• 1
  • 2
2016-11-02, 18:12
Medlem
ppnar ni frpackningen? Om man ppnar frpackningen, pverkar det ngot nr man i framtiden ska slja den vidare?
Citera
2016-11-02, 18:18
Medlem
sucuks avatar
Sljer du till privatperson i framtiden s kan det mjligen pverka priset positivt att det ligger i originalfrpackning. Allt guld som varit ute hos privatpersoner betraktas annars som cirkulerat och drmed fr man det priset oavsett hur bra skicket r.

Kontentan; vill du vldigt grna ppna s gr det.
Citera
2016-11-02, 18:20
Vilken frpackning menar du?

T.ex. s har jag jubileumsmynt som r kvar i plastskyddet. Dess nominella vrde r ju detsamma, men samlarvrdet r nog ngot hgre. Andelen guld i det vet jag inte vad guldpriset ligger p, om det r vrt mer eller mindre n 1000 kr som valren ligger p?

Sen finns det i bankfack, guld som jag rvt, troligen runt ett kilo som r smlt till olika medaljer o snt. Kptes som form av 100 g-tackor.
Citera
2016-11-02, 18:27
Medlem
ppna det inte! Vill minnas att det tappar vrde d.
Citera
2016-11-02, 20:00
Medlem
Frga dig sjlv. Vill du helst kpa med oppnad eller ppnad frpackning? Majoriteten vill ha orrda saker ven om det egentligen inte gr ngon skillnad.
Om du inte har ngon rationell anledning att ppna frpackningen s lt bli.
Citera
2016-11-02, 23:20
Medlem
revodnebs avatar
Nej jag ppnar aldrig frpackningen, det snker andrahandsvrdet.
Citera
2016-11-03, 14:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av revodneb
Nej jag ppnar aldrig frpackningen, det snker andrahandsvrdet.

Men lt och sga att jag ska slja den i framtiden. Personen som kper den mste ju ppna frpackningen fr att skerstlla att den r riktig? Sjlv skulle jag inte kpa ngot guld utan att bekrfta att det r inget falskt. Drmed enligt din teori s gr den ner i vrde?

Samma sak om en ska kpa den, vill bekrfta, ppnar frpackningen och p.g.a. ngon anledning inte kper den. D sitter jag med guldet som har gtt ner i vrde bara fr att frpackningen r bruten men guld som guld, dvs det r gram man utgr ifrn?

Tnk er 500g eller 1000g tackor, dem kommer inte ens i en plastfrpackning.
Citera
2016-11-03, 15:20
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lingaa
Men lt och sga att jag ska slja den i framtiden. Personen som kper den mste ju ppna frpackningen fr att skerstlla att den r riktig? Sjlv skulle jag inte kpa ngot guld utan att bekrfta att det r inget falskt. Drmed enligt din teori s gr den ner i vrde?

Samma sak om en ska kpa den, vill bekrfta, ppnar frpackningen och p.g.a. ngon anledning inte kper den. D sitter jag med guldet som har gtt ner i vrde bara fr att frpackningen r bruten men guld som guld, dvs det r gram man utgr ifrn?

Tnk er 500g eller 1000g tackor, dem kommer inte ens i en plastfrpackning.

Nu hanterar jag inte s stora tackor, men mina r plomberade.
Citera
2016-11-03, 20:21
Medlem
sucuks avatar
Citat:
Nu hanterar jag inte s stora tackor, men mina r plomberade.

Hr r anledningen till att jag fredrar mynt istllet, de r svrare att frfalska och r de cirkulerade s betalar fretagen samma pengar oavsett skick, dvs vet man att man troligtvis kommer slja till en handlare s spelar plasten noll roll, myntet kommer oavsett betraktas som cirkulerat fr det har varit utanfr handlarnas/tillverkarens kontroll.
Citera
2016-11-03, 20:24
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sucuk
Hr r anledningen till att jag fredrar mynt istllet, de r svrare att frfalska och r de cirkulerade s betalar fretagen samma pengar oavsett skick, dvs vet man att man troligtvis kommer slja till en handlare s spelar plasten noll roll, myntet kommer oavsett betraktas som cirkulerat fr det har varit utanfr handlarnas/tillverkarens kontroll.

Jag har mynt ocks, ven de r plomberade. Finns ingen anledning fr mig att ppna dem, varfr skulle jag?
Citera
2016-11-03, 20:26
Medlem
sucuks avatar
Citat:
Jag har mynt ocks, ven de r plomberade. Finns ingen anledning fr mig att ppna dem, varfr skulle jag?

Jag vnder p det, varfr inte om nu TS vill? Sjlv ser jag guldet som den metall det r, precis som fretagen gr om du frsker slja tillbaks det - de kommer garanterat packa upp och kontrollera ktheten..
Citera
2016-11-03, 20:29
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sucuk
Jag vnder p det, varfr inte om nu TS vill? Sjlv ser jag guldet som den metall det r, precis som fretagen gr om du frsker slja tillbaks det - de kommer garanterat packa upp och kontrollera ktheten..

TS fr givetvis gra som han/hon vill. Frgestllningen var vl vad vi andra gr?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in