2016-11-06, 05:16
Medlem
När man har blivit van vid att kasta upp något pga man antingen är förgiftad tex. så vill kroppen göra sig av med giftet så fort som möjligt och skapar då dessa kräkreflexer som får en att kasta upp det som kroppen anser vara gift.

Man vänjer sig efter ett tag och det blir nästan betingat till att må bra. Jag tror mycket av bullemin ligger i själva kräkandet och dess eftereffekt på kroppen. Övertygad om att man kan få kräkas att trigga igång serotonin eller dopamin i skallen.
Citera
2016-11-06, 12:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av svarttaxin

Förvirrat våra smaksinnen med socker? På stenåldern smakade inte spya illa? Alltså hur efterblivna är ni egentligen?

Läs om magsaft här: https://sv.wikipedia.org/wiki/Magsaft

Det har ett pH-värde på 1.5-2 vilket är extremt surt och det är därför det smakar illa. Om det hade haft ett neutralt pH-värde hade det antagligen också varit jävligt äckligt men det hade smakat annorlunda.
Jo, jag vet precis hur sur magsaft är. Jag säger inte att det var något man kastade sig över för att det var jordens delikatess, men väldigt få skulle tycka att maten vi åt den tiden vi inte hade fått tillgång till socker i överflöd var speciellt god.

Idag finns det starka kulturella anledningar till att olika saker framkallar äckelkänslor. Om folk hade tyckt lika illa om svettlukt för tusen år sedan som de gör idag hade mänskligheten dött ut.

(Du skulle för övrigt få lite mer trovärdighet om du kunde vara lite mer återhållsam med woco-smileyn. Du verkar ju helt jävla manisk.)
Citera
2016-11-06, 13:04
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av RulleRivare
Det här är ju enbart spekulationer. Det är möjligt att det kan vara så, men det låter lite långsökt.

Min gissning är snarare att vi har totalt förvirrat våra smaksinnen med allt jävla socker. Om du levde på stenåldern tror jag inte du hade tyckt att spya hade smakat så illa som vi tycker.
Coca-cola är ju faktiskt lika surt som magsaften, dvs. jävligt illa för tänderna. På grund av allt jävla socker i colan så uppfattar vi det som sött. Hade vi tagit bort sötman så hade nog Coca-cola smakat spya också.
Citera
2016-11-06, 13:50
Medlem
Citat:
Jo, jag vet precis hur sur magsaft är. Jag säger inte att det var något man kastade sig över för att det var jordens delikatess, men väldigt få skulle tycka att maten vi åt den tiden vi inte hade fått tillgång till socker i överflöd var speciellt god.

Idag finns det starka kulturella anledningar till att olika saker framkallar äckelkänslor. Om folk hade tyckt lika illa om svettlukt för tusen år sedan som de gör idag hade mänskligheten dött ut.

(Du skulle för övrigt få lite mer trovärdighet om du kunde vara lite mer återhållsam med woco-smileyn. Du verkar ju helt jävla manisk.)

Trams. Sura saker aktiverar smakreceptorerna i munnen, och när något väldigt surt kan bindas till dessa så uppfattar vi det som väldigt obehagligt.

pH är en logaritmisk skala med 7 som bas(heh.) så pH 1,5 är jävligt surt, och ger definitivt frätskador i munnen. Därför personer med anorexi/bulimi ofta har frätskador på tänderna efter ha framkallat kräkningar.

Syran i magsäcken och sura saker man äter är helt, helt olika.
Citera
2016-11-06, 13:59
Medlem
svarttaxins avatar
Citat:

Nej, du vet uppenbarligen inte hur sur magsaften är. Du fortsätter tjata om nåt jävla socker som påverkat oss på något sätt. Hur snabbt, tror du, att evolutionen fungerar? Tror du 2-3 generationer är tillräckligt för att skapa mutationer hos den mänskliga genomen?

Så svaret på frågan är, fortfarande, att vi inte tycker om spya för att det har ett lågt pH-värde. Inte för något jävla socker och våra smaklökar.

Din analogi till svettlukt är också skrattretande.
Citera
2016-11-06, 14:17
Medlem
japanskbruds avatar
alla tycker väl inte det .. har sett filmer på nån sexuell läggning där folk spyr
Citera
2016-11-06, 16:24
Medlem
svarttaxins avatar
För er som inte fattar att man inte tycker om magsaften för att den är sur, pH-2 innebär att det är 100 000 gånger surare än pH-7. Magsaften är alltså runt 100 000 gånger surare än neutralt pH-värde.
Citera
2016-11-06, 17:31
Medlem
Citat:
Nej, du vet uppenbarligen inte hur sur magsaften är. Du fortsätter tjata om nåt jävla socker som påverkat oss på något sätt. Hur snabbt, tror du, att evolutionen fungerar? Tror du 2-3 generationer är tillräckligt för att skapa mutationer hos den mänskliga genomen?
Exakt var har jag sagt att det är evolutionärt? Hur saker och ting "ska" smaka är något du lär dig redan som barn. Idag får vi i oss väldigt mycket sött redan från födseln, vilket påverkar smaksinnet markant. Testa att inte äta något som innehåller socker i några månader så ska du få se.

Citat:
Så svaret på frågan är, fortfarande, att vi inte tycker om spya för att det har ett lågt pH-värde. Inte för något jävla socker och våra smaklökar.
Som ilpobre påpekade håller Coca-cola riktigt lågt pH, och det dricker många med glädje. Hundar äter ofta spya. Är det för att hundar har något magiskt skydd mot syra? Jag kan garantera att de allra flesta skulle tycka att spya smakade avskyvärt även om du spädde ut det med tio delar vatten.

Citat:
Din analogi till svettlukt är också skrattretande.
Jaså? Många kan inte känna doftskillnaden på spya och parmesanost i ett blindtest.
Citera
2016-11-06, 17:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FlyingVolvo
Trams. Sura saker aktiverar smakreceptorerna i munnen, och när något väldigt surt kan bindas till dessa så uppfattar vi det som väldigt obehagligt.

pH är en logaritmisk skala med 7 som bas(heh.) så pH 1,5 är jävligt surt, och ger definitivt frätskador i munnen. Därför personer med anorexi/bulimi ofta har frätskador på tänderna efter ha framkallat kräkningar.

Syran i magsäcken och sura saker man äter är helt, helt olika.
Som sagt så stoppar vi dagligen i oss saker som är tillräckligt sura för att orsaka frätskador. Exempelvis cola och apelsinjuice. Ett pH på 1.5 är dessutom rätt extremt. Den kan även vara så hög som 3.5. När man kräks har man dessutom ofta även ätit något, vilket gör att den är lite utspädd.

Ja, sura saker påverkar absolut våra smaklökar, men då vi redan förtär saker med motsvarande syra så duger det inte som enda förklaring. Jag utmanar dig att ta lite spya och späda ut den till ca pH 5. Drick upp och tala om för oss vad du tyckte.
Citera
2016-11-06, 17:59
Medlem
svarttaxins avatar
Citat:
Exakt var har jag sagt att det är evolutionärt? Hur saker och ting "ska" smaka är något du lär dig redan som barn. Idag får vi i oss väldigt mycket sött redan från födseln, vilket påverkar smaksinnet markant. Testa att inte äta något som innehåller socker i några månader så ska du få se.

Som ilpobre påpekade håller Coca-cola riktigt lågt pH, och det dricker många med glädje. Hundar äter ofta spya. Är det för att hundar har något magiskt skydd mot syra? Jag kan garantera att de allra flesta skulle tycka att spya smakade avskyvärt även om du spädde ut det med tio delar vatten.

Jaså? Många kan inte känna doftskillnaden på spya och parmesanost i ett blindtest.

Häpnandsväckande hur man inte kan vara mottaglig för så simpel kommunikation. Som en vägg.
Citera
2016-11-06, 18:13
Medlem
Citat:
Häpnandsväckande hur man inte kan vara mottaglig för så simpel kommunikation. Som en vägg.
Seså. Testa nu att späda ut spya till det pH vi normalt finner i syrliga drycker. Redovisa sedan vad du tyckte.
Citera
2016-11-06, 18:38
Medlem
svarttaxins avatar
Citat:
Seså. Testa nu att späda ut spya till det pH vi normalt finner i syrliga drycker. Redovisa sedan vad du tyckte.

Jag har redan skrivit att spya skulle smaka skit även i neutralt pH.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in