Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2016-11-12, 11:43
  #13
Medlem
Det fanns flera motiv men det som tippade över till Ja-sidans fördel var 90-talskrisen. Den innebär en omfattning av det svenska samhället i många avseenden. Socialdemokraterna tappade sitt självförtroende och blev närmast desperata. Både M och Fp var däremot genuint intresserade av EU, i M:s fall som ett sätt att kunna påverka svensk politik via Bryssel.

Hade dagens förhållanden varit kända vid tiden så tror jag inte att det hade blivit ett ja. Själv röstade jag nej så skall inte på mig.
Citera
2016-11-12, 12:20
  #14
Medlem
Efteråt så har jag fått känslan att det kan ha varit några av dåtidens svenska företag som samtidigt var eller höll på att bli multinationella som lyckades lobba genom Eu-inträdet. Men kanske är det inbillning eller en falsk anklagelse, jag vet ju inte hur det fungerar inom politiken eller i maktens korridorer.

Några av de stora och då expanderande s.k. svenska multinationella företagen hade troligen mycket att vinna på Eu i vilket fall som helst. Om de till exempel har eller har för avsikt att ha företagsverksamheter i flera europeiska länder och det interna koncernspråket är nåt annat än svenska. Osmidigt för dessa företag att hantera olika nationaliteter/språk och lokala lönenivåer m.m. i de olika företagsorterna, bättre för dem att ha Eu som bas än något litet obetydligt land i europas utkant.

Bland oss vanliga dumma lågutbildade svenskar så hördes väl mest pratet om fördelarna i form av att det skulle bli lättare att köpa sprit på nån utlandsresa. Eller vi kanske skulle slippa det där 10-sekundersmomentet att visa upp passet när vi åker på utlandssemester en gång vart tionde år. Lät ju jättebra det, så då röstade en del för Eu/euron.
__________________
Senast redigerad av MrNoShow 2016-11-12 kl. 13:00.
Citera
2016-11-18, 16:44
  #15
Avstängd
AdamNyfikens avatar
Det blir ju lättare att bosätta i andra länder och sen så blir det billigare att exportera och importera matvaror och elektronik och andra lyx saker om man är medlem i EU
Citera
2016-11-20, 16:42
  #16
Avstängd
Forza.Svezias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AdamNyfiken
Det blir ju lättare att bosätta i andra länder och sen så blir det billigare att exportera och importera matvaror och elektronik och andra lyx saker om man är medlem i EU

Pazzo! De är inget som är värt något när Europa är helt förstört av muslimska män. De skäl du uppger nu är de som presenterades också för att lura Europeiska folket. När alla länder var med i EU då först visade onda corrupta EU sin vidriga avsikt.
EU ville sabotera det vita underverket Europas folk med groteska muslim män i molti milioni.

Valet var riggat. Sverige gick med liten marginale in i EU för att de lurades av corrupt politik och mass media i en ful cospirazione!
Citera
2016-12-04, 18:04
  #17
Avstängd
till "Kolas" Ja men så kan det givetvis oxå ligga till.
Citera
2016-12-04, 23:07
  #18
Medlem
Steff83s avatar
Nej-opinionen ledde länge in i det sista, men Ja-sidan med borgarna och sossarna lyckades med sin skrämseltaktik. Man kan ju om det inte var av egoistiska skäl..EU blir ju ytterligare en guldgruva skicka iväg folk på välbetalda uppdrag för partierna.
Vi ska komma ihåg att detta var precis efter Sveriges ekonomiska kris som man inte riktigt hade hämtat sig ifrån och folk var nog en aning mer lättskrämda än normalt.
Citera
2016-12-05, 03:46
  #19
Medlem
orgonits avatar
Jag jobbade i Ja kampanjen som sommarjobb och extrajobb. Fick betalt. Det var inte en speciellt rättvis omröstning rent ekonomiskt. Ja hade mycket mer pengar.

Nej-sidan bestod av i precis samma folk som idag sympatimarscherar i Pride, har sina barn i genusdagis och häcklar Folkets Demonstration.

Alltså om man inte själv var sån - så kändes det mer naturligt att vara FÖR.

En annan stor faktor - i alla fall för mig - var situationen i Östeuropa då. Det var helt fruktansvärt där då. Drömmen bestod av en ett stort starkt EU där alla levde i välmående välfärdsstater och där vårt europeiska gemensamma arv var i centrum.
Citera
2016-12-05, 05:41
  #20
Medlem
Gabriel Knights avatar
Ulf Dinkelspiel och hans anhang lurade hela svenska folket med falska löften om bättre handelsvillkor och annat dravel
Jag röstade emot EU och har inte ångrat det en sekund eftersom jag såg igenom lögnerna. Nu hoppas jag på en Swexit så snart som möjligt så att vi själva kan välja handelspartners. Drömmen är en nordisk handelsunion som kan ställa handelsvillkoren mot EU, Asien och USA.
Citera
2016-12-05, 10:34
  #21
Medlem
För svenska företag fanns fördelar med en större marknad, lägre transportkostnader, minskat krångel vid tullen, större möjlighet att få krediter. Problemet är att det gäller även för utländska företag vilket har lett till en rad konsolideringar och nedläggningar av svenska produktionsenheter och flytt till Östeuropa.

För svenska arbetare (lågutbildade och färre praktiska kunskaper), har det blivit värre. Det som är bra (nödvändigt) för företaget är inte nödvändigtvis bra för arbetarna. Men, tanken var ju också att EU skulle hålla en yttre mur mot omvärlden, tullar mot icke-EU länder och stoppa obefogad invandring och arbetskraft. Där blev det tvärtom! Nu kan vem som helst från MENA komma till Sverige, även outbildade sådana samt att företagen kan anställa vem som helst från EU och betala löner som motsvarar ursprungslandet, inte landets där produktionen sker.

Hade folk vetat då, vad man av erfarenheten vet nu hade EU bara blivit ett handelsprojekt med frihet för varor, finans och tjänster men inte för människor. Länder med högre löner kan inte konkurrera med låglöneländer. Företagen idag utnyttjar detta INOM ramen för EU!

Idag hävdar den lögnaktige chefen för Arbetsförmedlingen att vi behöver ökad arbetskraftsinvandring TROTS att hundratusentals Muhammedaner är arbetslösa! Ändå vill han ha fler. Vad PK-politikerna säger och gör stämmer tyvärr inte mycket överens med verkligheten.
Citera
2016-12-18, 04:40
  #22
Medlem
Illuminati4Reals avatar
Inte för freden. För att lösa ekonomiska problem kortsiktigt.
Citera
2017-01-16, 19:56
  #23
Medlem
Man kan fråga sig om man gick med på felaktiga grunder.

"Lissabonfördraget, men absolut inte till priset av att man kör över vår egen grundlag”.

http://www.varldenidag.se/nyheter/kr...nYoaaxJKBEwyQ/

https://www.riksdagen.se/sv/dokument...moter_H102K296

Riksdagen tillkännager för regeringen som sin mening vad som anförs i motionen om att se över möjligheten att minska antalet riksdagsledamöter.
Behandlas i Konstitutionsutskottet
Betänkande 2013/14:KU18
Utskottets förslag: Avslag
Kammarens beslut: Avslag
Citera
2017-01-16, 19:58
  #24
Medlem
BewilderedHulders avatar
Fri knarkhandel med öppna gränser och ständig taxfree för den vagabondande medelklassen.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback