2022-02-07, 12:16
Medlem
Här är en ursprungsvariant, tydligen. 23 minuter in i detta klipp. Kanske funkar denna länk direkt dit. Kanske inte. Jag är inte så haj på detta. Men grytan ser god ut. https://www.svtplay.se/video/2969707...eon&true=false
Citera
2023-01-05, 21:12
Medlem
Mogaku-sans avatar
Jag är nog mer för sjömansgryta. Tomat och lök skulle nog kunna piffa upp den lite. Gör min sjömansgryta toppad med en alkohol fri öl på ICA.
Citera
2023-01-06, 08:29
Medlem
Sladdarens avatar
Gjort staplad gryta (lager på lager) förr på spisen iom att det ska puttra sakta under lock med tillfört vatten.

Det kan vara betydligt viktigare att stapla sina råvaror för en gryta i en crocpot med slowcook
Gärna nötköttbitarna i botten, sen följt av varor som tar mindre tid i turordning så inget blir mosigt eller överkokt när värme källan är underifrån och och inget rörs om alltså, vilket man oftast inte kan heller meden crockpot med tryckkokar lock, men med modeller med glaslock. Annars är det mer viktigt med storleken å grönsakerna så det inte blir mosiga relativt köttet, inkl 1/3 tillfört ungefär i en crockpot

Men jag skulle vilja veta mer om hur smakerna förändras med stack-in-a-pot relativt inte ?
Citera
2025-06-30, 04:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gubbelisa
Jag kan faktiskt inte det riktiga namnet på denna gryta, men om det är nån här som känner igen ingredienserna, så får ni gärna tala om vad den heter

Ta en större kastrull, smöra in botten och sidorna av kastrullen med smör.
Börja med att lägga skivad rå potatis i botten av kastrullen. Sen lägger ni köttfärs ovanpå potatisen(rå köttfärs).. sen skivade tomater på och sist lök.
Löken kan ni hacka så det blir som halva lökringar(halvmånar), brukar funka bra. Sen sist, så kan ni krydda med svartpeppar och salt.

Ni repeterar denna procedur med ingredienser tills ni kommer upp till kastrullens kanter, då lägger ni på locket och låter det stå och kokas ihop i ungefär en timme skulle jag tro. Man får väl känna lite på potatisen om den är mjuk

Min pappa är det som lärt mig detta. Och man ska inte ha vatten i för det blir så pass mycket vätska av tomaterna och de.
Det ska vara rejält med tomater, 6 stora tomater går åt. Och ungefär ett halvkilo köttfärs bör räcka!

Ja, smaklig måltid, ni som tänker testa detta, lovar att ni kommer tycka det är asgott om ni gör som jag sagt i tråden
Kanske redan nån här på flashback som ätit detta?

Jag ska ta och göra grytan nu i sommar, får se om det är något att ha. Återkommer när jag ätit den.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in