Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2016-11-12, 03:09
  #1
Medlem
Så var det dags igen, nytt år och nya chilifrukter!

Som bosatt i Norrbotten är det i vanlig ordning en evig kamp för att driva upp de små skönheterna. Har i år rustat mig med ett ordentligt litet drivhus med kraftiga växtlampor och ska denna säsongen börja i riktigt god tid. Blir att gå in på Impecta och spana efter vilka sorter som ska få pryda fasaden när sommarsolen gör sig påmind!

Hur har du rustat dig inför den nya säsongen eller har du knappt landat efter skörden?
Citera
2016-11-12, 08:54
  #2
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TuManHand
Så var det dags igen, nytt år och nya chilifrukter!

Som bosatt i Norrbotten är det i vanlig ordning en evig kamp för att driva upp de små skönheterna. Har i år rustat mig med ett ordentligt litet drivhus med kraftiga växtlampor och ska denna säsongen börja i riktigt god tid. Blir att gå in på Impecta och spana efter vilka sorter som ska få pryda fasaden när sommarsolen gör sig påmind!

Hur har du rustat dig inför den nya säsongen eller har du knappt landat efter skörden?

Själv har jag fördelen (odlingsmässigt sätt) att bo i zon 1, med ett inglasat uterum i söderläge. Där drar jag upp mina chilisar, och under sommaren kan jag dra upp dörrarna så de får full sol/luft. Jag har faktist ett par plantor som jag inte ens plockat frukterna från ännu, men ska göra det nu i helgen.

Favoriten är Espelette. Så stora fina frukter. De ska ju inte vara så superstarka, men mina blir alltid ordentligt heta. Kanske för att jag låter de sitta kvar på plantan så länge?

Jag har köpt eko-fröer från Runåbergs tidigare, men funderar på att sätta mina egna fröer från frukterna till våren ...

Låter häftigt med eget drivhus och lampor!
Hur brukar du ta tillvara skörden? Frysa? Göra kryddor? Något annat?
Citera
2016-11-12, 15:47
  #3
Medlem
abborrmasters avatar
När brukar ni peta ner fröerna?
Jag brukar sikta på februari, så kan jag ta ut dem till växthuset i mars/april någon gång.

Jag har en hel hög med fröer hemma, bland annat var jag ju tvungen att beställa den där rekordhållaren (bhut, någonting).

Jag har fortfarande en planta i växthuset, även om den börjar se lite ledsen ut nu när det varit ett någon minusgrad på natten. Det var små (prydnads?) chilifrukter som jag snodde med mig från Greklandssemester och den plantan var sannerligen köldtålig.
Citera
2016-11-12, 23:22
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av abborrmaster
När brukar ni peta ner fröerna?
Jag brukar sikta på februari, så kan jag ta ut dem till växthuset i mars/april någon gång.

Jag har en hel hög med fröer hemma, bland annat var jag ju tvungen att beställa den där rekordhållaren (bhut, någonting).

Jag har fortfarande en planta i växthuset, även om den börjar se lite ledsen ut nu när det varit ett någon minusgrad på natten. Det var små (prydnads?) chilifrukter som jag snodde med mig från Greklandssemester och den plantan var sannerligen köldtålig.

Förra året petade jag ner sent i januari, men det var definitivt för sent. I år siktar jag på mellandagarna, men då befinner jag mig i zon 6.
Citera
2016-11-13, 10:31
  #5
Medlem
abborrmasters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TuManHand
Förra året petade jag ner sent i januari, men det var definitivt för sent. I år siktar jag på mellandagarna, men då befinner jag mig i zon 6.

Det var verkligen tidigt.

Men det innebär väl iofs att en annan som bor i lite mildare klimat (utomlands, två zoner varmare än zon 1) inte förlorar något på att peta ner ett par fröer i december/januari heller om man skulle bli otålig.
Citera
2016-11-14, 21:45
  #6
Medlem
Paddan1000s avatar
Jag står också inför dilemmat att välja hur tidigt jag bör så och när plantorna ska flyttas ut. Min plan är att så i början av januari och därefter plantera om till större krukor ca var 4:e vecka.
Haken är att jag kommer att uppnå krukstorleken (20st 18-centimeterskrukor) som är för stor för att få plats inomhus redan i början av mars, då det säkert är för tidigt för plantorna att flytta ut. Jag får kanske låta dem sitta i 10-centimeterskrukorna i 8 veckor istället för 4 i väntan på att det ska bli varmare. Så länge jag använder småkrukorna får alla plantorna plats i källaren under min LED-växtlampa från Marshydro som jag köpt för ändamålet.


2017 tänkte jag odla följande 10 sorter:

Tabasco
Bhut Jolokai Chocolate
Scotch Bonnet Red
Habanero Red
Habanero Orange
Habanero White
Jamaican Yellow
Bolivian Rainbow
Hungarian Yellow Hot Wax
Cayenne Purple


Sedan har jag tre övervintrade Cayenne Long Slim som jag hoppas bär frukt nästa år. En av dem bär fortfarande frukt under min LED-lampa. De andra två har jag klippt ned. Av dem har den ena tappat alla bladen och blivit brun längst ut i pinntopparna och ser allmänt döende ut, medan den andre redan börjat skjuta nya skott och verkar tro att det är vår. Det återstår att se vilken av dessa plantor som har den mest effektiva överlevnadstaktiken.
Citera
2016-11-26, 08:04
  #7
Medlem
Jag börjar också bli sugen på att dra igång men kommer att vänta tills början av januari med de trögväxande sorterna. Sedan brukar jag fylla på med lite anuum-sorter, typ Jalapeno, Padron etc i mars-april. De växer så snabbt så blir bara rangliga och deppiga om man sätter dem för tidigt. Har dessutom övervintrat två plantor av min absoluta favorit Aji Limo så det kommer som vanligt bli ett chilirikt år.

Jag känner också igen problemet med att plantorna blir för många och för stora lite för tidigt, men det brukar avhjälpas genom att adoptera bort diverse plantor till familj och vänner mot att de delar med sig av frukten senare under året.
Citera
2016-12-08, 14:22
  #8
Medlem
bradgardsindianens avatar
Ursäkta om dum fråga kanske men hur länge är det värt att hålla igång en chiliplanta? Förra vintern övervintrade jag en Big Jim och en Ancho Grande, de fick ny jord med lite förstärkning av komposterad kogödsel i somras när de fick flytta ut under takutsprånget.
Men det verkar inte bli lika många chilisar och inte lika stora. Jag är ingen extrem konsument dock såför mig är det inte ett måste att få skitmycket.

Men kan det vara värt att klippa ned plantorna något och ge ny jord med något slags gödsel med högre K-värde,

Jag har även plantor som ska bli gula klockformade chilis, de sådde jag i våras och de är fina gröns små buskar, det blir mycket knopp på dem men inte mycket öppnar till att blomma, än färre blir frukt, knopparna torkar och ramlar av fast plantan i övrigt är grön och frodig...
är de då att de fått för mycket relativt kväve (kogödseln i jorden kanske blev misslyckat för unga plantor)?
Citera
2016-12-08, 21:25
  #9
Medlem
abborrmasters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bradgardsindianen
Ursäkta om dum fråga kanske men hur länge är det värt att hålla igång en chiliplanta? Förra vintern övervintrade jag en Big Jim och en Ancho Grande, de fick ny jord med lite förstärkning av komposterad kogödsel i somras när de fick flytta ut under takutsprånget.
Men det verkar inte bli lika många chilisar och inte lika stora. Jag är ingen extrem konsument dock såför mig är det inte ett måste att få skitmycket.

Men kan det vara värt att klippa ned plantorna något och ge ny jord med något slags gödsel med högre K-värde,

Jag har även plantor som ska bli gula klockformade chilis, de sådde jag i våras och de är fina gröns små buskar, det blir mycket knopp på dem men inte mycket öppnar till att blomma, än färre blir frukt, knopparna torkar och ramlar av fast plantan i övrigt är grön och frodig...
är de då att de fått för mycket relativt kväve (kogödseln i jorden kanske blev misslyckat för unga plantor)?

Denna video e bra för o se vad som det är brist på (tomater o chili funkar typ likadant) https://youtu.be/dB3CtFuMU0w

E oxå nyfiken på hur länge det e värt o hålla liv i en planta
Citera
2016-12-09, 10:31
  #10
Medlem
bradgardsindianens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av abborrmaster
Denna video e bra för o se vad som det är brist på (tomater o chili funkar typ likadant) https://youtu.be/dB3CtFuMU0w

E oxå nyfiken på hur länge det e värt o hålla liv i en planta

Tack för braig länk, ska testa skeda i lite aska från kaminen. Jag provar kör på ett tredje år med dessa, och så får jag väl börja så nytt i vår (det känns som synd att göra sig av med plantorna när de börjat få lite karaktär, jag har ju dem inte enbart för matproduktion).
Citera
2016-12-10, 15:49
  #11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bradgardsindianen
Ursäkta om dum fråga kanske men hur länge är det värt att hålla igång en chiliplanta? Förra vintern övervintrade jag en Big Jim och en Ancho Grande, de fick ny jord med lite förstärkning av komposterad kogödsel i somras när de fick flytta ut under takutsprånget.
Men det verkar inte bli lika många chilisar och inte lika stora. Jag är ingen extrem konsument dock såför mig är det inte ett måste att få skitmycket.

Men kan det vara värt att klippa ned plantorna något och ge ny jord med något slags gödsel med högre K-värde,

Jag har även plantor som ska bli gula klockformade chilis, de sådde jag i våras och de är fina gröns små buskar, det blir mycket knopp på dem men inte mycket öppnar till att blomma, än färre blir frukt, knopparna torkar och ramlar av fast plantan i övrigt är grön och frodig...
är de då att de fått för mycket relativt kväve (kogödseln i jorden kanske blev misslyckat för unga plantor)?

Det beror lite på vad det är för sort. Det finns ju fem olika familjer och både Big Jim och Ancho tillhör Capsicum Annuum. Alla sorter i den familjen tycker jag sällan att det är värt att övervintra. Jag brukar alltid sätta nya varje vår inom den här familjen, tex Jalapeno och Ancho som jag gillar mycket. Anledningen är att de är så snabbväxande och att de inte ger mer frukt andra eller tredje året. De plantor jag bemödar mig att ha längre än en säsong är typ Habanero, Aji Limo och mer trögväxande sorter. De brukar alltid bli betydligt större och ge mer frukt år 2 och 3. Däremot övervintrar jag aldrig en planta längre än 2 säsonger då själva uppdrivandet är en del av hela charmen.

Angående gödsel, jord etc så brukar jag ta in plantorna och skörda de sista frukterna under senhösten. Sedan klipper jag ner dem utan att byta jord eller något annat och låter dem ligga i träda under vintern då de endast behöver lite vatten. Det är ingen idé att sätta igång dem med ny jord, gödsel etc under vintern då det ändå är alldeles för mörkt för att de ska kunna sätta någon frukt. Jag brukar vänta till mars då jag sätter om dem med ny jord och börjar med lite extra näring. Då brukar de växa så det knakar på väldigt kort tid och kan då börja ge frukt någon gång i maj.
Citera
2016-12-12, 22:01
  #12
Medlem
SvartChilis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av banolli
Det beror lite på vad det är för sort. Det finns ju fem olika familjer och både Big Jim och Ancho tillhör Capsicum Annuum. Alla sorter i den familjen tycker jag sällan att det är värt att övervintra. Jag brukar alltid sätta nya varje vår inom den här familjen, tex Jalapeno och Ancho som jag gillar mycket. Anledningen är att de är så snabbväxande och att de inte ger mer frukt andra eller tredje året. De plantor jag bemödar mig att ha längre än en säsong är typ Habanero, Aji Limo och mer trögväxande sorter. De brukar alltid bli betydligt större och ge mer frukt år 2 och 3. Däremot övervintrar jag aldrig en planta längre än 2 säsonger då själva uppdrivandet är en del av hela charmen.

Angående gödsel, jord etc så brukar jag ta in plantorna och skörda de sista frukterna under senhösten. Sedan klipper jag ner dem utan att byta jord eller något annat och låter dem ligga i träda under vintern då de endast behöver lite vatten. Det är ingen idé att sätta igång dem med ny jord, gödsel etc under vintern då det ändå är alldeles för mörkt för att de ska kunna sätta någon frukt. Jag brukar vänta till mars då jag sätter om dem med ny jord och börjar med lite extra näring. Då brukar de växa så det knakar på väldigt kort tid och kan då börja ge frukt någon gång i maj.
Ditt inlägg gör mig så sugen på att odla chili.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback