Ett nytt antipris inom arkitektur, Kasper Kalkon, offentliggörs 29 november.
1/11 låg dessa överst på listan enligt svt.se:
http://www.svt.se/nyheter/lokalt/upp...nationer-utses
Nya Hotell Continental, Stockholm
Segerstedthuset, Uppsala
Svarta huset, Allmänna vägen, Göteborg
Studio 1, Göteborg
“Junior Living”-konceptet (flera orter)
Växjö World Trade Center
Comfort Hotel, Norrköping
Årets Wingårdhsbyggnad (Vårdcentral i Bergsjön, Göteborg)
Uppsala Entré.
Täbys nya kommunhus
Vinner gör nog Continental, men i Uppsala har det blivit uppmärksammat och frågan är om något mer irriterande än Segerstedtshuset någonsin byggts i Sverige.
Sveriges fulaste nybyggnationer utses av nätverket Arkitekturupproret. Genom ”Kasper Kalkon-priset” får nätverkets medlemmar rösta på tio förslag. Två av de nominerade byggnaderna finns i Uppsala.
/.../
– Uppsala är i snabbt förfall rent arkitektoniskt vad gäller nybyggnationer. Det är groteska skapelser som springer upp som svampar ur jorden, speciellt runt tågstationen och vid botaniskaträdgården, säger Sigvald Freylander, sekreterare i föreningen Arkitekturupproret.
Borde man inte lyfta upp goda exempel istället?
– Definitivt inte, här får vi upp allmänhetens ögon för vad som pågår.
Tobias Olsson, en för mig så okänd arkitekt att det skriker om det (han är förbundsdirektör på "Sveriges Arkitekter"), säger i GP:
– Jag tycker att det är jätteroligt att den här gruppen bryr sig så mycket om arkitektur. Men det är tråkigt att deras ton är så aggressiv och att det är svårt att föra en konstruktiv diskussion med dem, säger Tobias Olsson.
Vem vinner och är det en värdig "vinnare"?
1/11 låg dessa överst på listan enligt svt.se:
http://www.svt.se/nyheter/lokalt/upp...nationer-utses
Nya Hotell Continental, Stockholm
Segerstedthuset, Uppsala
Svarta huset, Allmänna vägen, Göteborg
Studio 1, Göteborg
“Junior Living”-konceptet (flera orter)
Växjö World Trade Center
Comfort Hotel, Norrköping
Årets Wingårdhsbyggnad (Vårdcentral i Bergsjön, Göteborg)
Uppsala Entré.
Täbys nya kommunhus
Vinner gör nog Continental, men i Uppsala har det blivit uppmärksammat och frågan är om något mer irriterande än Segerstedtshuset någonsin byggts i Sverige.
Sveriges fulaste nybyggnationer utses av nätverket Arkitekturupproret. Genom ”Kasper Kalkon-priset” får nätverkets medlemmar rösta på tio förslag. Två av de nominerade byggnaderna finns i Uppsala.
/.../
– Uppsala är i snabbt förfall rent arkitektoniskt vad gäller nybyggnationer. Det är groteska skapelser som springer upp som svampar ur jorden, speciellt runt tågstationen och vid botaniskaträdgården, säger Sigvald Freylander, sekreterare i föreningen Arkitekturupproret.
Borde man inte lyfta upp goda exempel istället?
– Definitivt inte, här får vi upp allmänhetens ögon för vad som pågår.
Tobias Olsson, en för mig så okänd arkitekt att det skriker om det (han är förbundsdirektör på "Sveriges Arkitekter"), säger i GP:
– Jag tycker att det är jätteroligt att den här gruppen bryr sig så mycket om arkitektur. Men det är tråkigt att deras ton är så aggressiv och att det är svårt att föra en konstruktiv diskussion med dem, säger Tobias Olsson.
Vem vinner och är det en värdig "vinnare"?