• 1
  • 2
2016-11-06, 01:59
Medlem
Gubbelisas avatar
Spydde upp min mat alldeles nyss pga att jag druckit lite för mycket.. spydde som en jävla räv, bruna spyor med klumpar i.. fyfan vad jag hatar det .. värst är ju den jävla smaken av spya, är det magsaften?

Varför måste magsaften smaka så obeskrivligt äckligt? är det menat att vara så eller är det en slump?
Citera
2016-11-06, 02:05
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gubbelisa
Spydde upp min mat alldeles nyss pga att jag druckit lite för mycket.. spydde som en jävla räv, bruna spyor med klumpar i.. fyfan vad jag hatar det .. värst är ju den jävla smaken av spya, är det magsaften?

Varför måste magsaften smaka så obeskrivligt äckligt? är det menat att vara så eller är det en slump?

Kan ha något med evolutionen att göra:
Äter man eller dricker man något som inte är bra för kroppen, så spyr man. (För att få bort det dåliga). Att spyorna inte "smakar bra", utan tvärt om äckligt, är väl naturens sätt att "lära oss": "Ät inte det där igen!". Skulle spyor "smaka gott", hade vi nog inte haft någon mänsklighet kvar, hade nog dött ut tiotusentals år innan vi ens skaffat oss någon form av civilisation.
Citera
2016-11-06, 02:05
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Gubbelisa

Magsaften smakar äckligt för att det är surt och inte avsett att nå dina smaklökar.
Senast redigerad av ilpobre 2016-11-06 kl. 02:08.
Citera
2016-11-06, 02:11
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av kraftfoder
Kan ha något med evolutionen att göra:
Äter man eller dricker man något som inte är bra för kroppen, så spyr man. (För att få bort det dåliga). Att spyorna inte "smakar bra", utan tvärt om äckligt, är väl naturens sätt att "lära oss": "Ät inte det där igen!". Skulle spyor "smaka gott", hade vi nog inte haft någon mänsklighet kvar, hade nog dött ut tiotusentals år innan vi ens skaffat oss någon form av civilisation.
Man kan spy av andra orsaker än olämplig mat och dryck, exempelvis vid yrsel framkallad av karusellåkning. Din beskrivning bör alltså betraktas som en del av förklaringen och inte som en helhetsförklaring.
Senast redigerad av ilpobre 2016-11-06 kl. 02:14.
Citera
2016-11-06, 02:22
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ilpobre
Man kan spy av andra orsaker än olämplig mat och dryck, exempelvis vid yrsel framkallad av karusellåkning. Din beskrivning bör alltså betraktas som en del av förklaringen och inte som en helhetsförklaring.

Jag kan väl spinna vidare då:
En reflex som däggdjur har, när de utsätts för fara, är att tömma tarmen (och ibland magen) vid hot.
"Han blev så rädd att han sket på sig". Skansen-Jonas förklarade det bra för många år sen:
Han sa ungefär att har man tomma tarmar (och mage) blir man lättare vid flykt, samt att man klarar våld bättre. Bland annat att tomma tarmar inte spricker lika lätt som fyllda tarmar. Men det är off-topic.
Åksjuka, som du beskriver, handlar mest om balansorganen. (Som sitter i öronen).. Möjligen att folk spyr på fyllan/åker karusell för att de inte har ordentligt fungerande balans. Men det har inget med "smaken på spyorna" att göra.

Återknyter till topic: Att spyorna smakar illa, beror på att "naturen varnar". Att utsätta sig för oönskat beteende alltså. Hoppas att detta var mer "uttömmande", sorry för ordvalet.
Senast redigerad av kraftfoder 2016-11-06 kl. 02:36.
Citera
2016-11-06, 02:33
Medlem
svarttaxins avatar
Citat:
Jag kan väl spinna vidare då:
En reflex som däggdjur har, när de utsätts för fara, är att tömma tarmen (och ibland magen) vid hot.
"Han blev så rädd att han sket på sig". Skansen-Jonas förklarade det bra för många år sen:
Han sa ungefär att har man tomma tarmar (och mage) blir man lättare vid flykt, samt att man klarar våld bättre. Bland annat att tomma tarmar inte spricker lika lätt som fyllda tarmar. Men det är off-topic.
Åksjuka, som du beskriver, handlar mest om balansorganen. (Som sitter i öronen).. Möjligen att folk spyr på fyllan för att de inte har ordentligt fungerande balans. Men det har inget med "smaken på spyorna" att göra.

Återknyter till topic: Att spyorna smakar illa, beror på att "naturen varnar". Att utsätta sig för oönskat beteende alltså. Hoppas att detta var mer "uttömmande", sorry för ordvalet.

Vad fan snackar du om? "Lättare vid flykt"? Hur mycket tror du man skiter ut egentligen, det är ett par hundra gram.

Det som hjälper vid fara/flykt osv är exempelvis adrenalin och noradrenalin som faktiskt har funktioner i det dom gör.

Att det är vidrigt att spy har inte heller någonting att göra med att maten var äcklig eller onyttig utan pga magsaftens låga pH-värde.
Citera
2016-11-06, 02:40
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av svarttaxin
Vad fan snackar du om? "Lättare vid flykt"? Hur mycket tror du man skiter ut egentligen, det är ett par hundra gram.

Det som hjälper vid fara/flykt osv är exempelvis adrenalin och noradrenalin som faktiskt har funktioner i det dom gör.

Att det är vidrigt att spy har inte heller någonting att göra med att maten var äcklig eller onyttig utan pga magsaftens låga pH-värde.

Nja, du behöver tänka lite djupare:
Att vi har avsmak för spyor, beror på hur vi uppfattar smaken. Vår smakuppfattning har utvecklats genom evolutionen. Därför har vi avsmak för hur magsaften smakar. whoco på dig själver!
Citera
2016-11-06, 02:46
Medlem
svarttaxins avatar
Citat:
Nja, du behöver tänka lite djupare:
Att vi har avsmak för spyor, beror på hur vi uppfattar smaken. Vår smakuppfattning har utvecklats genom evolutionen. Därför har vi avsmak för hur magsaften smakar. whoco på dig själver!

Nej. Vi gillar inte smaken av magsaft för att den är extremt sur. Den är extremt sur för att den ska kunna bryta ner födan så att våra celler ska kunna andas. Inte för att vår smakuppfattning utvecklas genom evolutionen.

Och självklart har den "utvecklats genom evolutionen" - som alla andra egenskaper hos alla levande varelser i universum.
Citera
2016-11-06, 02:57
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av svarttaxin

Nej. Vi gillar inte smaken av magsaft för att den är extremt sur. Den är extremt sur för att den ska kunna bryta ner födan så att våra celler ska kunna andas. Inte för att vår smakuppfattning utvecklas genom evolutionen.

Och självklart har den "utvecklats genom evolutionen" - som alla andra egenskaper hos alla levande varelser i universum.

Givetvis så har våra smakpreferenser utvecklats genom evolutionen, och därför gillar vi inte smaken av våra magsafter/spyor eftersom det är en varningssignal för oss.
Andra djur, älskar sina magsafter, genom evolutionen. Spyflugor är ett exempel.
Hade det varit bra för oss, som det är för spyflugor, hade vi tyckt att våra spyor/magsafter smakat gott. Riktigt gott. Till och med delikat.
Så min förklaring är: Spyor smakar inte gott för människor, beroende på evolutionen.
Citera
2016-11-06, 04:11
Medlem
svarttaxins avatar
Citat:
Givetvis så har våra smakpreferenser utvecklats genom evolutionen, och därför gillar vi inte smaken av våra magsafter/spyor eftersom det är en varningssignal för oss.
Hade det varit bra för oss, som det är för spyflugor, hade vi tyckt att våra spyor/magsafter smakat gott. Riktigt gott. Till och med delikat.
Så min förklaring är: Spyor smakar inte gott för människor, beroende på evolutionen.

Magsaften är sur för att den ska kunna bryta ned föda, det är inte någon jävla varningssignal.

Det du pratar om gällande flugor har ingenting att göra med att dom "älskar sina magsafter" dom utsöndrar det på maten för att lättare kunna smälta den.
Godis är gott för människor, det måste automatiskt vara bra för oss.

Din förklaring är lika intetsägande som att säga att vi andas pga evolutionen. Herregud vilken korkad jävel du är alltså.

Helt sjuk, TS frågar "Varför är det vidrigt att kräkas" och du svarar med "Det är äckligt beroende på evolutionen" (som dessutom inte är en korrekt mening). Svaret på TS fråga är att det är äckligt pga det låga pH-värdet. Det är även därför det är frätande på cellvävnad att spy mycket. Men det är väl också på grund av evolutionen.
Citera
2016-11-06, 04:12
Medlem
Citat:
Det här är ju enbart spekulationer. Det är möjligt att det kan vara så, men det låter lite långsökt.

Min gissning är snarare att vi har totalt förvirrat våra smaksinnen med allt jävla socker. Om du levde på stenåldern tror jag inte du hade tyckt att spya hade smakat så illa som vi tycker.
Citera
2016-11-06, 04:31
Medlem
svarttaxins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RulleRivare
Det här är ju enbart spekulationer. Det är möjligt att det kan vara så, men det låter lite långsökt.

Min gissning är snarare att vi har totalt förvirrat våra smaksinnen med allt jävla socker. Om du levde på stenåldern tror jag inte du hade tyckt att spya hade smakat så illa som vi tycker.

Förvirrat våra smaksinnen med socker? På stenåldern smakade inte spya illa? Alltså hur efterblivna är ni egentligen?

Läs om magsaft här: https://sv.wikipedia.org/wiki/Magsaft

Det har ett pH-värde på 1.5-2 vilket är extremt surt och det är därför det smakar illa. Om det hade haft ett neutralt pH-värde hade det antagligen också varit jävligt äckligt men det hade smakat annorlunda.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in