Flashback bygger pepparkakshus!
  • 1
  • 2
2016-11-28, 15:10
Medlem
Ett nytt antipris inom arkitektur, Kasper Kalkon, offentliggörs 29 november.

1/11 låg dessa överst på listan enligt svt.se:
http://www.svt.se/nyheter/lokalt/upp...nationer-utses

Nya Hotell Continental, Stockholm
Segerstedthuset, Uppsala
Svarta huset, Allmänna vägen, Göteborg
Studio 1, Göteborg
“Junior Living”-konceptet (flera orter)
Växjö World Trade Center
Comfort Hotel, Norrköping
Årets Wingårdhsbyggnad (Vårdcentral i Bergsjön, Göteborg)
Uppsala Entré.
Täbys nya kommunhus

Vinner gör nog Continental, men i Uppsala har det blivit uppmärksammat och frågan är om något mer irriterande än Segerstedtshuset någonsin byggts i Sverige.

Sveriges fulaste nybyggnationer utses av nätverket Arkitekturupproret. Genom ”Kasper Kalkon-priset” får nätverkets medlemmar rösta på tio förslag. Två av de nominerade byggnaderna finns i Uppsala.
/.../

– Uppsala är i snabbt förfall rent arkitektoniskt vad gäller nybyggnationer. Det är groteska skapelser som springer upp som svampar ur jorden, speciellt runt tågstationen och vid botaniskaträdgården, säger Sigvald Freylander, sekreterare i föreningen Arkitekturupproret.

Borde man inte lyfta upp goda exempel istället?

– Definitivt inte, här får vi upp allmänhetens ögon för vad som pågår.

Tobias Olsson, en för mig så okänd arkitekt att det skriker om det (han är förbundsdirektör på "Sveriges Arkitekter"), säger i GP:

– Jag tycker att det är jätteroligt att den här gruppen bryr sig så mycket om arkitektur. Men det är tråkigt att deras ton är så aggressiv och att det är svårt att föra en konstruktiv diskussion med dem, säger Tobias Olsson.

Vem vinner och är det en värdig "vinnare"?
Citera
2016-11-28, 15:30
Medlem
Stygotiuss avatar
Segerstedthuset är förskräckligt, men det värsta är nog placeringen. Precis vid Uppsala slott och botaniska trädgården, där det VERKLIGEN inte passar in.

Man kunde ju tycka att universitetet och kommunen skulle ha lärt sig något av Ekonomikum, som när den byggdes säkert var modern, men som nu 40 år senare är Uppsalas kanske fulaste byggnad och känns extremt daterad.
Senast redigerad av Stygotius 2016-11-28 kl. 15:32.
Citera
2016-11-28, 16:01
Medlem
Andersdamaans avatar
Segerstedthuset är tvärfult, med den i mina ögon fulaste byggnaden är Mörby Centrum. En bajsbrun plåtfyrkant lika inbjudande som en festivaltoalett! Dock så fanns inte Mörby Centrum med på listan vad jag kunde se.
Citera
2016-11-28, 16:45
Medlem
Det roliga med Studio 1 är ju att det även blivit nominerat till Kasper Salin priset... åsikterna är verkligen delade!

Edit: Även vårdcentralen!

Citat:
Kasper Salin-priset delas ut av Sveriges Arkitekter för årets bästa byggnad. Juryn för 2016 års pris nominerar fyra projekt som kombinerar höga arkitektoniska ambitioner med vardagliga funktioner: Bro galopp, vårdcentralen Nötkärnan, Råå förskola och flerbostadshus i Örgryte Torp.

Kasper Salin-priset instiftades 1962 och är Sveriges mest välkända arkitekturpris. Årets pris delas ut på Arkitekturgalan den 29 november på Cirkus i Stockholm.

Jag lägger ingen värdering i det, men det är humoristiskt!

Tycker planeringen av tomten som Studio 1 byggts på är hemskt tråkig dock.
Senast redigerad av Eaglesandshit 2016-11-28 kl. 16:50.
Citera
2016-11-28, 17:01
Medlem
Var många år sen jag var i uppsala men var ligger segerstedthuset, om det är byggt överhuvudtaget. Har för mig att åhlenshuset i samma stad var rejält utskällt.
Citera
2016-11-28, 19:15
Medlem
DIdes avatar
Jag skulle nog vilja nominera halva eriksbergsområdet på hisingssidan i göteborg.
Vissa delar ser ut som sossebyggen från 60-talet och de har inte fattat att de kunde dubblat eller tripplat höjden på husen. Nu ser det bara patetiskt ut.
Citera
2016-11-28, 20:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stygotius
Segerstedthuset är förskräckligt, men det värsta är nog placeringen. Precis vid Uppsala slott och botaniska trädgården, där det VERKLIGEN inte passar in.

Man kunde ju tycka att universitetet och kommunen skulle ha lärt sig något av Ekonomikum, som när den byggdes säkert var modern, men som nu 40 år senare är Uppsalas kanske fulaste byggnad och känns extremt daterad.

Ja, detta blaffiga NCC -schabraks placering i en historisk miljö vid slottet är verkligen en fjäder i hatten för okänsliga byggplanerare och beslutsfattare på statliga Akademiska Hus. Hur fult Segerstedthuset kommer att upplevas om 40 år vill jag inte tänka på. Jag tvivlar på att det kommer att åldras med värdighet utan det blir något man bittert ångrar. Vem var arkitekten?

Citat:
Ursprungligen postat av Eaglesandshit
Det roliga med Studio 1 är ju att det även blivit nominerat till Kasper Salin priset... åsikterna är verkligen delade!

Edit: Även vårdcentralen!

Jag lägger ingen värdering i det, men det är humoristiskt!

Tycker planeringen av tomten som Studio 1 byggts på är hemskt tråkig dock.
Festligt, det hade jag missat. Har Arkitekturupproret silver- och bronsmedaljer (tips!) ökar ju sannolikheten att de "belönar" något som också vinner Kasper Salin eller annat prestigefyllt arkitekturpris. Jag vill dock inte gärna tro att det kan bli riktigt så illa.
Senast redigerad av statligbluff 2016-11-28 kl. 20:42.
Citera
2016-11-29, 00:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Andersdamaan
Segerstedthuset är tvärfult, med den i mina ögon fulaste byggnaden är Mörby Centrum. En bajsbrun plåtfyrkant lika inbjudande som en festivaltoalett! Dock så fanns inte Mörby Centrum med på listan vad jag kunde se.

Kan ju bero på att det handlar om nybyggen. Mörby centrum ska renoveras och har varit skitfult sedan 60-talet eller när det nu byggdes. Lär bli ljusår bättre än det är idag om några år.
Citera
2016-11-29, 08:27
Medlem
Andersdamaans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tomtoddler
Kan ju bero på att det handlar om nybyggen. Mörby centrum ska renoveras och har varit skitfult sedan 60-talet eller när det nu byggdes. Lär bli ljusår bättre än det är idag om några år.
Aha Missade den detaljen. Tyckte det var märkligt att varken Mörby C, Arkitekthögskolan eller PK-huset var med, men eftersom listan enbart gäller nybyggen så blir det mer begripligt.

Av de byggen som är listade så tycker jag att Nya Continental ligger bra till för att knipa titeln. Huset ser helt skevt ut! Som att en treåring har lekt med klossar ungefär.
Citera
2016-11-29, 18:04
Moderator
pudelluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av eruheltjavla
Var många år sen jag var i uppsala men var ligger segerstedthuset, om det är byggt överhuvudtaget. Har för mig att åhlenshuset i samma stad var rejält utskällt.

Det står väl ovanför att det ligger vid Uppsala slott och botaniska trädgården. Bara sett det på bild. De borde rama in kåken med barrträd, eller varför inte:
http://www.fassadengruen.de/eng/uw/c..._lace_vine.htm
https://sv.wikipedia.org/wiki/Bokharabinda

Citat:
Ursprungligen postat av Andersdamaan
Aha Missade den detaljen. Tyckte det var märkligt att varken Mörby C, Arkitekthögskolan eller PK-huset var med, men eftersom listan enbart gäller nybyggen så blir det mer begripligt.

Av de byggen som är listade så tycker jag att Nya Continental ligger bra till för att knipa titeln. Huset ser helt skevt ut! Som att en treåring har lekt med klossar ungefär.

Jag gillar Hotel Continental. Det blev liiiite för högt och det tar liiite för stor plats i den betongöknen. Det är kanske förmildrande.

Det är bra att en massa skräp runtom i landet uppmärksammas. Det är firmor i Stockholm och Göteborg som tar hem kontrakten och placerar ut skräpet på en massa platser där det inte passar.

WTC i Växjö borde ta hem det i år. Eller Kristallen i Lund, men det skräpet är tyvärr från 2014. Bägge ligger vid respektive station och tycks ritade av betongmarxister med grumlig människosyn.

Nästa år blir det garanterat Stockholm. Nobelhuset. Det kommer de inte att kunna stoppa. Klart litteraturpristagarna behöver ett hus när de kommer till Sverige, och nära Grand Hotel också...
Senast redigerad av pudellus 2016-11-29 kl. 18:40.
Citera
2016-11-29, 18:20
Moderator
pudelluss avatar
Googlade förresten. SVT och några till skriver "Arkitekturuppropet", men det ska väl vara "Arkitekturupproret"?
Citera
2016-11-29, 19:38
Medlem
Segerstedthuset "segrade".

Arkitektbyrån är danska 3XN. Samma byrå ritade även tvåan Scandic Continental.

1. Segerstedthuset, Uppsala, 492 röster

2. Hotell Continental, Stockholm, 340

3. Svarta huset, Göteborg, 215

4. Studio 1, Göteborg, 171

5. Junior Living-konceptet, Knivsta, 147

6. World Trade Center, Växjö, 81

7. Comfort Hotel, Norrköping, 56

8. Bergsjön vårdcentral, Bergsjön, 50

9. Uppsala Entré, Uppsala, 40

10. Kommunhuset, Täby, 33

Segerstedthuset i Uppsala vann med god marginal kalkonpriset för fulaste nyproduktion 2016. Bakom "segern" ligger en hel del röstande Uppsalabor, enligt nätverket Arkitekturupproret som delar ut priset.
/.../

– Det är en väldigt känslig miljö och turister som kommer till Uppsala springer inte ner och tittar på Segerstedthuset, de går direkt till Slottet och Domkyrkan.

Arkitekturupproret vill "verka för vackrare nybyggnation i Sverige". Kasper Kalkon-priset är en direkt spark mot det prestigefyllda Kasper Salin-priset, som varje år delas ut av Sveriges Arkitekter.

– Vi vill ju gärna dela ut ett fint pris, men det går inte att hitta någonting att dela ut det till. Det är bara modernism som gäller, säger Sigvald Freylander, föreningens sekreterare.

Modernismen, som slog igenom i Sverige i och med Stockholmsutställningen 1930, står inte högt i kurs inom Arkitekturupproret.
/.../

Det är den typen av hus som vinner de fina priserna?

– Hela tiden. Och det är ju bara pastischer på det vi sett sedan 1950- och 60-talet, ytterligare en låda som ser ut precis som allting annat.
/.../

Enligt planen ska Kasper Kalkon-priset utses årligen. Priset innebär att Arkitekturupproret kommer att skicka en faktura till den danska arkitektfirman 3XN, som ritat Segerstedtshuset, för kostnaden för prisbucklan samt ersättning bland annat för förfulande och porto.

http://www.unt.se/uppland/uppsala/up...t-4455651.aspx
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in