• 1
  • 2
2016-11-28, 11:05
Medlem
Hej!
Jag är sjukskriven nu en månad på grund av en operation. Och jag tycker att det är fruktansvärt jobbigt! Att liksom inte göra någonting! Får stark ångest när jag tänker på att jag inte ska till jobbet eller göra något speciellt den närmaste tiden!

Någon som har tips på saker att göra (har en arm jag inte får använda alls, annars kan jag röra mig som vanligt) eller tips på hur jag kan tänka för att det ska kännas bättre inombords?
Citera
2016-11-28, 11:10
Medlem
OldMKenseys avatar
Har inget tips men är och varit i samma sits. Sjukskriven nästan 2 mån, hoppas kunna börja jobba om ett par veckor. Det är fruktansvärt jobbigt att gå hemma och som i mitt fall inte orka någonting.
Citera
2016-11-28, 11:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OldMKensey
Har inget tips men är och varit i samma sits. Sjukskriven nästan 2 mån, hoppas kunna börja jobba om ett par veckor. Det är fruktansvärt jobbigt att gå hemma och som i mitt fall inte orka någonting.

Jag lider med dig! Får jag fråga varför du är sjukskriven? Du behöver inte svara
Citera
2016-11-28, 11:18
Medlem
OldMKenseys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pinkypromise
Jag lider med dig! Får jag fråga varför du är sjukskriven? Du behöver inte svara

Smärta i bröstet, oklar orsak.
Citera
2016-11-28, 11:18
Medlem
RadikalFails avatar
Citat:
Hej!
Jag är sjukskriven nu en månad på grund av en operation. Och jag tycker att det är fruktansvärt jobbigt! Att liksom inte göra någonting! Får stark ångest när jag tänker på att jag inte ska till jobbet eller göra något speciellt den närmaste tiden!

Någon som har tips på saker att göra (har en arm jag inte får använda alls, annars kan jag röra mig som vanligt) eller tips på hur jag kan tänka för att det ska kännas bättre inombords?

Åh jag lider med dig. Är själv sjukskriven och HATAR det. Se film är ju ett tips. Om du har Netflix är det ju bara bättre.
Du har ingen hobby du kan pyssla med fast du bara har en arm?
Jag brukar bli så tokig att jag bakar vissa dagar. Kan ju vara svårt för dig om du inte har en typ assistent.

Läsa en bok om du ids funkar ju också.
Citera
2016-11-28, 11:21
Medlem
Citat:
Hej!

Hur länge är du sjukskriven?

Hitta någon ämne som intresserar dig och läs på om det! Hade en kompis som var sjukskriven i 4 mån pga. ryggoperation. Han har aldrig vart motiverad till träning, men under sin sjukperiod pluggade han till PT på distans. Ganska coolt. Idag är han förvandlat sitt överflödiga fett till muskler och besitter en riktigt schyst kropp.
Citera
2016-11-28, 11:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OldMKensey
Smärta i bröstet, oklar orsak.

Oj! Då lär det inte bli lättare direkt att hantera sjukskrivningen när du har en sån oklar diagnos? Är du orolig för att det är något allvarligt?
Citera
2016-11-28, 11:26
Medlem
OldMKenseys avatar
Citat:
Oj! Då lär det inte bli lättare direkt att hantera sjukskrivningen när du har en sån oklar diagnos? Är du orolig för att det är något allvarligt?

Lite mindre orolig nu än tidigare då jag gjort en del undersökningar utan att hitta något konstigt, men visst är man ändå bekymrad.
Citera
2016-11-28, 11:26
Medlem
Vid en någorlunda tidsbegränsad sjukskrivning så skulle jag ladda upp med tv-serier, kanske se alla säsonger av The Walking Dead och så vidare.
Citera
2016-11-28, 11:27
Medlem
Citat:
Hej!

Känner igen ditt problem, jag är också sjukskriven en månad efter en operation. Jag kan inte göra allt men jag kan göra en hel del. Då det här är andra gången på några år som jag har en lång sjukskrivning efter operation så har jag lärt mig vad som är viktigt (åtminstone för mig). Inse att mitt jobb just nu är att rehablitera mig, det är nu ett 8-timmarsjobb. Rutiner är viktigt och att se till att hålla dem, varje dag. Jag går upp samma tid varje dag, duschar (tar lite extra tid just nu), klär på mig, lagar frukost, där ser jag till att fixa en frukost som tar extra tid. Städar undan efter frukosten. Går ut på en lång promenad, fysisk aktivitet är mycket viktigt (åtminstone för mig) för att komma igång efter operationen.
Sedan åker jag och handlar, ja, jag handlar varje dag för att fylla dagen med aktiviteter. Nu är det lunchtid, då lagar jag lunch, sedan behöver jag vila. Det begränsar jag till en timme. Därefter brukar jag städa/tvätta/stryka även om det egentligen inte behövs och det enbart för att ha aktivitet att fylla dagen med. Därefter tillåter jag mig lite slappartid, se på TV, surfa, läsa. Sedan middag, lite plockande och sedan är det sängdags.
Nu har jag beskrivit det som jag gör och som fungerar för mig, andra aktiviteter fungerar säkert bäst för dig.
Viktigast tror jag är att man ser sin sjukskrivningstid som en tid att jobba med sin rehablitering, ett jobb alltså, och att hitta aktiviteter som tar tid.
Lycka till, vet att det är jobbigt och man har ofta inte den mentala energin som krävs för att hålla igång. Men inse att det är en övergående period.
Citera
2016-11-28, 11:28
Medlem
RadikalFails avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Miniarnold1
Hur länge är du sjukskriven?

Hitta någon ämne som intresserar dig och läs på om det! Hade en kompis som var sjukskriven i 4 mån pga. ryggoperation. Han har aldrig vart motiverad till träning, men under sin sjukperiod pluggade han till PT på distans. Ganska coolt. Idag är han förvandlat sitt överflödiga fett till muskler och besitter en riktigt schyst kropp.

En månad står det i inlägget.
Citera
2016-11-28, 11:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RadikalFail
Åh jag lider med dig. Är själv sjukskriven och HATAR det. Se film är ju ett tips. Om du har Netflix är det ju bara bättre.
Du har ingen hobby du kan pyssla med fast du bara har en arm?
Jag brukar bli så tokig att jag bakar vissa dagar. Kan ju vara svårt för dig om du inte har en typ assistent.

Läsa en bok om du ids funkar ju också.

Jag har netflix och sådär! Tycker om att läsa men har svårt att komma till ro, det blir som en ond cirkel. Orolig för att jag inte har något att göra --> för orolig för att fokusera på något att göra

Men jag visste att jag skulle ha svårt med sjukskrivningen så jag har en kurator jag ska gå till 1 gång i veckan, det är bra!

Jag försöker tänka på om det finns nåt man kan göra.. lära sig.. plugga.. men alla kurser börjar i januari och då är jag redan tillbaka på jobbet!

dela gärna med dig om du kommer på något at göra/lära sig!

Jag kan ringa över en kompis så kan vi baka! Jag kan delegera så får hon göra det mesta av jobbet, mohaha!
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in