2016-11-13, 22:15
Medlem
Xeliouss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av junne13
Jag menar inte att han vill att USA ska lämna Europa helle r. Det tror jag inte, men han menar att USA ska lämna Nafta och Nato kanske oxå, det blir två plus ? = Brexit plus plus. Om jag har tolkat honom rätt.
Nu ska inte storbritannien lämna NATO och du kan inte räkna om du får det till ++. USA är inte med i någon union som ens liknar EU. NAFTA är ett frihandelsavtal. Det har inget parlament, ingen fri rörlighet.

vad Trump skulle åstadkomma genom att riva upp NAFTA är mindre handel. Färre som vill köpa amerikanska produkter.
2016-11-13, 22:54
Medlem
fitz-humes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xelious
Vad är det här som idioterna snackar om Brexit och USA, är ni helt störda? USA är inte med i EU, och England lämnade man 1776. Storbritannien har inte lämnat EU än, och lär inte göra det heller.

Trump kommer göra alla sina får till väljare väldigt förbannade på direkten när han viftar bort löften om "muren", "muslimer" och att stå upp för "den lille mannen". Han kommer berika sig och är nöjd att få "ett namn i historieböckerna" som var hans prio 1.

Det är din gissning att de kommer bra överens. Jag och många andra tror att det är tvärtom. Flipp-flopp Trump kan ändra sig över en natt. Stöddar Ryssland sig kan det smälla ordentligt, trots allt är det republikaner vid makten nu. Hökarna. John McCain, Newt Gingrich. De som vill skicka vapen till Ukraina.

Min åsikt om Newt Gingrich har förändrats till det positiva. Att han vill gå längre än Obama framgår ju i intervjun nedan:

https://www.youtube.com/watch?v=4hGvowmFBAE

Med andra ord:
- vapen till Ukraina
- permanenta NATO-baser i Baltikum
2016-11-13, 22:59
Medlem
Xeliouss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fitz-hume
Min åsikt om Newt Gingrich har förändrats till det positiva. Att han vill gå längre än Obama framgår ju i intervjun nedan:

Med andra ord:
- vapen till Ukraina
Det är bra ja men knappast vad alla ryssrunkaned trumpeter gillar. Nu är det väl inte bestämt än om Newt får någon plats nånstans. Ej heller han den judiske från Goldman Sachs. Lär inte vara någon favorit hos en del väljare. Och hon mercer med wall street-miljardär till pappa...
2016-11-13, 23:02
Medlem
Citat:

Med andra ord:
- vapen till Ukraina

Gingrich har alltid varit en krigshetsare. För några år sedan hörde jag honom säga att USA måste starta krig mot i stort sett alla fiender som Iran, Kina och Nordkorea.

Han vill ha bort Assad och han vill stationera amerikanska vapen i Ukraina. Där försvann hoppet om fred med Ryssland kan man ju säga.
2016-11-13, 23:11
Medlem
fitz-humes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av climasol
Gingrich har alltid varit en krigshetsare. För några år sedan hörde jag honom säga att USA måste starta krig mot i stort sett alla fiender som Iran, Kina och Nordkorea.

Han vill ha bort Assad och han vill stationera amerikanska vapen i Ukraina. Där försvann hoppet om fred med Ryssland kan man ju säga.

Gingrich vet hur man håller ryssarna stången tydligen. Gillas.

Men någon krigshetsare verkar han ju inte vara om man utgår från intervjun jag länkade till.
2016-11-14, 00:51
Medlem
Charmaines avatar
Får en vänsterkvinna uttala sig?
2016-11-14, 01:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Charmaine

Ja. Men kravet är att du börjar med att fördöma vita kvinnor i USA. Och helst Sverige också.
2016-11-14, 01:12
Medlem
Hegernatarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xelious
Nu ska inte storbritannien lämna NATO och du kan inte räkna om du får det till ++. USA är inte med i någon union som ens liknar EU. NAFTA är ett frihandelsavtal. Det har inget parlament, ingen fri rörlighet.

vad Trump skulle åstadkomma genom att riva upp NAFTA är mindre handel. Färre som vill köpa amerikanska produkter.
NAFTA är dåligt för USA för att det flyttar amerikanska jobb till pisslandet Mexiko eftersom de har låga löner. Ekonomiskt starka länder gynnas av handelstullar, det är privatpersoner som missgynnas endast.
Citat:

Men någon krigshetsare verkar han ju inte vara om man utgår från intervjun jag länkade till.
Han vill ha krig, då är han en krigshetsare. Din logik är som hämtad ur 1984: "krig är fred"
Citat:
Ursprungligen postat av Charmaine
Nej. Lämna den här diskussionen till oss karlar som förstår oss på politik så slipper du få huvudvärk lilla gumman
2016-11-14, 01:18
Medlem
Ola Schuberts avatar
Citat:

Intressant intervju. Men om nu Krim, olagligen, annekterats och sedan befolkningen i en genuin folkomröstning kan tillåtas avgöra om Krim skall tillhöra Ryssland. Varför då inte en folkomröstning i Kalifornien om att bryta sig ur den amerikanska federationen? Och ännu hellre: Varför inte genuina folkomröstningar i varenda rysk delstat om självständighet? Vi vet att det senare är strängt förbjudet. Bara att propagera för "separatism" är strängt förbjudet där.

Och om nu man skulle beteckna krav på genuina folkomröstningar i t.ex. Kalifornien eller ryska delstater för att ev. bryta sig ur sina statsbildningar, som "provokativa" eller "inblandning i annan stats inre angelägenheter", varför skulle då Ukraina tvingas acceptera att en sådan genuin folkomröstning skulle hållas på Krim, oavsett resultatet? Är det en olagliga ryska annekteringen som "legitimerar" detta? Sedan kan jag, iof hålla med om att det inte kommer att bli lätt för Ukraina att återfå Krim. Men om USA aldrig erkände den sovjetiska annekteringen av de baltiska staterna, varför skulle man då plötsligt acceptera den ryska annekteringen av Krim?

Men, det är ändå bra om USA tillåter sig självt att hjälpa Ukraina. Dessutom hoppas jag på att man går hela vägen med att försvara Baltikum genom att basera tung trupp, (inklusive deras familjer), där. För jag har full förståelse för att för svaga trupper där inbjuder till ett anfall. Och sker detta så finns det då en akut risk för kärnvapenkrig. Min förhoppning är att USA också ser Östersjön som ett enda operationsområde och därför, även fortsättningsvis, ger Sverige en informell försvarsgaranti och att vårt samarbete med USA, också i övrigt, kan fortsätta i så stor utsträckning som möjligt, givet att USA inte förvandlas till en aggressiv fasciststat.
2016-11-14, 01:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hegernataren
NAFTA är dåligt för USA för att det flyttar amerikanska jobb till pisslandet Mexiko eftersom de har låga löner. Ekonomiskt starka länder gynnas av handelstullar, det är privatpersoner som missgynnas endast.

Om tillverkning av varor och tjänster ska utföras av amerikanska arbetare för högre löner än pissländer som Mexiko och Kina så vem i USA ska då ha råd att köpa varor och tjänster?
2016-11-14, 01:27
Medlem
Hegernatarens avatar
Förstår du inte skillnaden? Baltikum har aldrig varit ett ryskt område. Krim har däremot varit ryskt betydligt fler år än det varit "ukrainskt". "Ukraina" är förövrigt ett låtsasland som har lika lite historisk förankring som FYROM och "Palestina". Ju förr skiten upplöses och återgår till moderlandet desto bättre.
Citat:
Ursprungligen postat av blim
Om tillverkning av varor och tjänster ska utföras av amerikanska arbetare för högre löner än pissländer som Mexiko och Kina så vem i USA ska då ha råd att köpa varor och tjänster?
De arbetare som nu har jobb igen. Du har lurats av de liberala lögnerna. Det handlar om kapitalisternas vinstmarginaler. Genom att flytta tillverkningen blir det billigare för dem. Lägre produktionskostnader leder sällan till lägre priser utan till större vinstmarginaler.

Prissänkningar relaterar oftast till sänkningar av kvalitén. Det är enkel logik, varför skulle någon företagare frivilligt sälja en vara av samma kvalitet till ett lägre pris än innan? Endast en idiot skulle göra det.
Senast redigerad av Hegernataren 2016-11-14 kl. 01:36.
2016-11-14, 04:04
Medlem
Pungsvings avatar
Jag ska skriva ett brev till honom i Vita Huset efter att han svurits in. Ge honom förslag på vad han bör göra. Han kommer bli bättre än både W. Bush och Obama i vilket fall som helst. Medias skräck skapar de själva i sin nattsvarta kommunistlåda.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in