Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2016-11-18, 14:03
  #1
Medlem
Knullkungens avatar
http://sverigesradio.se/sida/artikel...rtikel=6563118

"Hur blir man en framgångsrik tiggare? Det frågade sig Cecilia Parsberg i sitt doktorandprojekt i fri konst."

Vad anser ni om denna konst?
Citera
2016-11-18, 19:40
  #2
Avstängd
Skrattretande kvalite på "doktorsavhandling".
Verkar som att det numera går att doktorera i vilket pajasämne som helst.
Har en kompis som doktorerade i fysik på 80-talet, vilket kämpande, "jag skulle aldrig göra om det".
Tog flera år för honom. Nu kommer massa "doktorer" som drar meningslösheter ur arslet i sin avhandling och drar ner doktorstiteln.
Läste en gång om någon som hade doktorerat i "toalettstädning", inom hushållslära, sant och så pinsamt lågt.
Citera
2016-11-18, 20:14
  #3
Medlem
EugeneKrabbas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Knullkungen
http://sverigesradio.se/sida/artikel...rtikel=6563118

"Hur blir man en framgångsrik tiggare? Det frågade sig Cecilia Parsberg i sitt doktorandprojekt i fri konst."

Vad anser ni om denna konst?

Väldigt flummigt. Är doktorandprojektet att undersöka hur man blir en framgångsrik tiggare? Det låter som att det är fel forskningsfält. Men jag kan tänka mig att hon ska sedan uttrycka vad hon kommit fram till i ett konstprojekt, som ingen ändå kommer fatta, som det är med majoriteten av dagens konst.
Citera
2016-11-19, 18:40
  #4
Medlem
Helt sjukt men Sverige är sjukt.
Citera
2016-11-19, 21:56
  #5
Medlem
MasterBaits avatar
Det lät bra. Hoppas hon studerar zigenarnas hjärnor och deras bisarra offerkultur.
Citera
2016-11-19, 22:08
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fasttrain
Skrattretande kvalite på "doktorsavhandling".
Verkar som att det numera går att doktorera i vilket pajasämne som helst.

Läste en gång om någon som hade doktorerat i "toalettstädning", inom hushållslära, sant och så pinsamt lågt.

Troligen viktigt då kunskapen om detta verkar obefintlig. Har du besökt nån offentlig toalett?
Men visst finns det andra ämnen som är viktiga:
Hur ska vi undvika att få flera "non-go" zoner i landet?
Varför ska inte alla som bor i detta land lära sig svenska?
Folkskolan infördes 1842.
Varför tar inte föräldrarna ansvar för sina barn?
Varför inför vi inte (som är vanligt i USA) nattligt utegångsförbud för alla under 18 år?
Citera
2016-11-21, 08:56
  #7
Medlem
Jag hänger inte riktigt med i tråd-kritiken.

Är ni sura på att man kan doktorera i konst, eller är det problemformulering och empiriskt fält som ni stör er på?

Tiggeriet är ju mycket utbrett så det är väl inte konstigt att forskning intresserar sig för det.

Och så till inlägget om att doktorera kring toalettstädning: torde vara ett rätt viktigt område, särskilt exvis inom vårdmiljö.
Citera
2016-11-22, 14:54
  #8
Medlem
Nochillss avatar
Tiggeri där de sitter i ur och skur kan aldrig vara en konstutövning, det är ett samstämmigt rop på hjälp.

Många av tiggarna har sökt sig hit till Sverige för att de inte kan få några jobb efter finanskrisen och tvingas till att leva eländiga liv. Däremot så ser jag ner på tiggare därför att de inte använder sig av preventivmedel för att hålla ner fattigdomen och låter den gå i arv.
Då bryr jag mig inte i hur trevliga de än verkar vara för alla vet att det är ett självvalt öde att sitta där med pappersmuggen.

Visst förvånas man över att tiggarna ändå verkar kunna se så renliga ut med så hela ytterkläder på kropparna. Nej, Parsberg är en utstuderad hycklare som försöker vinna moraliska poäng i ett politiskt, segregerat samhälle.
Citera
2018-03-30, 16:55
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nochills
Tiggeri där de sitter i ur och skur kan aldrig vara en konstutövning, det är ett samstämmigt rop på hjälp.
Många av tiggarna har sökt sig hit till Sverige för att de inte kan få några jobb efter finanskrisen och tvingas till att leva eländiga liv.
.

Någon borde skriva en doktorsavhandling i ämnet kulturantropologi om tiggande romernas självvalda livsstil. En vetenskapligt grundad förklaring till varför romerna har så svårt för att gå i skolan och varför de inte söker sin utkomst på den reguljära arbetsmarknaden, måste förr eller senare skrivas.

Tiggarromernas verksamhet här i Sverige är inte "ett samstämmigt rop på hjälp". Det är en sedan urminnes tider skapad och utvecklad livsstil. En slags yrkesutövning, där en skicklig tiggarrom kan få situationen att se ut som "utsatthet" och "ett samstämmigt rop på hjälp", vilket skapar ett intryck av äkthet som i sin tur är gynnsam för tiggarverksamheten.

Att upp till 4000-5000 oftast Rumänska romer reser 200 - 300 mil för att helt passivt sitta utanför bl a svenska Ica- och Coop-butiker för att tigga pengar, är ingen tillfällighet. Man söker sig till Sverige och andra Europeiska länder för att den möjligheten öppnades 2009 då Rumänien och Bulgarien blev medlemmar i EU.

Att det stora antalet tiggande romer som plötsligt dök opp i Sverige skulle ha med någon "finanskris" att göra är ju bara fria fantasier. Tiggandet är sedan urminnes tider romernas främsta näringskälla som efter EU-inträdet ca 2009 öppnades bl a här i Sverige.
__________________
Senast redigerad av HgF 2018-03-30 kl. 16:58.
Citera
2018-03-30, 23:31
  #10
Medlem
Nochillss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HgF
Att det stora antalet tiggande romer som plötsligt dök opp i Sverige skulle ha med någon "finanskris" att göra är ju bara fria fantasier. Tiggandet är sedan urminnes tider romernas främsta näringskälla som efter EU-inträdet ca 2009 öppnades bl a här i Sverige.


Det är skillnad på romer och romer som du kanske vet och de har sedan 100 år tillbaka spridit ut sig i Europa, men i första hand inte för att tigga för uppehället. Den nya generationen av tiggare verkar tro på att de få göra precis som de själva vill och slå upp sina tältläger i parker och på bolags- som kommunal mark. De struntar fullständigt i att man bara få uppehålla sig max 3 månader i ett annat EU/EES-land för att söka ett lagligt boende.

Jag har till och med motvilligt under två månaders tid, varit inneboende hos en familj romer i London för typ 20 år sedan. Jag delade rum med en brud från Nya Zeeland och det visade sig senare att en Spansk kille som var universitetsstudent, bodde i ett angränsande rum. Paret bodde alltså i en femrummare, deras barn gick inte i skolan och de hyrde ut rummen i sin lägenhet för att de inte annars hade några inkomster.

Jag reste också en liten sväng i Polen år 2008 där romerna gick runt på ett stort torg i den stad som jag besökte och spelade på instrument för att få in pengar.

Det är lika djävligt varje gång numera när man ser hur dessa tiggare hej-hejar på offentliga platser, som att detta är deras rättighet som papperslösa invandrare. De både skräpar ner och bidrar inte till någonting annat än som trasiga utropstecken för att deras korrupta hemländer inte bryr sig om dem, trots EU-bidrag.

Det är ju inte tillåtet för romerna att tigga i sina hemländer och jag har då inte hört att de tidigare har tiggt för att överleva, förutom i deras ursprungsland Indien då.
__________________
Senast redigerad av Nochills 2018-03-30 kl. 23:34.
Citera
2018-03-30, 23:44
  #11
Medlem
Sperssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nochills
Paret bodde alltså i en femrummare, deras barn gick inte i skolan och de hyrde ut rummen i sin lägenhet för att de inte annars hade några inkomster.

Gemensamt för de tusentals svenska romer som börjat i första klass är att knappt någon har gått ut gymnasiet.
Tiggeriet finns i deras kultur sedan århundraden tillbaka.
Citera
2018-03-31, 00:27
  #12
Medlem
Nochillss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Spersson
Gemensamt för de tusentals svenska romer som börjat i första klass är att knappt någon har gått ut gymnasiet.
Tiggeriet finns i deras kultur sedan århundraden tillbaka.


Det krävs knappast en fullständig gymnasieutbildning för någon att kunna leva ett acceptabelt liv i Europa.
Ett vanligt sunt förnuft brukar räcka till för att klara livets utmaningar och nödtorft så att man inte belastar systemet i onödan.

Även om romer inte utbildar sig ut ur sin misär så är det svårt att förstå att de ändå skaffar sig en massa ungar.
Även om de har låg intelligens så borde de förstå att skaffa barn inom samma släktskap ökar risken för sjukdomar.
Jag har sett flera dokumentärer där föräldrarna saknar pengarna för att skaffa den nödvändiga medicin som deras barn behöver.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback