• 2
  • 3
2016-11-16, 12:10
Medlem
Jofs avatar
När man tänker på allt som sker som inte utreds av polisen och inte leder till åtal (våldtäktsförsök, antastande av unga tjejer, inbrott, "Arbogamordet" mm) så är det det mest anmärkningsvärda här just att polisen tagit upp detta, utrett det och att åklagaren har gjort sig mödan att åtala.

DET är det märkliga i Sverige av idag. Kanske polisen kände de som kände sig störda. Vänskapsrelationer?
Och lite märkligt är också de rätt intensiva försvaren av åtal och dom här. (Helt oavsett om gubben nu gjort det av djävulskap).

Detta "brott" borde statistiskt sett bara lagts ner.
Citera
2016-11-16, 15:01
Medlem
Garnityrs avatar
Att människor inte orkar läsa mer än rubriken till en tråd är en sak, men att man kan vara så obildad att man inte vet att uppsåt generellt krävs för att dömas till straff i Sverige är direkt generande. Redan genom den kunskapen kan man sluta sig till att det inte var en stackars gubbe som försynt transporterade sig medelst det enda medel han kunde, utan att han - bortom rimligt tvivel - använt gräsklipparen med avsikt att ofreda sina grannar!
Citera
2016-11-16, 17:06
Medlem
2_Thumbs_Ups avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jof
När man tänker på allt som sker som inte utreds av polisen och inte leder till åtal (våldtäktsförsök, antastande av unga tjejer, inbrott, "Arbogamordet" mm) så är det det mest anmärkningsvärda här just att polisen tagit upp detta, utrett det och att åklagaren har gjort sig mödan att åtala.

DET är det märkliga i Sverige av idag. Kanske polisen kände de som kände sig störda. Vänskapsrelationer?
Och lite märkligt är också de rätt intensiva försvaren av åtal och dom här. (Helt oavsett om gubben nu gjort det av djävulskap).

Detta "brott" borde statistiskt sett bara lagts ner.
Det är väl en civilrättslig tvist.
Citera
2016-11-16, 18:04
Medlem
Erik Östs avatar
Skönt att veta vart skattepengarna går till!

Klarar inte samhället av en grinig gammal gubbe längre ? Då börjar man undra vart vi är på väg.

https://sv.wikipedia.org/wiki/En_man...ter_Ove_(film)
Citera
2016-11-16, 18:34
Moderator
pudelluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 2_Thumbs_Up
Det är väl en civilrättslig tvist.

Ursäkta, men var får du det ifrån?
Citera
2016-11-22, 01:57
Medlem
2_Thumbs_Ups avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pudellus
Ursäkta, men var får du det ifrån?
Det är kanske jag som inte är riktigt hemma bland de juridiska termerna. Enskilt åtal är nog det jag syftar på, och jag läste termen civilmål i samband med detta.

Min poäng var i alla fall att polisen inte nödvändigtvis måste ha lagt ner massa resurser på brottet för att det ska ha lett till åtal. Det kan väl ha lagts ner av polisen omedelbart för att sedan förts vidare av de drabbade. Jag ser dock nu i kommentarerna till artikeln att det var allmänt åtal från en kammaråklagare.

Har jag fel i något får du gärna rätta mig.
Citera
2016-11-22, 13:27
Moderator
pudelluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 2_Thumbs_Up
Det är kanske jag som inte är riktigt hemma bland de juridiska termerna. Enskilt åtal är nog det jag syftar på, och jag läste termen civilmål i samband med detta.

Min poäng var i alla fall att polisen inte nödvändigtvis måste ha lagt ner massa resurser på brottet för att det ska ha lett till åtal. Det kan väl ha lagts ner av polisen omedelbart för att sedan förts vidare av de drabbade. Jag ser dock nu i kommentarerna till artikeln att det var allmänt åtal från en kammaråklagare.

Har jag fel i något får du gärna rätta mig.
Jag såg också i en kommentar att det ska ha varit allmänt åtal.
Så jag tänkte att du kanske hade uppgifter som gick emot detta.
Senast redigerad av pudellus 2016-11-22 kl. 13:33.
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in