• 1
  • 2
2005-12-14, 02:03
Medlem
roppans avatar
Anvnde skfunktionen innan jag bestmde mig fr att skapa den hr trden och hittade ingen trd som hade riktigt det jag skte.
Det r s att jag frsker ndra mina matvanor till det bttre och r drfr sugen p att lra mig lttlagade, nyttiga och goda recept.
Och visst r det fler n jag som gtt i dom tankarna?
Jag tnkte att vi kunde posta vra egna recept p goda matrtter med lg kalori och fetthalt hr.
Kriteriet fr att f posta ett recept r att man rknar ut ett ungefrligt nringsinnehll.

2 dl pasta
1 burk salladstonfisk (dvs. i vatten)
Ca. 200g krossade tomater
Ca. 100g majs
Tandoori-krydda
1 gul lk

Gr shr: Koka upp pastan och hacka lken. Frs lken i en (sjlvklart i olivolja) panna en stund och tillstt de krossade tomaterna. Snk vrmen och tillstt tonfisk och majs. Krydda med tandoori-krydda (ptja, andra kryddor funkar vl lika bra) och servera tillsammans med pastan. Svrt va?

Ungefrligt nringsinnehll enligt mina berkningar:

Kalorier: 750 kcal
Fett: 5.5 g
Protein: 40 g
Kolhydrater: 100g

EDIT: Hr kan ni rkna ut nringsinnehll
http://www.fineli.fi/index.php?lang=sv
http://www.slv.se/templates/LDB_Search____6242.aspx
Citera
2005-12-14, 03:02
Medlem
roppans avatar
Det vore bra om alla kunde lugna ner sig och inte posta p en och samma gng
Citera
2005-12-14, 03:06
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av roppan
Det vore bra om alla kunde lugna ner sig och inte posta p en och samma gng

h va?
Citera
2005-12-14, 06:36
Medlem
framtands avatar
Hehe, du kunde vl nd bjuda p en lnk dr man kan ta reda p lite nringsinnehll? Mina tv bsta sidor r iaf http://www.recepthjalpen.se/ingredients_start.php och livsmedelsverkets hemsida www.slv.se (vad str slv fr? borde inte lmv.se vara mer logiskt? eller skulle man frvxla det med typ Lidkpings mekaniska verkstad eler nt? )

Sdr, kanske skulle bidra med en simpel, god och nyttig rtt ocks...
Citera
2005-12-14, 06:37
Medlem
framtands avatar
En kycklingfil, brst.
In i ugnen som den r i aluminiumfolietckt ungsform, helst tinad och drnkt i citron och ngra mosade vitlksklyftor drunder tcket ocks. Skall hllas tills innertemperaturen r ca 70 grader. Vill man ha yta tar man bort folien efter halva tiden eller slnger den p upphettad grillpanna nr den r klar.

Den blir allts inte torr bara fr man inte frsteker den, men det ocks ett alternativ till ytan om man knner fr lite extra disk. Hg vrme p bda sidor - ugnen i en kvart.

Till detta serveras naturligtvis klyftpotatis. Ni GI-lirare fr kra kokt potatis (den ENDA sorts potatis den metoden tillter, vid enstaka tillfllen dessutom) alt. fullkornspasta.

(klyft)Potatisen borstar man ren, klyftar, ringlar lite olivolja+kryddor och in i typ 20 min samtidigt som kyllingen (p separat plt ovanfr folien). Jag har en ovana att sklla klyftorna i ngon minut innan de ker in i ugnen. Exakt varfr kommer jag inte ihg lngre men jag blir alltid njd.

Det geniala r hur otroligt ltt den r att gra, ugnsmat rekomenderas alltid eftersom det tar mindre tid, r enklare, blir godare och r oftast nyttigare n t.ex stekt mat.

Under tiden ugnen jobbar slnger man ihop en sallad. Det r oftast salladen som r dyrast och det suger naturligtvis stenhrt. Men i nyttiga recept r det en sjlvklarhet, dessutom blir man inte mtt p en enda fil utan jag rknar med en liten matig sallad och en fiberrik fullkornsmacka som tillbehr.
Babyspenat/ruccola
minimajs
tomater
bnor (vilka man nu fredrar)
finhackad cili
blanda med lite olivolja

toppa hela rtten med kikrtor (helst) eller kapris (inte lika nyttigt) och ketchup eller enkel tomatsalsa.

Och the stats:

Kycklingen 5kr
Potatisen 1.50kr
Salladen 6kr
vriga kostnader 1kr

Kycklingen (100g):
Protein: 23g
Fett: 1.5g (varav 1g r nyttigt)
kolhydrater: 0 (Gi-drm)
Fibrer : 0 (drav mackan som tillbehr)

Potatisen (200g):
Protein: 4g
Fett: 3 g
Kolhydrater: 40g (4g sockerarter)
Fiber: 3g

Salladen (ink. kikrtorna)
Protein: 5g
Fett: 5g
Kolhydrater: 15g (varav 1g sockerarter)
Fiber: 5g
Citera
2005-12-14, 14:26
Medlem
Slnger upp Anders granheim's legendariska Pannkisar

Ingredienser:
4 gg
6 dl Minimjlk
2 dl Grahamsmjl
2 dl havregryn

Vispa ihop gg mjlk. tillstt resten mosa p med stavmixer s havregrynen gr snder i smdelar. Rr noga lt st i 5 minuter.
Grdda som vanligt fina, goda nyttiga pannkakor!

En sats ger:
1159 kcal
144 g kolhydrater
33 g fett
72 g protein

Blir ca tio st i en ganska stor panna. Allts tv schyssta middagar =)

Plgg efter smak sklart, men ett tips: jag hade kanel i smeten t med ppelmos! (kan ju gra eget ppelmos vldigt enkelt med t.ex fruktsocker istller fr vanligt)

Avnjuts grna med ett stort glas kall minimjlk!
Citera
2005-12-14, 14:42
Medlem
Mycket bra trd!! Fyll p alla ni som kan! Helt strlande, precis vad jag letar. God nyttig mat!
Citera
2005-12-14, 15:40
Medlem
catlands avatar
3 dl makaroner (gammeldags ideal)
1 paket bacon
Lite grnt

Koka makaronerna, klipp baconet i smbitar, stek. Torka av fettet. Hll allt i en bunke och t! Supergott.
Citera
2005-12-14, 15:55
Medlem
Roger Pontares avatar
En enkel god fyllning till bakpotatis r:

Keso
Skivade oliver
Kapris
Salt & Peppar
Citera
2005-12-14, 16:39
Medlem
Felpost, ta bort.
Citera
2005-12-14, 16:41
Medlem
roppans avatar
Kul att ni fyller p grabbar men jag citerar mig sjlv frn frsta inlgget
Citat:
Kriteriet fr att f posta ett recept r att man rknar ut ett ungefrligt nringsinnehll.

I mitt frsta inlgg har jag lagt in en editering efter tips frn Framtand om att lnka till matvarudatabaser, knn er fria att anvnda dessa
Citera
2005-12-14, 22:48
Medlem
catlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av roppan
Kul att ni fyller p grabbar men jag citerar mig sjlv frn frsta inlgget

I mitt frsta inlgg har jag lagt in en editering efter tips frn Framtand om att lnka till matvarudatabaser, knn er fria att anvnda dessa

Hehe, oj.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in