Alltså, alla som någonsin hoppats på att Trump ska plocka in någon Israel-hatare eller ens Israel-neutral är ju i akut behov av reality check - det är USA vi pratar om! GOP!
Vad gäller övriga världen kan det variera stort. Jag ser stora skillnader mellan Giuliani och Bolton, två olika perspektiv, båda med för- och nackdelar. Bolton är helt outstanding vad gäller hökaktighet till och med inom GOP (and the scars to prove it, vi pratar om en gubbe som kom i djup konflikt med GW Bush-administrationen för att han tyckte de var för mesiga), men samtidigt är det inte heller någon intrigerande, hycklande smygkritshetsare a la Clinton-klanen. I en artikel som nyligen länkades i denna eller någon liknande tråd definierar Bolton de viktigaste utrikespolitska målen. Ett av dem, då ju Bolton vill skriva något positivt om Ryssland för att komma närmre utrikesministerposten, är att "utilize Russia" i kampen mot islamistisk terrorism, dvs använd Ryssland som ett taktiskt instrument/offeranod. Öppet i msm. Det säger en del om Boltons syn på USA:s roll i världen
Giuliani känns mycket mer mainstream än Bolton, och dessutom rentav mottaglig för Putins idéer (t.ex. kriminalitets/terroristbekämpning). Giuliani (eller Gingrich om han fortfarande är aktuell) kan vid behov byta åsikt. Sånt pysslar inte Bolton med.
Den stora risken med paret Trump-Bolton som jag ser det, är ifall Nordkorea börjar bråka igen redan i början av presidentskapet. Jag har otroligt svårt att se dessa herrar försöka lugna ner en sådan situation, tvärt om kan det snabbt bli mycket farligt och leda till global kris. Alldeles för många starka länder och starka viljor inblandade.
Positivt med Bolton är att han kör med relativt raka rör. Att relationen med Iran skulle försämras är givet, men jag är inte säker på att Bolton för den skull skulle förhålla sig vänligt inställd till Turkiet och Saudiarabien, särskilt inte på lång sikt. Likaså tror jag även han kommer kräva mer pengar till NATO av europeiska länder, vilket mycket väl kan leda till ett mer självständigt Europa, direkt eller indirekt.