Citat:
Ursprungligen postat av
fitz-hume
Gingrich vet hur man håller ryssarna stången tydligen. Gillas.
Men någon krigshetsare verkar han ju inte vara om man utgår från intervjun jag länkade till.
Intressant intervju. Men om nu Krim, olagligen, annekterats och sedan befolkningen i
en genuin folkomröstning kan tillåtas avgöra om Krim skall tillhöra Ryssland. Varför då inte en folkomröstning i Kalifornien om att bryta sig ur den amerikanska federationen? Och ännu hellre: Varför inte genuina folkomröstningar i varenda rysk delstat om självständighet? Vi vet att det senare är
strängt förbjudet. Bara att propagera för "separatism" är strängt förbjudet där.
Och om nu man skulle beteckna krav på genuina folkomröstningar i t.ex. Kalifornien eller ryska delstater för att ev. bryta sig ur sina statsbildningar, som "provokativa" eller "inblandning i annan stats inre angelägenheter", varför skulle då Ukraina tvingas acceptera att en sådan genuin folkomröstning skulle hållas på Krim, oavsett resultatet? Är det en olagliga ryska annekteringen som "legitimerar" detta? Sedan kan jag, iof hålla med om att det inte kommer att bli lätt för Ukraina att återfå Krim. Men om USA aldrig erkände den sovjetiska annekteringen av de baltiska staterna, varför skulle man då plötsligt acceptera den ryska annekteringen av Krim?
Men, det är ändå bra om USA tillåter sig självt att hjälpa Ukraina. Dessutom hoppas jag på att man går hela vägen med att försvara Baltikum genom att basera tung trupp, (inklusive deras familjer), där. För jag har full förståelse för att för svaga trupper där inbjuder till ett anfall. Och sker detta så finns det då en akut risk för kärnvapenkrig. Min förhoppning är att USA också ser Östersjön som ett enda operationsområde och därför, även fortsättningsvis, ger Sverige en informell försvarsgaranti och att vårt samarbete med USA, också i övrigt, kan fortsätta i så stor utsträckning som möjligt, givet att USA inte förvandlas till en aggressiv fasciststat.