• 1
  • 2
2016-11-22, 23:14
Medlem
barkeepers avatar
Hej

Har en Subaru outback 2.5 bensin 2016, och undrar vad för service jag bör utföra? Har haft den i 6 mån, bör jag byta olja nu? Något annat jag bör tänka på?

Är för övrigt otroligt nöjd. Vår tredje Subaru, och kommer antagligen aldrig köpa något annat.
Citera
2016-11-22, 23:56
Medlem
MADs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av barkeeper
Hej

Har en Subaru outback 2.5 bensin 2016, och undrar vad för service jag bör utföra? Har haft den i 6 mån, bör jag byta olja nu? Något annat jag bör tänka på?

Är för övrigt otroligt nöjd. Vår tredje Subaru, och kommer antagligen aldrig köpa något annat.

Är det säkert att det är en Subaru du har?
De har nämligen gratis service de tre första åren vilket verkar vara helt osannolikt att du kunnat missa med tanke på att bilen nästan är ny.
Ring sin närmsta Subaruverkstad
Citera
2016-11-23, 00:01
Medlem
Krexuss avatar
Citat:
Hej

Kolla i serviceboken vad det är dags att göra, eftersom det är såpass ny bil så bör du nog vända dig till auktoriserad verkstad med tanke på garantierna.
Citera
2016-11-23, 12:32
Medlem
barkeepers avatar
Ok. Är inte säker på att oljebyte ingår i den inkluderade sevicen.
Dessutom privatleasar jag från en annan firma, inte Subaru, och är inte säker på om någon kommer att "kalla in" till service?
Citera
2016-11-23, 13:35
Medlem
Hur långt har den gått? Relativt osannolikt att den skulle ha hunnit upp i serviceintervallet för oljebyte på sex månader.
Citera
2016-11-23, 13:39
Medlem
barkeepers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gissa vem
Hur långt har den gått? Relativt osannolikt att den skulle ha hunnit upp i serviceintervallet för oljebyte på sex månader.

inte så långt, 650 mil typ. Men en del ställen säger att när man kör in bilen skall man byta efter sex månader, oavsett miltal.
Citera
2016-11-23, 13:45
Medlem
Tja, jo. Better safe than sorry kanske... Jag har också hört det där om att första oljebytet ska ske ganska tidigt under bilens inkörning. Vet faktiskt inte om det är en myt eller verklighet.
Citera
2016-11-23, 13:51
Medlem
barkeepers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gissa vem
Tja, jo. Better safe than sorry kanske... Jag har också hört det där om att första oljebytet ska ske ganska tidigt under bilens inkörning. Vet faktiskt inte om det är en myt eller verklighet.

Inte jag heller. Men skall visst vara viktigt, speciellt om man kör där det är kallt och har många korta resor, och det har vi. Man vill ju att bilen skall hålla så länge det bara går.
Citera
2016-11-23, 14:23
Medlem
Provocative2.0s avatar
Citat:
Inte jag heller. Men skall visst vara viktigt, speciellt om man kör där det är kallt och har många korta resor, och det har vi. Man vill ju att bilen skall hålla så länge det bara går.
Spelar väll ingen roll. Det är ju en leasingbil du har. Kör till den ber om service eller till när firman kallar in den för årsservice.
Citera
2016-11-23, 14:59
Medlem
barkeepers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Provocative2.0
Spelar väll ingen roll. Det är ju en leasingbil du har. Kör till den ber om service eller till när firman kallar in den för årsservice.

vi skall köpa ut den efter leasingen.
Citera
2016-11-23, 16:17
Medlem
knullklassons avatar
Vet inte riktigt hur det är med bilar, men vissa motorcyklar levereras med nån inkörningsolja/slitageolja som ska bytas redan efter 100 mil. Din bil borde ju dock ha "sagt till" om den ska in på service.

Leasing förresten, brukar inte service alltid ingå då?
Citera
2016-11-23, 16:35
Medlem
På Subarus sida står att läsa om "Leasing"
FÖRDELAR:

Du kör alltid en ny bil
0 kr i kontantinsats
Fri service, 3 år eller 4,500 mil
Ny säker fyrhjulsdriven Subaru till fast månadskostnad
Du behöver inte fundera på bilens andrahandsvärde
Citera
  • 1