Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2016-11-24, 12:38
  #37
Medlem
Provocative2.0s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gahne
Tack!

OMBORDDIAGNOSSYSTEM 8.2.1.1 enkel brist stod det även? Men tror ni det bara är tändstiften eller vad borde jag kolla mer innan jag checkar om felkoderna är fixade?
Jag tror ingenting. Det var du själv som tog upp tändstift.
Problemet med en modern, äldre bil är om man inte kan felsöka själv. Jag tillhör de som inte kan felsöka el. Då får man ge sig på alternativ, två o det är att byta delar på måfå.
Kan bli riktigt dyrt.
Därför kollar jag bara billiga saker o hjälper inte det blir det verkstad.
Citera
2016-11-24, 13:02
  #38
Medlem
Skruva bort plastkåpan som sitter över tändspolar och tändstift, sitter med torxskruv.

Är det en 2.0T motor, skruva lös tändspolarna som sitter på tändstiften, 2st bultar M6(10mm hylsa) till varje spole och kolla om det är sprickor i dem, oftast är sprickorna längsgående på det smala plaströret ett mycket vanligt fel på S/V40, kolla även tändkablarna.

Tändspolar finns ex på Biltema för 399:-, jag använder dem själv och fungerar mycket bra.

http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Bi...LE-2000032565/


Att checka spolarna och kablage är en mycket lätt procedur
__________________
Senast redigerad av peckapecan 2016-11-24 kl. 13:20.
Citera
2016-11-26, 21:35
  #39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av peckapecan
Skruva bort plastkåpan som sitter över tändspolar och tändstift, sitter med torxskruv.

Är det en 2.0T motor, skruva lös tändspolarna som sitter på tändstiften, 2st bultar M6(10mm hylsa) till varje spole och kolla om det är sprickor i dem, oftast är sprickorna längsgående på det smala plaströret ett mycket vanligt fel på S/V40, kolla även tändkablarna.

Tändspolar finns ex på Biltema för 399:-, jag använder dem själv och fungerar mycket bra.

http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Bi...LE-2000032565/


Att checka spolarna och kablage är en mycket lätt procedur

Tack som fan för detta! Ska på't imorn! återkommer
Citera
2016-11-27, 01:42
  #40
Medlem
inte läst hela tråden men kolla alla slangar. jag köpte en begagnad saab 900 SE -95 och den började motor lampan lysa på och alla slangar hade dom bytt MEN glömt sätta slang klämmor på så den läckte lite allt möjligt. lätt sätt är att köpa start gas och spruta vid skarvar där det kan tänkas läcka vid slangar och se om den varvar upp.
min var lätt att fixa eftersom slangarna mer eller mindre ramlade av när man petade på dom. satte klämmor på alla och problemet var borta.
har jag fattat rätt kan motorlampan tändas av 3 saker primärt. 1 = lambda sonden 2 = luftmassemätaren 3 = tändnings problem.
läkage kan orsaka dessa problem då luftmasse mätaren säger en sak och lambdan får ett annat resultat PGA tjuvluft.
Citera
2016-12-01, 05:57
  #41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kapsylen1
inte läst hela tråden men kolla alla slangar. jag köpte en begagnad saab 900 SE -95 och den började motor lampan lysa på och alla slangar hade dom bytt MEN glömt sätta slang klämmor på så den läckte lite allt möjligt. lätt sätt är att köpa start gas och spruta vid skarvar där det kan tänkas läcka vid slangar och se om den varvar upp.
min var lätt att fixa eftersom slangarna mer eller mindre ramlade av när man petade på dom. satte klämmor på alla och problemet var borta.
har jag fattat rätt kan motorlampan tändas av 3 saker primärt. 1 = lambda sonden 2 = luftmassemätaren 3 = tändnings problem.
läkage kan orsaka dessa problem då luftmasse mätaren säger en sak och lambdan får ett annat resultat PGA tjuvluft.

Ska vidarebefodra detta till "dom som kan" så får vi se om det hjälper! Blev skjutet till nu i helgen! Så uppdaterar med problemet sen
Citera
2016-12-01, 13:21
  #42
Medlem
Är det aldrig gjort kan det kanske vara idé att serva tändsystemet...Bra tändkablar kostar lite extra men är värd varenda krona! Att byta tändspolar bara för att vet jag inte om det är värt, men att ha en extra i reserv och byta de som ser dåliga ut kan vara bra. Är tändstiften gamla så byt! Du kommer se att bilen blir aningens snålare och kommer gå bättre!

Med dåliga grejer får man problem just vid fuktiga förhållanden. Så märker du att bilen går sämre efter du tvättat bilen eller om det är fuktigt ute men går bra när det är torrt ute så kolla tändsystemet!
Enklare på äldre bilar som inte har så mycket datoriserad styrning till allting. V40 från 01 är lite mittemellan!
Citera
2016-12-03, 02:47
  #43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av peatedsoul
Är det aldrig gjort kan det kanske vara idé att serva tändsystemet...Bra tändkablar kostar lite extra men är värd varenda krona! Att byta tändspolar bara för att vet jag inte om det är värt, men att ha en extra i reserv och byta de som ser dåliga ut kan vara bra. Är tändstiften gamla så byt! Du kommer se att bilen blir aningens snålare och kommer gå bättre!

Med dåliga grejer får man problem just vid fuktiga förhållanden. Så märker du att bilen går sämre efter du tvättat bilen eller om det är fuktigt ute men går bra när det är torrt ute så kolla tändsystemet!
Enklare på äldre bilar som inte har så mycket datoriserad styrning till allting. V40 från 01 är lite mittemellan!

Vill du förklara lite mer vad man ska handla osv? Funkar biltemas skit eller ska det va nå annat? Du menar att det kan vara felet och inte cylindrarna som jag chansat på? (jag har 0 koll, försökt googla lite bara haha..)

Den är lite seg i början när det är kallt ute - när själva bilen är kall. Men inget som stör mig sådär överdrivet eller försämrar "Kör-upplevelsen" vad jag kan uppfatta. Men självklart är det bättre att byta det du bad/tipsa om. Ska jag hitta nått "fel" innan jag gör det eller är det bra att bara byta dom ibland just för att? För då byter jag dom + cylindrar så borde det va åtgärdat?
Citera
2016-12-05, 10:47
  #44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gahne
Vill du förklara lite mer vad man ska handla osv? Funkar biltemas skit eller ska det va nå annat? Du menar att det kan vara felet och inte cylindrarna som jag chansat på? (jag har 0 koll, försökt googla lite bara haha..)

Den är lite seg i början när det är kallt ute - när själva bilen är kall. Men inget som stör mig sådär överdrivet eller försämrar "Kör-upplevelsen" vad jag kan uppfatta. Men självklart är det bättre att byta det du bad/tipsa om. Ska jag hitta nått "fel" innan jag gör det eller är det bra att bara byta dom ibland just för att? För då byter jag dom + cylindrar så borde det va åtgärdat?


Vissa saker kan man absolut köpa på Biltema... men man får ha lite känsla där tycker jag.
Tändkablar skulle jag dock aldrig köpa hos Biltema om det inte var panik och jag bara behöver köra max ett år eller två. Vad gäller tändprylar så köper jag bara original eller något som håller minst samma klass! Biltemas tändstift har jag dock ingen koll på öht. Jag har alltid köpt Bosch eller NKG!

Förstår inte riktigt vad någon skulle tro att det är för fel på dina cylindrar...!? Du måste ha missuppfattat någonting om inte hela din motor är slut?!
Citera
2016-12-05, 12:07
  #45
Avstängd
Löst problemet?
Citera
2016-12-07, 14:31
  #46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Strongoo
Löst problemet?

Byter cylindrar/tändstift idag och vidarebefordrar allt annat som ni sagt samtidigt så ska vi se!
Citera
2017-03-17, 18:31
  #47
Medlem
Nu till nästa problem - Cylindrarna var förra problemet så det är löst.

Bilen "skakar" ska byta däck nu i början på veckan. men det skakar framförallt mellan 0-20km/h och EXAKT på 80km/h .. Har ni några tankar på vad det kan vara så jag kan vidarebefodra det när det väl är dags i början på nästa vecka?

Varför skakar bilen? Precis som om det är för lite luft ett av däcken - alternativt har "vikterna" på däcken lossnat.

Ska kolla om det blir bättre när sommardäcken kommer på. Vinterdäcken är slitna. Men om inte det är det, har ni några andra förslag? Ungefär som att ha parkinson när man kör bil.. (ursäkta mig för jämförelsen, hoppas ingen tar illa upp)

Kram på er och trevlig helg!
Citera
2017-11-15, 21:56
  #48
Medlem
korkenvoks avatar
hallå .. v40 2,0T 2002
Motor lampan lyser i princip helatiden kan var släckt nån dag. Sen kan motorn börja rusa till 3000 varv på tomgång i ca 5min sen blir den som vanligt men lampan lyser fortfarande .. Vad kan felet vara?
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback