• 1
  • 2
2016-11-11, 15:50
Medlem
Här har vi ett brott av mindre betydelse men dock.

http://www.dagensjuridik.se/2016/11/...synslost-oljud

65-åringen utanför Karlstad tar alltså Åkgräsklipparen 50-60 meter för att hämta morgontidningen till grannarnas förtret.

Mannen döms till villkorligt för ofredande vilket jag tycker är en rimlig påföljd.

Var domen för hård eller för mild?

Någon som känner till mer om fallet?

Off Topic: Hade passat bra in i "Grannfejden" om det fortfarande hade sänts. Ascheberg smygfilmar i gryningen för att sedan konfrontera och försöka lösa fejden.
Citera
2016-11-11, 16:12
Medlem
Så gör min granne med...
Bor på landet och här bryr sig ingen..
Tycker nog att det är en skitsak att störa sig på då man hör åkgräsklippare från alla håll när folk klipper gräset..
Citera
2016-11-11, 16:59
Moderator
Meijis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Folkunge
Så gör min granne med...
Bor på landet och här bryr sig ingen..
Tycker nog att det är en skitsak att störa sig på då man hör åkgräsklippare från alla håll när folk klipper gräset..

Man undrar ju NÄR den dömde hämtar morgontidningen? Klockan sex på morgonen... eller kanske tidigare?
Citera
2016-11-11, 18:31
Medlem
Tunnan.och.Morotens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Midsommardagen
Här har vi ett brott av mindre betydelse men dock.

http://www.dagensjuridik.se/2016/11/...synslost-oljud

65-åringen utanför Karlstad tar alltså Åkgräsklipparen 50-60 meter för att hämta morgontidningen till grannarnas förtret.

Mannen döms till villkorligt för ofredande vilket jag tycker är en rimlig påföljd.

Var domen för hård eller för mild?

Någon som känner till mer om fallet?

Off Topic: Hade passat bra in i "Grannfejden" om det fortfarande hade sänts. Ascheberg smygfilmar i gryningen för att sedan konfrontera och försöka lösa fejden.
Orkar han inte gå? 😀
Citera
2016-11-11, 18:40
Medlem
skunkjobbs avatar
Det saknas ju en del viktig fakta i trådstarten för att göra en rimlighetsbedömning. Några fler citat från artikeln:
Citat:
Tingsrätten tror dock inte på vad han säger utan anser att han medvetet gör detta för att störa sina grannar.

Den 65-årige mannen bor utanför Karlstad och har sedan en tid varit involverad i en konflikt med en av sina närmaste grannar - någonting som flera andra boende i området har kunnat berätta om i förhör.

65-åringens närmsta granne, som är målsägande, har sitt hus 30-40 meter ifrån 65-åringen och har berättat att 65-åringen brukar klippa ”så nära inpå dem han kan så att det flyger upp smågrus och torkat gräs på deras altan - ofta när de har gäster.

Du får säkert åka och hämta tidningen med åkgräsklipparen om du beter dig som en normal hyfsad människa men här snackar vi om en tjurig gubbe som använder maskinen i akt och mening att störa och då kan han gott få ett straff och sluta med dumheterna.
Citera
2016-11-11, 18:41
Medlem
bithaxs avatar
Min morfar brukade göra detta.
Ge han en rullator i stället, det är ju det han behöver.
Problemet är att han inte kan gå klokt.
Citera
2016-11-11, 20:30
Medlem
Nyckeln här är nog att det handlar om att hämta morgontidningen tidigt tidigt på morgonen med en gammal högljudd klippare så att han väcker folk som sover - jag hade funderat på att tappa ur oljan ur motorn för honom om jag varit granne.
Hade det varit en ordentlig ljuddämpare eller om han kört och hämtat posten mitt på dagen hade det inte varit något att gnälla om - min granne har gräsmattan som hobby och klipper flera gånger i veckan sommartid, men han har fungerande ljuddämpare och kör på vettiga tider, så jag bryr mig inte.
Citera
2016-11-11, 20:45
Medlem
SugaredThoughtss avatar
Hmm. Undrar om man kan stämma sin kommun när de kommer och kör gatusopning tidigt på morgonen...
Citera
2016-11-13, 19:22
Medlem
langaocbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bithax
Min morfar brukade göra detta.
Ge han en rullator i stället, det är ju det han behöver.
Problemet är att han inte kan gå klokt.

Palla läsa artikeln eller inlägget ovanför ditt...
Citera
2016-11-13, 23:33
Medlem
Jofs avatar
Står inte, MEN han kanske åker dit NAKEN. Och då är det i närheten av ofredande - blottning. Annars är det märkligt. Om han cyklade, tog bil, skidade, kan knappast var ofredande.

Min fru tycker det är ofredande när dom blåser löv varje dag utanför vårt hus (innan snön kom). Och det låter som fan. Och dessutom gör löven nytta där dom ligger. Men kanske man skulle anmäla, hänvisa till ovan dom?
Citera
2016-11-13, 23:48
Medlem
skunkjobbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jof
Står inte, MEN han kanske åker dit NAKEN. Och då är det i närheten av ofredande - blottning. Annars är det märkligt. Om han cyklade, tog bil, skidade, kan knappast var ofredande.

Min fru tycker det är ofredande när dom blåser löv varje dag utanför vårt hus (innan snön kom). Och det låter som fan. Och dessutom gör löven nytta där dom ligger. Men kanske man skulle anmäla, hänvisa till ovan dom?
Det hade säkert stått så vi kan med säkerhet anta att han inte var naken. Det är ingenting som är märkligt, det står ju precis varför han blev dömd.

Om någon blåser löv på typisk sovtid, t ex mellan kl 22 och 06, särskilt om det upprepas och särskilt särskilt om det sker på ett demonstrativt sätt mot folk som lövblåsaren ligger i konflikt med så kan det säkert dömas som ofredande, inte bara för att det stör under normala omständigheter.
Citera
2016-11-13, 23:58
Medlem
Jofs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skunkjobb
Det hade säkert stått så vi kan med säkerhet anta att han inte var naken. Det är ingenting som är märkligt, det står ju precis varför han blev dömd.

Om någon blåser löv på typisk sovtid, t ex mellan kl 22 och 06, särskilt om det upprepas och särskilt särskilt om det sker på ett demonstrativt sätt mot folk som lövblåsaren ligger i konflikt med så kan det säkert dömas som ofredande, inte bara för att det stör under normala omständigheter.

Åka åkgräsklippare på ett demonstrativt sätt? Undrar hur han åkte då. Måste vara svårt att få den domen att hålla i högre rätt.

Mina bråkstakar gör det bara på arbetstid och är mycket vänliga. Tycker själva dom gör ett bra jobb.
Kanske jag skulle kunna få det att framstå som demonstrativt i rätten ändå.
Har talat med den som betalar dom, som är överens med mig att det vore bättre om löven fick ligga kvar, men att det saknas arbetsuppgifter för blåsarna.
Märklig värld.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in