2016-11-12, 02:18
Om man har varit väldigt onormal sedan 6-års-verksamhet fram till 9:an i grundskolan och har haft problem på problem med ämnen och andra svårigheter. Är det ett lagbrott för lärare då att bara låtsas som eleven är normal?

Jag tycker det borde vara lag på det!

För det blir förbannat jävligt när man anländer till 20 års-åldern och är helt vilsen.
Citera
2016-11-12, 02:26
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Jutt
Om man har varit väldigt onormal sedan 6-års-verksamhet fram till 9:an i grundskolan och har haft problem på problem med ämnen och andra svårigheter. Är det ett lagbrott för lärare då att bara låtsas som eleven är normal?

För det blir förbannat jävligt när man anländer till 20 års-åldern och är helt vilsen.

De flesta barn i åldern 6-18 år har en eller två föräldrar. Dessa föräldrar har till uppgift att lära sitt barn att bli en bra vuxen. Dessa föräldrars ansvar är förutom att fostra sitt barn även stötta det.

I detta ingår också att se om ens barn behöver extra hjälp.

Det betyder att ansvaret är föräldrarnas och inte skolans. Skolan har dock ett visst ansvar eftersom barnet i fråga befinner sig i skolans ansvar ett par timmar om dagen.

Jag skulle gissa att den lärare du tänker på har fört massor med anteckningar om ditt liv i skolan. Alla åtgärder som denna är tvungen att göra finns nertecknat så du kan vara lugn för att det finns på papper.

Sen kanske det inte är som du vill att det ska vara. Kanske dina föräldrar har tackat nej till hjälp.

Bäst är att du ställer frågor till dina föräldrar och därefter hör av dig till skolan.
Citera
2016-11-12, 02:34
Citat:
Ursprungligen postat av Virgil.I.Grissom
De flesta barn i åldern 6-18 år har en eller två föräldrar. Dessa föräldrar har till uppgift att lära sitt barn att bli en bra vuxen. Dessa föräldrars ansvar är förutom att fostra sitt barn även stötta det.

I detta ingår också att se om ens barn behöver extra hjälp.

Det betyder att ansvaret är föräldrarnas och inte skolans. Skolan har dock ett visst ansvar eftersom barnet i fråga befinner sig i skolans ansvar ett par timmar om dagen.

Jag skulle gissa att den lärare du tänker på har fört massor med anteckningar om ditt liv i skolan. Alla åtgärder som denna är tvungen att göra finns nertecknat så du kan vara lugn för att det finns på papper.

Sen kanske det inte är som du vill att det ska vara. Kanske dina föräldrar har tackat nej till hjälp.

Bäst är att du ställer frågor till dina föräldrar och därefter hör av dig till skolan.

Intressant, skulle inte förvåna mig om mina skitföräldrar tackat nej till hjälp.

Givetvis är det föräldrarnas ansvar först och främst, men det du nämner nu låter lite som klantänk typ: inte mitt fel att du har skitiga föräldrar.

Typ mellanöstern tänk, inte undra på att sverige har gått under sedan 60-talet och alla äldre enbart klagar på de yngre hela tiden och inte politikerna och styret
Citera
2016-11-12, 02:49
Bannlyst
Citat:
Intressant, skulle inte förvåna mig om mina skitföräldrar tackat nej till hjälp.

Givetvis är det föräldrarnas ansvar först och främst, men det du nämner nu låter lite som klantänk typ: inte mitt fel att du har skitiga föräldrar.

Typ mellanöstern tänk, inte undra på att sverige har gått under sedan 60-talet och alla äldre enbart klagar på de yngre hela tiden och inte politikerna och styret

Visst har du rätt i att samhället har förändrats.

Någon har hittat på att vi inte ska ha något enande i landet. De flesta enande funktionerna har lösts upp. Orkar inte dra allt som har försämrats för att kratta manegen till vad som händer i samhället idag.

Vi kan väl säga så här att detta förändrings arbete har pågått i 30-40 år. Vi är på sluttampen nu så jag tror inte du behöver oroa dig så mycket för framtiden.

Slutresultatet är att utrota eller kraftigt desarmera den vita rasen. Krafterna bakom denna plan är hotade av den vita rasen.

Tror att vi alla kan ta det lugnt och vänta in den stora smällen. Vem vet då kanske plötsligt dina förmågor kommer att bli väldigt efterfrågade.

Förövrigt så är det märkligt att fler och fler barn och ungdomar hamnar snett i skolan. När jag gick i skolan på 60-talet förekom det visst stökiga elever. Men det fanns betydligt snabbare åtgärder än i dagens utredningstekniska värld. Människor hade ansvar och medel att reagera direkt och gjorde så.

Nåja det är en helt annan fråga och betydligt större.

Du har helt enkelt haft otur att föddas i denna tid.

Människor är mentalt förslavade och tror att staten kan fixa allt. I grunden handlar det om att alla måste ta ansvar för sitt och dina sina.

Förr var det inte alltid föräldrarna som tog ansvaret, många gånger så fanns det stöd att få från andra vuxna i byn, samhället förr. Vi har idag glömt bort hur det är att vara ett homogent samhälle.
Citera
2016-11-12, 02:55
Citat:
Ursprungligen postat av Virgil.I.Grissom
Visst har du rätt i att samhället har förändrats.

Någon har hittat på att vi inte ska ha något enande i landet. De flesta enande funktionerna har lösts upp. Orkar inte dra allt som har försämrats för att kratta manegen till vad som händer i samhället idag.

Vi kan väl säga så här att detta förändrings arbete har pågått i 30-40 år. Vi är på sluttampen nu så jag tror inte du behöver oroa dig så mycket för framtiden.

Slutresultatet är att utrota eller kraftigt desarmera den vita rasen. Krafterna bakom denna plan är hotade av den vita rasen.

Tror att vi alla kan ta det lugnt och vänta in den stora smällen. Vem vet då kanske plötsligt dina förmågor kommer att bli väldigt efterfrågade.

Förövrigt så är det märkligt att fler och fler barn och ungdomar hamnar snett i skolan. När jag gick i skolan på 60-talet förekom det visst stökiga elever. Men det fanns betydligt snabbare åtgärder än i dagens utredningstekniska värld. Människor hade ansvar och medel att reagera direkt och gjorde så.

Nåja det är en helt annan fråga och betydligt större.

Du har helt enkelt haft otur att föddas i denna tid.

Människor är mentalt förslavade och tror att staten kan fixa allt. I grunden handlar det om att alla måste ta ansvar för sitt och dina sina.

Förr var det inte alltid föräldrarna som tog ansvaret, många gånger så fanns det stöd att få från andra vuxna i byn, samhället förr. Vi har idag glömt bort hur det är att vara ett homogent samhälle.

DU och jag har samma värderingar i grunden och det skulle inte förvåna mig om vi tänker rösta på samma parti 2018. Det jag saknar i samhället är etik, moral, disciplin och gemenskap. Men när inte ens företagare, bankirer och politiker kan upprätthålla det hur tror du då landet ska hålla samman?

Jag är en dicsiplinerad man! Jag är lojal, har heder, respekt och mycket till fosterlandet. Men jag möter hela tiden folk på flashback som säger en sak, men jag ser dem alltid komma springandes åt andra hållet.

Jag är inte bra på att uttrycka mig själv i skrift, men jag tror att vi skulle bli bra polare om vi möttes i vekrligheten, då jag tror vi speglar samma värderingar.
Citera
2016-11-13, 00:19
Moderator
Pentyls avatar
Citat:

Du nämner två olika saker.

Det första rör "problem med ämnen".
På den punkten har skolan definitivt att ansvar att uppmärksamma, undersöka och anpassa för vad som nu försvårar inlärning.
De andra svårigheterna är inte definierade i frågan. Om det är är samma sak som preciseras som att sluta som [att vara i] "20 års-åldern och är helt vilsen" så är det inte självklart att skolan haft ett tvingande uppdrag. i och för sig finns det en hel del skrivet i Skollagen om det man skulle kunna kalla för skolans fostrande uppgift men det är inte särskilt exakt formulerat.

Ska man vara krass så ska inte skolan leverera lycka, utan meddela undervisning. Att vara 20 innebär för de flesta, än mer idag, en period av stor vilsenhet. Om det obehag det för med sig blir för stort kan det vara en fråga för sjukvården, kanske under barn- och ungdomstiden för sociala myndigheter. Skolan har ett vad som kallas kompensatoriskt uppdrag, att jämna ut förutsättningarna oberoende av vilken familj man kommer ifrån. Det säger sig skälvt att det inte går att ersätta en familjs guidning ut i verkligheten och vuxenvärlden. Skolan har svårt nog att kompensera för att det finns illiterata föräldrafigurer.
Citera
2016-11-13, 13:11
Medlem
Praoelevens avatar
Alla skolformer är enligt SoL skyldiga att göra en anmälan till sociala myndigheter om de anser att barnet/ eleven far illa hemma. Rent krasst är det så att om barnet/ eleven kommer hel och ren till skolan och klarar sig hyfsat så kommer inte så mycket att hända. När man är över arton slutar skolan ha kontakt med föräldrarna om eleven inte tillåter sådan kontakt. Vilsenhet eller existensiell ångest är rätt vanligt i den åldern och är inte eleven utåtagerande eller självdestruktiv så ingriper inte skolan. Det låter som att du skulle behöva lite samtalsstöd. Sök upp din vuxenpsyk och se om du kan få en tid. då kan du även få hjälp med din relation till dina föräldrar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in