen med hockey osv är ju galen.

Den fighter jag följde mest på 90talet var Marco Ruas, han ställde upp i ett antal turneringar utan viktklasser. UFC7 är ett sådant exempel där han dessutom vann. https://en.wikipedia.org/wiki/UFC_7

Har vissa av de där turneringarna på VHS, riktigt bra (vale tudo, shootfighting, Pancrase m.m.).

De gick ju ofta i tre eller fler olika cupmatcher. Där det det slutade med en segrare. Ibland var matcherna i bur o ibland i boxningsringar beroende på arrangör. Man tog med sig skadorna från föregående matcher. De stora killarna på över 100kg hade oftast lätt i första matchen men med så lite vila mellan matcherna var de både trötta o skadade i andra matchen o framåt.

Något som var vanligt, som man även såg i Pride, var bensparkar för att plocka isär tunga motståndare. "Fälla trädet" med andra ord.

Marco Ruas var väl perfekt för dessa tävlingar då han vägde 95kg.

Kanske dessa turneringar inte är så vanliga idag då man får så mycket skador. Kan ju inte vara bra att gå in i en match redan skadad o mörbultad.

Visst i vissa japanska turneringar var det värdelösa sumobrottare m.m. Men sedan fanns det ju grymma ryssar som vägde tungt. Vissa "olagliga" turneringar hölls i Sydamerika minns jag.

Det här var ju på gränsen mellan "bloodsport" o dagens lagliga turneringar...lite fightclub typ. Med varierande kvalitet.
Citera
2016-12-02, 06:06
  #16
Medlem
mmas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Apologist
Den fighter jag följde mest på 90talet var Marco Ruas, han ställde upp i ett antal turneringar utan viktklasser. UFC7 är ett sådant exempel där han dessutom vann. https://en.wikipedia.org/wiki/UFC_7

Har vissa av de där turneringarna på VHS, riktigt bra (vale tudo, shootfighting, Pancrase m.m.).

De gick ju ofta i tre eller fler olika cupmatcher. Där det det slutade med en segrare. Ibland var matcherna i bur o ibland i boxningsringar beroende på arrangör. Man tog med sig skadorna från föregående matcher. De stora killarna på över 100kg hade oftast lätt i första matchen men med så lite vila mellan matcherna var de både trötta o skadade i andra matchen o framåt.

Något som var vanligt, som man även såg i Pride, var bensparkar för att plocka isär tunga motståndare. "Fälla trädet" med andra ord.

Marco Ruas var väl perfekt för dessa tävlingar då han vägde 95kg.

Kanske dessa turneringar inte är så vanliga idag då man får så mycket skador. Kan ju inte vara bra att gå in i en match redan skadad o mörbultad.

Visst i vissa japanska turneringar var det värdelösa sumobrottare m.m. Men sedan fanns det ju grymma ryssar som vägde tungt. Vissa "olagliga" turneringar hölls i Sydamerika minns jag.

Det här var ju på gränsen mellan "bloodsport" o dagens lagliga turneringar...lite fightclub typ. Med varierande kvalitet.

Ja precis, vi pratar endå om en som väger 95kg. Det är nog väldigt bra avvägt. Jag har också följt dessa fighters, ta tex igor vovchanchyn som plogade igenom rätt stora motståndare i turneringar, men bara för att det har hänt betyde inte att det är en bra grej för sporten i det stora hela. Viktklasser är sjävklart ett måste, men det är ju skoj när dom kryddar med lite GP som är open weight, det kan jag inte hymla om.
Citera
2016-12-03, 11:42
  #17
Medlem
TheyWillKillUsAlls avatar
Att en kille på 100 kg dödar en mindre snubbe på säg 60kg har ingenting med skicklighet att göra.

Alla som är någorlunda intresserade av kampsport håller med om att tungviktare generellt är mycket sämre tekniskt.

Samma tittare som gillar tungvikt är samma muppar som buar när det blir grappling i matcherna.
Citera
2016-12-03, 13:36
  #18
Medlem
Mx_1337s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheyWillKillUsAll
Att en kille på 100 kg dödar en mindre snubbe på säg 60kg har ingenting med skicklighet att göra.

Alla som är någorlunda intresserade av kampsport håller med om att tungviktare generellt är mycket sämre tekniskt.

Samma tittare som gillar tungvikt är samma muppar som buar när det blir grappling i matcherna.
Det är ju två olika nivåer eller grenar av samma sport nästan. De lättare viktklasserna är intressanta för det tekniska utövandet. Medan tungvikten är det mest för att man vet att någon av 110+ kg-gubbarna kommer gå i backen om den andre smäller dem.
Citera
2016-12-03, 17:49
  #19
Medlem
withnonames avatar
Det går ju inte ens jämföra en lättviktare mot tungviktare det är nästan en helt annan sport.En tungviktare med väldigt mycket brottning och kraft skulle ju kväva en lättviktare på sekunder.
Citera
2016-12-04, 00:33
  #20
Medlem
Apologists avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mma
Viktklasser är sjävklart ett måste, men det är ju skoj när dom kryddar med lite GP som är open weight, det kan jag inte hymla om.

Håller med
Citera
2016-12-06, 21:50
  #21
Medlem
En enda viktklass, nej.

Men ta bort ett gäng, ja!

Viktklasserna har sabbat boxningen. Jag menar...weltervikt 67 kg, lätt mellanvikt 69 kg, mellanvikt 72 kg osv.
Helt jävla menlöst. Ha flugvikt, lättvikt, mellanvikt, lätt tungvikt, tungvikt.

Då skulle sporten bli intressant igen.
Citera
2016-12-07, 11:41
  #22
Medlem
Skulle det ens få tillstånd att matcha säg en 50kg snubbe mot en 100kg snubbe?
I de tidigaste UFC galorna fanns det ju ingen viktklass men frågan är om det skulle tillåtas idag?

Ett alternativ skulle ju vara att ha en öppen viktklass, men tveksamt om någon under 100kg skulle ens överväga att ställa upp i den.
Citera
2016-12-07, 13:28
  #23
Medlem
Inget New Concept

Finns redan i Tough Man Contest
Citera
2016-12-07, 17:05
  #24
Medlem
Fast i alla exempel som TS tar upp så är huvudmålet inte att skada sin motståndare som i MMA. I tennis ska du slå en boll och få poäng, i fotboll göra mål osv. Att sätta en 140 kg bjässe mot en 60 kg snubbe tror jag inte att någon skulle finna underhållande. Dessutom skulle det ju då i princip bli "längst och störst vinner" istället för en fråga om teknik. Det du vill ha låter mer som någon form av gladiatorspel än kampsport.

Vet själv när man sparrats mot någon betydligt längre och tyngre att man inte hade en chans oavsett teknik och samma sak hade såklart hänt med MMA om det bara fanns en viktklass, alltså att storlek hade avgjort snarare än teknik och träning.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback