Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2016-11-28, 18:48
  #1
Medlem
Sofishticateds avatar
Som rubriken säger så undrar jag hur man kan mäta vilken bränsleförbrukning man har och vilken effekt man har på en båtmotor? Behöver man mätinstrument för detta och vilka i så fall?
Citera
2016-11-28, 19:37
  #2
Medlem
Bränsleförbrukningen, tanka i 5liter och se hur långt du kommer innan du får bensinstopp och räkna sedan ut vad den drar jag misstänkte att min färddator visade fel så jag gjorde detta, funkar perfekt
Citera
2016-11-28, 19:41
  #3
Medlem
nautisk mil / liter soppa dvs siffran ska vara så stor som möjligt

HK mäts på axeln från motorn förut mätte man på propeller axeln har jag för mig.
Citera
2016-11-28, 22:01
  #4
Medlem
Att mäta effekt är inte lätt i en båt
ett visst hum om effekten kan man få genom att läsa av varvtalet och titta på maxvarvtalet
Propellern följer vissa matematiska lagar på en deplacementbåt
titta här
http://www.batteknik.se/prop/propellerkurva.html

Ett sätt är att se hur stor bränsleförbrukning motorn har samt se på den specifika bränsleförbrukningen för motorn eller liknande motor och dividera men ingen exakt vetenskap

Nu har du att göra
Citera
2016-11-28, 23:06
  #5
Medlem
sleevs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av inteelektrikeriaf
Bränsleförbrukningen, tanka i 5liter och se hur långt du kommer innan du får bensinstopp och räkna sedan ut vad den drar jag misstänkte att min färddator visade fel så jag gjorde detta, funkar perfekt
Beror ju mycket på vädret och hur strömmen går.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback