• 1
  • 2
2016-11-28, 15:10
Medlem
Ett nytt antipris inom arkitektur, Kasper Kalkon, offentliggrs 29 november.

1/11 lg dessa verst p listan enligt svt.se:
http://www.svt.se/nyheter/lokalt/upp...nationer-utses

Nya Hotell Continental, Stockholm
Segerstedthuset, Uppsala
Svarta huset, Allmnna vgen, Gteborg
Studio 1, Gteborg
Junior Living-konceptet (flera orter)
Vxj World Trade Center
Comfort Hotel, Norrkping
rets Wingrdhsbyggnad (Vrdcentral i Bergsjn, Gteborg)
Uppsala Entr.
Tbys nya kommunhus

Vinner gr nog Continental, men i Uppsala har det blivit uppmrksammat och frgan r om ngot mer irriterande n Segerstedtshuset ngonsin byggts i Sverige.

Sveriges fulaste nybyggnationer utses av ntverket Arkitekturupproret. Genom Kasper Kalkon-priset fr ntverkets medlemmar rsta p tio frslag. Tv av de nominerade byggnaderna finns i Uppsala.
/.../

Uppsala r i snabbt frfall rent arkitektoniskt vad gller nybyggnationer. Det r groteska skapelser som springer upp som svampar ur jorden, speciellt runt tgstationen och vid botaniskatrdgrden, sger Sigvald Freylander, sekreterare i freningen Arkitekturupproret.

Borde man inte lyfta upp goda exempel istllet?

Definitivt inte, hr fr vi upp allmnhetens gon fr vad som pgr.

Tobias Olsson, en fr mig s oknd arkitekt att det skriker om det (han r frbundsdirektr p "Sveriges Arkitekter"), sger i GP:

Jag tycker att det r jtteroligt att den hr gruppen bryr sig s mycket om arkitektur. Men det r trkigt att deras ton r s aggressiv och att det r svrt att fra en konstruktiv diskussion med dem, sger Tobias Olsson.

Vem vinner och r det en vrdig "vinnare"?
Citera
2016-11-28, 15:30
Medlem
Stygotiuss avatar
Segerstedthuset r frskrckligt, men det vrsta r nog placeringen. Precis vid Uppsala slott och botaniska trdgrden, dr det VERKLIGEN inte passar in.

Man kunde ju tycka att universitetet och kommunen skulle ha lrt sig ngot av Ekonomikum, som nr den byggdes skert var modern, men som nu 40 r senare r Uppsalas kanske fulaste byggnad och knns extremt daterad.
Senast redigerad av Stygotius 2016-11-28 kl. 15:32.
Citera
2016-11-28, 16:01
Medlem
Andersdamaans avatar
Segerstedthuset r tvrfult, med den i mina gon fulaste byggnaden r Mrby Centrum. En bajsbrun pltfyrkant lika inbjudande som en festivaltoalett! Dock s fanns inte Mrby Centrum med p listan vad jag kunde se.
Citera
2016-11-28, 16:45
Medlem
Det roliga med Studio 1 r ju att det ven blivit nominerat till Kasper Salin priset... sikterna r verkligen delade!

Edit: ven vrdcentralen!

Citat:
Kasper Salin-priset delas ut av Sveriges Arkitekter fr rets bsta byggnad. Juryn fr 2016 rs pris nominerar fyra projekt som kombinerar hga arkitektoniska ambitioner med vardagliga funktioner: Bro galopp, vrdcentralen Ntkrnan, R frskola och flerbostadshus i rgryte Torp.

Kasper Salin-priset instiftades 1962 och r Sveriges mest vlknda arkitekturpris. rets pris delas ut p Arkitekturgalan den 29 november p Cirkus i Stockholm.

Jag lgger ingen vrdering i det, men det r humoristiskt!

Tycker planeringen av tomten som Studio 1 byggts p r hemskt trkig dock.
Senast redigerad av Eaglesandshit 2016-11-28 kl. 16:50.
Citera
2016-11-28, 17:01
Medlem
Var mnga r sen jag var i uppsala men var ligger segerstedthuset, om det r byggt verhuvudtaget. Har fr mig att hlenshuset i samma stad var rejlt utskllt.
Citera
2016-11-28, 19:15
Medlem
DIdes avatar
Jag skulle nog vilja nominera halva eriksbergsomrdet p hisingssidan i gteborg.
Vissa delar ser ut som sossebyggen frn 60-talet och de har inte fattat att de kunde dubblat eller tripplat hjden p husen. Nu ser det bara patetiskt ut.
Citera
2016-11-28, 20:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stygotius
Segerstedthuset r frskrckligt, men det vrsta r nog placeringen. Precis vid Uppsala slott och botaniska trdgrden, dr det VERKLIGEN inte passar in.

Man kunde ju tycka att universitetet och kommunen skulle ha lrt sig ngot av Ekonomikum, som nr den byggdes skert var modern, men som nu 40 r senare r Uppsalas kanske fulaste byggnad och knns extremt daterad.

Ja, detta blaffiga NCC -schabraks placering i en historisk milj vid slottet r verkligen en fjder i hatten fr oknsliga byggplanerare och beslutsfattare p statliga Akademiska Hus. Hur fult Segerstedthuset kommer att upplevas om 40 r vill jag inte tnka p. Jag tvivlar p att det kommer att ldras med vrdighet utan det blir ngot man bittert ngrar. Vem var arkitekten?

Citat:
Ursprungligen postat av Eaglesandshit
Det roliga med Studio 1 r ju att det ven blivit nominerat till Kasper Salin priset... sikterna r verkligen delade!

Edit: ven vrdcentralen!

Jag lgger ingen vrdering i det, men det r humoristiskt!

Tycker planeringen av tomten som Studio 1 byggts p r hemskt trkig dock.
Festligt, det hade jag missat. Har Arkitekturupproret silver- och bronsmedaljer (tips!) kar ju sannolikheten att de "belnar" ngot som ocks vinner Kasper Salin eller annat prestigefyllt arkitekturpris. Jag vill dock inte grna tro att det kan bli riktigt s illa.
Senast redigerad av statligbluff 2016-11-28 kl. 20:42.
Citera
2016-11-29, 00:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Andersdamaan
Segerstedthuset r tvrfult, med den i mina gon fulaste byggnaden r Mrby Centrum. En bajsbrun pltfyrkant lika inbjudande som en festivaltoalett! Dock s fanns inte Mrby Centrum med p listan vad jag kunde se.

Kan ju bero p att det handlar om nybyggen. Mrby centrum ska renoveras och har varit skitfult sedan 60-talet eller nr det nu byggdes. Lr bli ljusr bttre n det r idag om ngra r.
Citera
2016-11-29, 08:27
Medlem
Andersdamaans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tomtoddler
Kan ju bero p att det handlar om nybyggen. Mrby centrum ska renoveras och har varit skitfult sedan 60-talet eller nr det nu byggdes. Lr bli ljusr bttre n det r idag om ngra r.
Aha Missade den detaljen. Tyckte det var mrkligt att varken Mrby C, Arkitekthgskolan eller PK-huset var med, men eftersom listan enbart gller nybyggen s blir det mer begripligt.

Av de byggen som r listade s tycker jag att Nya Continental ligger bra till fr att knipa titeln. Huset ser helt skevt ut! Som att en trering har lekt med klossar ungefr.
Citera
2016-11-29, 18:04
Moderator
pudelluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av eruheltjavla
Var mnga r sen jag var i uppsala men var ligger segerstedthuset, om det r byggt verhuvudtaget. Har fr mig att hlenshuset i samma stad var rejlt utskllt.

Det str vl ovanfr att det ligger vid Uppsala slott och botaniska trdgrden. Bara sett det p bild. De borde rama in kken med barrtrd, eller varfr inte:
http://www.fassadengruen.de/eng/uw/c..._lace_vine.htm
https://sv.wikipedia.org/wiki/Bokharabinda

Citat:
Ursprungligen postat av Andersdamaan
Aha Missade den detaljen. Tyckte det var mrkligt att varken Mrby C, Arkitekthgskolan eller PK-huset var med, men eftersom listan enbart gller nybyggen s blir det mer begripligt.

Av de byggen som r listade s tycker jag att Nya Continental ligger bra till fr att knipa titeln. Huset ser helt skevt ut! Som att en trering har lekt med klossar ungefr.

Jag gillar Hotel Continental. Det blev liiiite fr hgt och det tar liiite fr stor plats i den betongknen. Det r kanske frmildrande.

Det r bra att en massa skrp runtom i landet uppmrksammas. Det r firmor i Stockholm och Gteborg som tar hem kontrakten och placerar ut skrpet p en massa platser dr det inte passar.

WTC i Vxj borde ta hem det i r. Eller Kristallen i Lund, men det skrpet r tyvrr frn 2014. Bgge ligger vid respektive station och tycks ritade av betongmarxister med grumlig mnniskosyn.

Nsta r blir det garanterat Stockholm. Nobelhuset. Det kommer de inte att kunna stoppa. Klart litteraturpristagarna behver ett hus nr de kommer till Sverige, och nra Grand Hotel ocks...
Senast redigerad av pudellus 2016-11-29 kl. 18:40.
Citera
2016-11-29, 18:20
Moderator
pudelluss avatar
Googlade frresten. SVT och ngra till skriver "Arkitekturuppropet", men det ska vl vara "Arkitekturupproret"?
Citera
2016-11-29, 19:38
Medlem
Segerstedthuset "segrade".

Arkitektbyrn r danska 3XN. Samma byr ritade ven tvan Scandic Continental.

1. Segerstedthuset, Uppsala, 492 rster

2. Hotell Continental, Stockholm, 340

3. Svarta huset, Gteborg, 215

4. Studio 1, Gteborg, 171

5. Junior Living-konceptet, Knivsta, 147

6. World Trade Center, Vxj, 81

7. Comfort Hotel, Norrkping, 56

8. Bergsjn vrdcentral, Bergsjn, 50

9. Uppsala Entr, Uppsala, 40

10. Kommunhuset, Tby, 33

Segerstedthuset i Uppsala vann med god marginal kalkonpriset fr fulaste nyproduktion 2016. Bakom "segern" ligger en hel del rstande Uppsalabor, enligt ntverket Arkitekturupproret som delar ut priset.
/.../

Det r en vldigt knslig milj och turister som kommer till Uppsala springer inte ner och tittar p Segerstedthuset, de gr direkt till Slottet och Domkyrkan.

Arkitekturupproret vill "verka fr vackrare nybyggnation i Sverige". Kasper Kalkon-priset r en direkt spark mot det prestigefyllda Kasper Salin-priset, som varje r delas ut av Sveriges Arkitekter.

Vi vill ju grna dela ut ett fint pris, men det gr inte att hitta ngonting att dela ut det till. Det r bara modernism som gller, sger Sigvald Freylander, freningens sekreterare.

Modernismen, som slog igenom i Sverige i och med Stockholmsutstllningen 1930, str inte hgt i kurs inom Arkitekturupproret.
/.../

Det r den typen av hus som vinner de fina priserna?

Hela tiden. Och det r ju bara pastischer p det vi sett sedan 1950- och 60-talet, ytterligare en lda som ser ut precis som allting annat.
/.../

Enligt planen ska Kasper Kalkon-priset utses rligen. Priset innebr att Arkitekturupproret kommer att skicka en faktura till den danska arkitektfirman 3XN, som ritat Segerstedtshuset, fr kostnaden fr prisbucklan samt ersttning bland annat fr frfulande och porto.

http://www.unt.se/uppland/uppsala/up...t-4455651.aspx
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in