Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2016-11-09, 21:40
  #1
Medlem
morrhuggs avatar
Jag var nog för okritisk när jag tänker tillbaka på hur det var - å andra sidan var jag för ung. Men jag undrar hur det politiska läget låg till då, hur man presenterade det som en fördel att vara med i EU, annat än "man kan påverka". Just påverka kommer jag ihåg att man såg som en "viktig" del i EU.

Men ser man tillbaka nu så.. nja. Så jag undrar ifall ni minns hur det såldes in, vad för fördelar och nackdelar det skulle innebära? Är även intresserad av reflektioner kring hur det blev, kontra vad som utlovades.

Så, finns det folks som minns bättre - eller ännu hellre, folk som en gång röstade kring EU-medlemskapet som kan upplysa oss?
Citera
2016-11-09, 21:45
  #2
Medlem
bluesiss avatar
Här är anledningen till att Sverige gick med i EU:
Citat:
Tilläggas bör att det var finansmannen och moderaten Ulf Dinkelspiel, bror till Nordnets VD Claes Dinkelspiel, som i egenskap av ”Europaminister” kontrollerade svenska statens förhandlingar om Sveriges medlemskap i EU. Innan det hade han gjort sig känd som Sveriges yngste mäklare och var enligt egen utsago ”Sveriges första yuppie”.

Familjen Dinkelspiel kan således sägas vara en av de oligarkfamiljer som styr Sveriges riksdag från bakgrunden. Släkten är också ingift med flera andra mäktiga oligarkfamiljer, som tillsammans kontrollerar 70 procent av Stockholmsbörsen.

Läs hela artikeln här: https://www.nordfront.se/judisk-olig...pp-nordnet.smr
Citera
2016-11-09, 22:08
  #3
Medlem
Vi lovades guld och gröna skogar. Allt skulle bli så bra och billigt med fri handel över gränserna, resor utan pass och företagen skulle gynnas på alla sätt. Man målade upp ett skräckscenario om hur Sverige närmast skulle gå under om vi inte gick med. Idag har vi facit och kan konstatera att det mesta var skitsnack i vanlig ordning.

Jag röstade f.ö. nej.
Citera
2016-11-09, 22:09
  #4
Medlem
morrhuggs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bluesis
Här är anledningen till att Sverige gick med i EU:


Läs hela artikeln här: https://www.nordfront.se/judisk-olig...pp-nordnet.smr

Tackar, men jag hade hoppats på något mera nyanserat än det där - och kanske även från folk som faktiskt röstade.
Jag kommer att läsa artikeln, men jag har en känsla av att den kommer att vara ungefär lika opartiskt som SVT är. Möjligt att jag har fel, säger inte att så är fallet.
Citera
2016-11-10, 00:42
  #5
Avstängd
Virgil.I.Grissoms avatar
Jag röstade ja! Något jag har ångrat i princip varje dag någon månad efter valet.

Det vi måste komma ihåg var att den tidens politiker inte var riktigt lika dåliga som idag. Det var en tid när folket småflinade och hittade personer i riksdagen och regeringen som var idioter och gjorde bort sig. Idag får folket leta efter någon som uppför sig normalt i det politiska livet.

Alltså hade vi en tid av politiker med lite ryggrad och heder som man faktiskt trodde på. Men vi blev som vanligt röv pippade.

Varför röstade jag ja till EU? Jo för att man sa att Europa skulle stänga gränserna till u-länderna. Yttre gränskontroll skulle bli mycket hårdare. Vi skulle skapa en inre marknad där vi handlade inhemska varor.

Detta i en tid då företag flyttade ut tillverkning till låglöneländer. Svensk tekoindustri drog sina sista andetag. Stålverken lade ner och varvsindustrin plockade ner sista skylten.

Tja tänkte jag det är bättre att köpa europeiskt när det nu inte går att köpa svenskt. Kanske det spiller över lite på oss när den inre marknaden börjar fungera.

Det tog väl inte mer än några veckor efter valet så läste jag om ett Kinesiskt fartyg som satt fast i Rotterdam. Man släppte helt enkelt inte in lasten på grund av någon tullregel motsvarande. Perfekt tänkte jag, så ska en slipsten dras. Nu skulle Kina tillverka billigt skit som ingen skulle kunna köpa, hehe tänkte jag.

Det tog väl ett par dagar så var denna lilla malör utredd. Båten tömdes på saker och affärerna fortgick utan fler missöden. Så var det med den inre marknaden, den har väl aldrig existerat mer än på pappret.

Vad gäller rörligheten var det aldrig något större problem innan EU. Min familj rörde sig mycket i Europa på 60-talet och framåt. Kan inte påstå att passkontrollerna var något större bekymmer.

Minns mest att färjelägena var kaos men inget större minne från passkontrollerna i Österrike eller Italien. Kommer mest ihåg spåren från ww2 och massa chekpoints i södra Tyskland. (Mest där vi tillbringade tid med vänner till familjen.)

Så nej vi behöver inte EU. Handel och folk rörde sig helt bekymmerslöst innan. Visst företag skulle kanske få det lite mer besvärligt med avtal och regler. Men ärligt talat kan vi ha en jätteorganisation som EU parlamentet, så ska vi nog i Europa kunna skapa ett handelshus som tar hand om dessa frågor.

Vill vi vara snälla så kan dessa övergödda Eu parlamentarikerna kunna få sitta och dricka grädde i detta hus. Vem vet kanske dom kan bidra med något. Nä jag skoja bara men hellre inlåsta i ett handelshus än frispringande bland allmänheten.

Lång text men det finns många saker att klaga på om hur vi blev lurade in i EU.

Helt klart kan vi säga så här: Inget blev som dom lovade. Känns det igen?
__________________
Senast redigerad av Virgil.I.Grissom 2016-11-10 kl. 00:48.
Citera
2016-11-10, 01:00
  #6
Avstängd
Virgil.I.Grissoms avatar
Jag minns en sak till som blev huvudnyhet. Bananer och apelsiner från franska kolonier skulle ju bli huvudprodukten när vi stängde dörren till EU. Gissa om Fyffes och Jaffa gillade detta?

Det var här man började leka med storlekar på gurkor och jordgubbar och annat. Franska bananer och apelsiner var mindre än de från landet där allt började.

Tja den inre marknaden i EU klarade inte av denna striden heller. När bankfolket drar i trådarna så dansar EU politikerna.

Så allt handlar i grunden om att vi ska konsumera. Miljö är bara CO2 och vita feta medelålders hetro män. Vi är grunden till allt ont i världen. NOT.

Fundera på varför EU finns, är det för oss människor eller är det för bankfolket. Har bankfolket någonsin brytt sig om den lilla människan?
__________________
Senast redigerad av Virgil.I.Grissom 2016-11-10 kl. 01:03.
Citera
2016-11-10, 01:55
  #7
Medlem
I Finland var det samma sak - det utlovades guld och gröna skogar. I samband med att euron infördes i Finland så passade man på att smyghöja priset på exakt allt. T.ex. dagstidningar blev dubbelt så dyra över en natt. Det såg ju så billigt ut när saker och ting bara kostade 1 eller 2 euro i stället för 5 eller 10 mark.

Finnarna blev snabbt väldigt kritiska till eu, och debatten i media blev att just Finland var en av de stora ekonomiska förlorarna på hela eu-projektet och betalar bara en massa pengar till de andra länderna. Samtidigt användes landet som en slags modell för hur bra eu är för ett land. Hur snacket går just nu har jag sämre koll på, men skulle tro att många är negativa till eu även i Finland - vet att det för ett par år sedan var snack om att man ville gå ur emu också och återinföra finska mark på nytt, men det blev det ju inget utav.

Här i Sverige vill jag minnas att ja-sidan vann med väldigt liten marginal i eu-valet. Det hade målats upp en bild om att Sverige behöver gå med för att inte hamna utanför i Europa. Sen skulle företagen gynnas och ekonomin blomstra, sa man.

En stund efter att vi gått med skrattade man mest åt eu-beslut som när man var tvungen att förkasta en hel skörd från en bonde för att hans gurkor var "för böjda" för att godkännas för försäljning inom eu. Samma sak med tomater som var "för röda". Kollar man på grönsakshyllorna i matbutiken finns det ju inget som är närproducerat - det mesta kommer från länder utanför eu. Det var inte så det skulle bli, nu när eu lovade att europas produktion skulle gynnas och bli billigare. Så många bönder skrotade sina vetefarmar och annat och började att producera majs och annat som kunde bli biobränslen, och fick då rätt att inkassera eu-bidrag. Skörden? Den kastade man för det fanns inga krav från eu om att faktiskt bearbeta skörden eller omvandla det till bränsle. Samtidigt var majsen av så dålig kvalitet att man inte ens kunde mata sin boskap med den.
Citera
2016-11-10, 03:11
  #8
Medlem
dacks avatar
Och när Sverige gick med i EU så hade Danmark varigt medlemmar i EG sedan 1973 och det fungerarade ju inte så bra det var hela tiden en massa tjafs om olika avtal hit och dit så man tycker att Sverige kunde tittat på Danmarks utveckling och dragit öronen åt sig samt stannat utanför.

Personligen så röstade jag inte alls men hade polare som var eld och lågor över att dom trodde i sitt enfald att bara sverige gick med så skulle man få köpa hur mycket starköl och vin som helst även då på bensinmackarna sent på kvällarna som övriga Europa vist vilken blåsning dom gick på sverige har ju fortfarande kvar sitt monopol via systembolaget.

Ni kommer väll ihåg Harry fransen och ny demokrati då han ville sälja vin i sin ica butik i röstånga det blev tvärstopp även att dom drog det hela vägen till europadomstolen där han förlorade och fick betala böter i stället.
Citera
2016-11-10, 05:41
  #9
Medlem
Varför Sverige gick med i EU? För att ja-sidan hade det fantastiska argumentet "det är roligare att rösta ja"...
Citera
2016-11-10, 16:13
  #10
Avstängd
DougLees avatar
Fördelen är att den sänker arbetslösheten när svenska medborgare fritt kan åka till annat Eu-land och skaffa jobb och vips så får dem rätt att leva där och jobba om de hinner med det under 3 månaders tid.
Citera
2016-11-10, 17:05
  #11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av morrhugg
Jag var nog för okritisk när jag tänker tillbaka på hur det var - å andra sidan var jag för ung. Men jag undrar hur det politiska läget låg till då, hur man presenterade det som en fördel att vara med i EU, annat än "man kan påverka". Just påverka kommer jag ihåg att man såg som en "viktig" del i EU.

Men ser man tillbaka nu så.. nja. Så jag undrar ifall ni minns hur det såldes in, vad för fördelar och nackdelar det skulle innebära? Är även intresserad av reflektioner kring hur det blev, kontra vad som utlovades.

Så, finns det folks som minns bättre - eller ännu hellre, folk som en gång röstade kring EU-medlemskapet som kan upplysa oss?
Vi gick med för att få tillgång till den inre marknaden och det fick vi också. Huvuddelen av vår export går till EU-länderna och det är en enorm fördel att vara en del av den marknaden. Idag är Europasamarbetet så självklart att vi inte tänker på det och ser bara det som irriterar oss för givetvis finns det saker med EU som kunde förbättras. Den som påstår att allt är perfekt i EU är inte trovärdig, men det är inte heller den som påstår att allt är elände med EU.

Vi har tillgång till de fyra friheterna, fritt flöde av kapital, varor, tjänster och personer. Vi kan studera, arbeta, skaffa oss en andelslägenhet eller vad det nu handlar om utan problem var som helst inom EU.

Ja, vi kan påverka EU. Dock skall vi inte glömma bort att vi är ett litet land, befolkningsmässigt, och därför inte kan bestämma men det kan inte heller t.ex. Närke göra över Sverige heller. Jag, som alltid har jobbat inom exportindustrin, har sett stora fördelar med EU-medlemsskapet. Den som jobbar t.ex. inom offentlig sektor i Jämtland gör det säkert inte på samma sätt.
Citera
2016-11-10, 17:07
  #12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dack
Personligen så röstade jag inte alls men hade polare som var eld och lågor över att dom trodde i sitt enfald att bara sverige gick med så skulle man få köpa hur mycket starköl och vin som helst även då på bensinmackarna sent på kvällarna som övriga Europa vist vilken blåsning dom gick på sverige har ju fortfarande kvar sitt monopol via systembolaget.
Dock kan du fara till Puttgarden och fylla din skåpbil om det är de mängder alkohol du dricker och Systembolaget har oerhört många fler leverantörer idag, inte bara V&S som det var förr.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback