2016-11-25, 12:14
Medlem
barkeepers avatar
Jag har ju inte leasat min bil från Hedin, men ja, service ingår.
Däremot vet jag inte om oljebyte räknas som service...
Citera
2016-11-26, 10:31
Medlem
Nu har väl Subaru relativt täta serviceintervaller ändå? 1500mil. Sitter själv med en outback -15 och tänker serva den som det är tänkt.
Citera
2016-11-26, 11:09
Moderator
vfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av barkeeper
Jag har ju inte leasat min bil från Hedin, men ja, service ingår.
Däremot vet jag inte om oljebyte räknas som service...

Oljebyte ingår i service, om inte, byt bil.
Citera
2016-11-26, 13:02
Medlem
rawsezxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gissa vem
Tja, jo. Better safe than sorry kanske... Jag har också hört det där om att första oljebytet ska ske ganska tidigt under bilens inkörning. Vet faktiskt inte om det är en myt eller verklighet.

Brukar vara på lite mer motorstarka bilar enligt min erfarenhet.

Både BMW M5 och M3 skulle bytas första gången efter 200 mil. Övriga modeller som jag kört har följt standardschema med 3.500-4000 mil.

Till TS:

Ska du köpa loss bilen efter leasing så skadar det ju inte att göra ett extra oljebyte mellan intervallerna!

Oavsett så kostar det ju inte skjortan heller med ett oljebyte!
Citera
2016-11-26, 17:42
Medlem
Självklart ingår oljebyte vid service, det är ju viktigaste delen i en service!

Har aldrig gjort ett "inkörningsoljebyte" på någon av de bilar jag ägt. Vet inte om det var vanligt förr i tiden, men idag är det ytterst ovanligt. Men som sagt, oljebyte skadar aldrig!

Kör själv en Forester XT som snart gått 500 mil. Så när bilen skriker att det är dags att serva så beställer du bara tid på verkstad så gör dom allt som ingår i den servicen oavsett om du ska lösa ut bilen senare eller inte.
Citera
2016-11-27, 08:45
Medlem
barkeepers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av peatedsoul
Självklart ingår oljebyte vid service, det är ju viktigaste delen i en service!

Har aldrig gjort ett "inkörningsoljebyte" på någon av de bilar jag ägt. Vet inte om det var vanligt förr i tiden, men idag är det ytterst ovanligt. Men som sagt, oljebyte skadar aldrig!

Kör själv en Forester XT som snart gått 500 mil. Så när bilen skriker att det är dags att serva så beställer du bara tid på verkstad så gör dom allt som ingår i den servicen oavsett om du ska lösa ut bilen senare eller inte.
En sådan hade vi förut, och då bodde vi på 4500 meters höjd. Vi bytte olja väldigt ofta, eftersom motorn jobbade så hårt på den höjden, och med den typen av körning vi gjorde då. Otrolig bil, den sista turbon med manuell låda, såvitt jag kan förstå. Kopplingen fick bytas två gånger på fem år...
Citera
2016-11-27, 09:38
Medlem
Den första nya bil jag köpte skulle in på första service vid 200 mil, då skulle givetvis olja bytas, men även topplocksbultarna efterdragas och allehanda kontroller göras. Numera verkar första service ske betydligt senare, 1500 mil har det varit på flera bilar.
Citera
2016-11-27, 09:49
Medlem
barkeepers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nordiad
Den första nya bil jag köpte skulle in på första service vid 200 mil, då skulle givetvis olja bytas, men även topplocksbultarna efterdragas och allehanda kontroller göras. Numera verkar första service ske betydligt senare, 1500 mil har det varit på flera bilar.
Jo. På en del ställen står det 1500 mil eller 6 månader när jag kollar. Står dessutom rätt tydligt i mitt kontrakt att jag måste följa alla serviceintervaller, annars blir det dyrt när jag lämnar tillbaks den.

Det är ju också intressant. Om jag kör mer än 4500 mil på tre år, eller om det är skavanker eller annat, så får jag betala mer. Förklaringen är att andrahandsvärdet då går ner. Det köper jag. Men betyder det att den blir billigare att köpa loss då? Borde vara så med samma logik, men gissar att det blir diskussion.

Det logiska vore ju att man bara kollar vad en 2016 outback med 4500 mil i normalt tillstånd kostar, och det är det jag betalar, oavsett om jag halvt förstört bilrackarn.
Citera
2016-11-27, 09:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av barkeeper
Jo. På en del ställen står det 1500 mil eller 6 månader när jag kollar. Står dessutom rätt tydligt i mitt kontrakt att jag måste följa alla serviceintervaller, annars blir det dyrt när jag lämnar tillbaks den.

Det är ju också intressant. Om jag kör mer än 4500 mil på tre år, eller om det är skavanker eller annat, så får jag betala mer. Förklaringen är att andrahandsvärdet då går ner. Det köper jag. Men betyder det att den blir billigare att köpa loss då? Borde vara så med samma logik, men gissar att det blir diskussion.

Det logiska vore ju att man bara kollar vad en 2016 outback med 4500 mil i normalt tillstånd kostar, och det är det jag betalar, oavsett om jag halvt förstört bilrackarn.
Vad som gäller vid köp av fordon vid periodens slut skall vi undvika att gissa kring, kan avvika beroende på upplägg. Här gäller som i så många andra situationer: Läs avtalet!
Citera
2016-11-27, 12:28
Medlem
barkeepers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nordiad
Vad som gäller vid köp av fordon vid periodens slut skall vi undvika att gissa kring, kan avvika beroende på upplägg. Här gäller som i så många andra situationer: Läs avtalet!

Absolut. Där står bara att avdrag görs för allt som inte är "normalt slitage". Eventuellt köp står det inte något om, det blir en förhandlingsfråga.
Citera
2016-12-12, 17:53
Medlem
Bullfettas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GodOldStiggy
Nu har väl Subaru relativt täta serviceintervaller ändå? 1500mil. Sitter själv med en outback -15 och tänker serva den som det är tänkt.

Jag gillar fyrhjulsdriften med Subarubilar. Om man kör ner i diket så är det lättare att köra upp igen om man har 4WD.
Citera
2016-12-12, 19:02
Medlem
Servals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rawsezx
Brukar vara på lite mer motorstarka bilar enligt min erfarenhet.

Både BMW M5 och M3 skulle bytas första gången efter 200 mil. Övriga modeller som jag kört har följt standardschema med 3.500-4000 mil.

Till TS:

Ska du köpa loss bilen efter leasing så skadar det ju inte att göra ett extra oljebyte mellan intervallerna!

Oavsett så kostar det ju inte skjortan heller med ett oljebyte!

Intressant, kollade E46 M3 i Autodata. Vid 200 mil så byts Olja, oljefilter, men även olja i växellåda och diff.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in