Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2016-11-28, 14:47
  #1
Medlem
Hej, har tänkt byta från fast bredband till 3/4g eftersom det blir billigare.
Men då behöver jag en router för det. Verkar finnas allt från under hundralappen till över tusenlappen.

Det står lite vagt på företagets hemsida (Ålcom, bor på Åland): "Överföringshastighet full rate 4G" om abonnemanget
Citera
2016-11-28, 17:11
  #2
Medlem
Mike.Andersens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kani
Hej, har tänkt byta från fast bredband till 3/4g eftersom det blir billigare.
Men då behöver jag en router för det. Verkar finnas allt från under hundralappen till över tusenlappen.

Det står lite vagt på företagets hemsida (Ålcom, bor på Åland): "Överföringshastighet full rate 4G" om abonnemanget

Jag kollade lite på deras hemsida, men det står inte om man får en USB sticka med abonnemanget. Jag hittade manualer till Huawei E3372 samt Huawei ES377 på deras hemsida. Du kan väl kolla om du får en USB sticka, eller om det bara ingår ett SIM-kort.
Citera
2016-11-30, 08:18
  #3
Medlem
Hej, ingenting ingår, och ett modem från dem kostar 700 kr. Känner mig rätt säker att det finns billigare alternativ!
Citera
2016-11-30, 17:36
  #4
Medlem
Mike.Andersens avatar
En router med inbyggt modem kostar nog från 1000:- och uppåt. Det finns tyvärr inte så många att välja på. De flesta 3/4g routrarna kräver ett USB-modem som måste vara kompatibelt med routerns mjukvara. Det bästa och billigaste är nog att köpa en router med inbyggt modem.


Följande routrar har ett inbyggt modem. Den första har bara stöd för 2.4 GHz, den andra stöder både 2.4 GHz och 5 GHz.

TP-Link TL-MR6400

TP-Link Archer MR200
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback