• 1
  • 2
2016-11-01, 12:14
Medlem
PiusXIIIs avatar
Fr o m i dag gäller nya regler för skuldsanering. Något jag misstänker att många som går in detta delforum är intresserade av, och något jag tycker förtjänar en egen tråd.

Det ska bli enklare att söka skuldsanering, och det finns möjlighet att få en kortare återbetalningstid än de fem år som tidigare har gällt. Det kunde vara intressant om de som får erfarenhet av de nya reglerna, eller som har kunskaper redan nu, skriver i tråden, om det nu inte är att "outa" sig för mycket. Detta skulle kanske kunna hjälpa andra som funderar på att söka skuldsanering.

Jag länkar till Kronofogdens information om de nya reglerna. Har man E-leg kan man logga in på Kronofogdens sajt och söka direkt där.

https://www.kronofogden.se/kanintebe...dsanering.html
Citera
2016-11-01, 12:18
Medlem
Utan att ha satt mig in i de nya reglerna så kan jag inte låta bli att fundera kring hur enkelt det är vettigt att göra det hela.

Skuldsanering ska ju vara en sista utväg, och ju enklare man gör det att få skuldsanering desto mindre ansvar lägger man ju på den egna personen att dels låta bli att sätta sig i situationen och dels att själv reda ut den. Det är givet att någon form av skuldsanering bör finnas kan jag tycka, men jag vette fan om man ska förenkla det så mkt.

Återkommer ev efter att ha satt mig in i nya grejerna.
Citera
2016-11-01, 14:21
Medlem
BaalZeBubs avatar
Jag kommer att söka skuldsanering enligt de nya reglerna. Kronofogden har annonserat flitigt att de skulle ha etjänsten klar till 1 november, det vill säga idag.

Under förmiddagen fanns tjänsten inte, och snart kom det upp ett meddelande om att tjänsten skulle starta senare under dagen.

Nu på eftermiddagen har alla etjänster avbrutits och meddelandet är

"För tillfället har vi tekniska problem som gör att du inte kan nå våra e-tjänster.

Vi ber om ursäkt för problemen det innebär för dig och vi arbetar med alla tillgängliga resurser för att hitta en lösning."

Jag kan ge mig f-n på att detta var förutsägbart för de hos kronofogden som ansvarar för tekniken.
Senast redigerad av BaalZeBub 2016-11-01 kl. 14:29.
Citera
2016-11-01, 20:14
Medlem
BaalZeBubs avatar
Nu på kvällen har etjänsten skuldsanering äntligen satts igång. Det vill säga, om man startar den så är enda resultatet

Ett tekniskt fel inträffade. Var god försök igen vid ett senare tillfälle.
Ett tekniskt fel inträffade. Var god försök igen vid ett senare tillfälle.

Och nu har väl teknikerna gått hem för dagen, så nästa variant av fiaskot får vi nog inte se förrän i morgon.
Citera
2016-11-01, 21:02
Medlem
Är det så pass många skuldsatta och nyfikna att de effektivt lyckas DDoSa KFM, eller är systemet kasst bara kasst är den stora frågan.
Citera
2016-11-02, 09:45
Medlem
BaalZeBubs avatar
Idag har tjänsten skuldsanering hos kronofogden gjort ett stort framsteg.

I stället för tekniskt fel när man väljer tjänsten, kan man nu nämligen logga in med bankid på tjänsten.

Man får då en upplysande text som är felformaterad (kräver vertikal scrollning för att läsa texten!).

Under den oläsliga texten kan man klicka för att gå vidare, vilket leder till...

att man loggas ut!
Citera
2016-11-02, 10:10
Medlem
Frolmlansts avatar
För oss som jobbat på företag och haft indrivning som del av tjänsten känns detta inte alls bra. Jag har stor erfarenhet av människor som skiter i att betala, det kan röra sig om både 50 och 100 000 kronor. Sedan går man under jorden, räntan tickar och så är det snart oöverstigligt. Så ansöker vederbörande om skuldsanering och eftersom personen inte har några direkta medel att utmäta får fordringsägarna kanske, i bästa fall, 10-20 % av skulden. Resten avskrivs. Det innebär stora förluster för företagen. Och man skall då inte göra det alltför lätt att kunna trassla sig ur skit man själv satt sig i. Att göra det lättare att få skuldsanering flera gånger är jag starkt emot. Okej, har man en gång gjort ett misstag så är det klart att man kan förtjäna en chans. Men andra gången man sätter sig själv i en sådan situation... Nej, då känner jag inte längre någon sympati.
Citera
2016-11-02, 11:40
Medlem
PiusXIIIs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Frolmlanst
För oss som jobbat på företag och haft indrivning som del av tjänsten känns detta inte alls bra. Jag har stor erfarenhet av människor som skiter i att betala, det kan röra sig om både 50 och 100 000 kronor. Sedan går man under jorden, räntan tickar och så är det snart oöverstigligt. Så ansöker vederbörande om skuldsanering och eftersom personen inte har några direkta medel att utmäta får fordringsägarna kanske, i bästa fall, 10-20 % av skulden. Resten avskrivs. Det innebär stora förluster för företagen. Och man skall då inte göra det alltför lätt att kunna trassla sig ur skit man själv satt sig i. Att göra det lättare att få skuldsanering flera gånger är jag starkt emot. Okej, har man en gång gjort ett misstag så är det klart att man kan förtjäna en chans. Men andra gången man sätter sig själv i en sådan situation... Nej, då känner jag inte längre någon sympati.

Du har naturligtvis rätt till dina åsikter, men tråden handlar inte om detta, utan om hur de nya reglerna för skuldsanering fungerar. Tanken är att människor delar med sig av sina erfarenheter och hjälper varandra.

Jag hoppas att detta kommer att respekteras./TS
Senast redigerad av PiusXIII 2016-11-02 kl. 11:44.
Citera
2016-11-02, 11:47
Medlem
Beaver14s avatar
Jag är tudelad i detta.

Å ena sidan tycker jag att det är ett personligt ansvar att göra rätt för sig. Skuldsanering fyller en viktig funktion för den som på ett legitimt* sätt försatts i en skuldsituation som är omöjlig att ta sig ur. Men de som saknar ekonomiskt kompetens och behandlar sms-lån och krediter som om det vore lön för vanlig konsumtion ska inte kunna slippa undan genom att skuldsanera.

Å andra sidan kostar överskuldsättningen samhället väldigt mycket och särskilt mycket för den enskilde. Att vara överskuldsatt är idag ofta värre än att begå ett brott. Begår du ett brott får du ett straff och när straffet är avtjänat så är du tillbaka på ruta 1 och kan börja om (nåja, men du har förutsättningar för det i alla fall). Men är du överskuldsatt och inte själv kan ta dig ur kan det vara en livslång dom i utanförskap. Du kan inte byta bostad, i vissa fall kan du inte få jobb (gäller visserligen brott också) och din ekonomiska prick försvinner aldrig (eller det kommer nya hela tiden). Lättare regler för skuldsanering innebär att kreditgivarna får ta ett större ansvar för sin utlåning och kreditprövning. Sköter man inte den ordentligt så får man ta konsekvensen genom kreditförluster.

*Ärliga försök att bedriva näringsverksamhet som gått åt helvete av olika anledningar, skiljsmässa eller andra hastiga förändringar i livssituation är exempel på vad jag kallar legitim överskuldsättning.
Citera
2016-11-02, 11:54
Medlem
Frolmlansts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PiusXIII
Du har naturligtvis rätt till dina åsikter, men tråden handlar inte om detta, utan om hur de nya reglerna för skuldsanering fungerar. Tanken är att människor delar med sig av sina erfarenheter och hjälper varandra.

Jag hoppas att detta kommer att respekteras./TS
Då tycker jag du skall börja med att säga till övriga användare som också givit luft åt liknande. Skuldsanering skall, som annan användare påpekat, vara en sista utväg. Jag utvecklade detta.

Vidare handlar detta i hög grad om hur reglerna kommer fungera, eftersom indrivningsmöjligheterna reellt minskar, vilket påverkar samhällets ekonomi i stort. Jag har också pekat på möjligheten att missbruka systemet med de nya reglerna. Jag föreslår att du anmäler det tidigare skrivna till mod och ser om det tas bort, jag tar gärna en varning eller avstängning om så skulle vara fallet. Men det är det inte, diskussionen rör skuldsaneringens nya regler.

Men för att förstå allt detta måste man ju såklart vara läskunnig. Jag skickar dig en bilderbok vid tillfälle som förklarar detta.
Citera
2016-11-02, 12:01
Medlem
PiusXIIIs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Frolmlanst
Då tycker jag du skall börja med att säga till övriga användare som också givit luft åt liknande. Skuldsanering skall, som annan användare påpekat, vara en sista utväg. Jag utvecklade detta.

Vidare handlar detta i hög grad om hur reglerna kommer fungera, eftersom indrivningsmöjligheterna reellt minskar, vilket påverkar samhällets ekonomi i stort. Jag har också pekat på möjligheten att missbruka systemet med de nya reglerna. Jag föreslår att du anmäler det tidigare skrivna till mod och ser om det tas bort, jag tar gärna en varning eller avstängning om så skulle vara fallet. Men det är det inte, diskussionen rör skuldsaneringens nya regler.

Men för att förstå allt detta måste man ju såklart vara läskunnig. Jag skickar dig en bilderbok vid tillfälle som förklarar detta.

Vad tråkigt att du känner dig utpekad. Varför startar du inte en egen tråd om riskerna med de nya reglerna.

Jag hade tänkt undvika att anmäla, men i fortsättningen får jag väl göra det. Jag tror väl inte att det ska behöva leda till några varningar.
Citera
2016-11-02, 14:43
Medlem
exquisitelys avatar
Men är det inte så att det är själva ansökan online som ska gå lättare i och med nya blanketten som inte är lika omfattande, och inte att nu kommer fler bli beviljade?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in