• 1
  • 2
2016-11-02, 18:12
Medlem
Öppnar ni förpackningen? Om man öppnar förpackningen, påverkar det något när man i framtiden ska sälja den vidare?
Citera
2016-11-02, 18:18
Medlem
sucuks avatar
Säljer du till privatperson i framtiden så kan det möjligen påverka priset positivt att det ligger i originalförpackning. Allt guld som varit ute hos privatpersoner betraktas annars som cirkulerat och därmed får man det priset oavsett hur bra skicket är.

Kontentan; vill du väldigt gärna öppna så gör det.
Citera
2016-11-02, 18:20
Vilken förpackning menar du?

T.ex. så har jag jubileumsmynt som är kvar i plastskyddet. Dess nominella värde är ju detsamma, men samlarvärdet är nog något högre. Andelen guld i det vet jag inte vad guldpriset ligger på, om det är värt mer eller mindre än 1000 kr som valören ligger på?

Sen finns det i bankfack, guld som jag ärvt, troligen runt ett kilo som är smält till olika medaljer o sånt. Köptes som form av 100 g-tackor.
Citera
2016-11-02, 18:27
Medlem
Öppna det inte! Vill minnas att det tappar värde då.
Citera
2016-11-02, 20:00
Medlem
Fråga dig själv. Vill du helst köpa med oöppnad eller öppnad förpackning? Majoriteten vill ha orörda saker även om det egentligen inte gör någon skillnad.
Om du inte har någon rationell anledning att öppna förpackningen så låt bli.
Citera
2016-11-02, 23:20
Medlem
revodnebs avatar
Nej jag öppnar aldrig förpackningen, det sänker andrahandsvärdet.
Citera
2016-11-03, 14:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av revodneb
Nej jag öppnar aldrig förpackningen, det sänker andrahandsvärdet.

Men låt och säga att jag ska sälja den i framtiden. Personen som köper den måste ju öppna förpackningen för att säkerställa att den är riktig? Själv skulle jag inte köpa något guld utan att bekräfta att det är inget falskt. Därmed enligt din teori så går den ner i värde?

Samma sak om en ska köpa den, vill bekräfta, öppnar förpackningen och p.g.a. någon anledning inte köper den. Då sitter jag med guldet som har gått ner i värde bara för att förpackningen är bruten men guld som guld, dvs det är gram man utgår ifrån?

Tänk er 500g eller 1000g tackor, dem kommer inte ens i en plastförpackning.
Citera
2016-11-03, 15:20
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lingaa
Men låt och säga att jag ska sälja den i framtiden. Personen som köper den måste ju öppna förpackningen för att säkerställa att den är riktig? Själv skulle jag inte köpa något guld utan att bekräfta att det är inget falskt. Därmed enligt din teori så går den ner i värde?

Samma sak om en ska köpa den, vill bekräfta, öppnar förpackningen och p.g.a. någon anledning inte köper den. Då sitter jag med guldet som har gått ner i värde bara för att förpackningen är bruten men guld som guld, dvs det är gram man utgår ifrån?

Tänk er 500g eller 1000g tackor, dem kommer inte ens i en plastförpackning.

Nu hanterar jag inte så stora tackor, men mina är plomberade.
Citera
2016-11-03, 20:21
Medlem
sucuks avatar
Citat:
Nu hanterar jag inte så stora tackor, men mina är plomberade.

Här är anledningen till att jag föredrar mynt istället, de är svårare att förfalska och är de cirkulerade så betalar företagen samma pengar oavsett skick, dvs vet man att man troligtvis kommer sälja till en handlare så spelar plasten noll roll, myntet kommer oavsett betraktas som cirkulerat för det har varit utanför handlarnas/tillverkarens kontroll.
Citera
2016-11-03, 20:24
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sucuk
Här är anledningen till att jag föredrar mynt istället, de är svårare att förfalska och är de cirkulerade så betalar företagen samma pengar oavsett skick, dvs vet man att man troligtvis kommer sälja till en handlare så spelar plasten noll roll, myntet kommer oavsett betraktas som cirkulerat för det har varit utanför handlarnas/tillverkarens kontroll.

Jag har mynt också, även de är plomberade. Finns ingen anledning för mig att öppna dem, varför skulle jag?
Citera
2016-11-03, 20:26
Medlem
sucuks avatar
Citat:
Jag har mynt också, även de är plomberade. Finns ingen anledning för mig att öppna dem, varför skulle jag?

Jag vänder på det, varför inte om nu TS vill? Själv ser jag guldet som den metall det är, precis som företagen gör om du försöker sälja tillbaks det - de kommer garanterat packa upp och kontrollera äktheten..
Citera
2016-11-03, 20:29
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sucuk
Jag vänder på det, varför inte om nu TS vill? Själv ser jag guldet som den metall det är, precis som företagen gör om du försöker sälja tillbaks det - de kommer garanterat packa upp och kontrollera äktheten..

TS får givetvis göra som han/hon vill. Frågeställningen var väl vad vi andra gör?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in