• 3
  • 4
2017-01-04, 07:00
Medlem
BaalZeBubs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lhffan
hur går d?

Efter en månad av krångel skrev jag till kronofogden och frågade hur det är möjligt att min ansökan är synlig i deras system, samtidigt som handläggarna hävdar att den inte finns, och hur den kan vara osignerad då jag signerat den minst ett halvt dussin gånger. Jag skrev att jag kommer att offentliggöra svaret.

Då fick jag ett svar dagen efter om att ansökan nu var inkommen och godkänd, och att de kommer att höra av sig.

Det har de inte gjort, men bollen är deras.

Enligt den nya lagen gäller ju skuldsaneringen från den dagen man gör ansökan, så nu har jag meddelat alla borgenärer att jag har skuldsanering från 2016-11-01 och att det ska sluta skicka räkningar till mig.

Om kronofogden nu tar tid på sig och visar ytterligare tecken på inkompetens så är det deras problem, och något jag nu kan skita i.
Citera
2017-01-04, 08:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Klarabella79
Grattis! Om man nu kan säga så.
Hur lång tid tog det från ansökan till att få besked? Jag hjälper en granne med ansökan och han har skickat in ansökan och fick några dagar efter ett brev att dom tagir emot ansökan. Du fick säkert också ett sånt "första" brev?

Tänkte du skrev i höstas så lite nyfiken. I övrigt önskar jag dig lycka till i ditt kommande skuldfria liv!

Tror man kan säga tack haha
Väldigt stor sinnesro har infunnit sig. Minns inte exakt men skulle uppskatta det till 6 veckor från att de mottog ansökan till ett första "förslag".
Däremellan så ringde de och ställde frågor. När jag väl "godkänt" förslaget dvs att uppgifterna stämde så gick förslaget ut till mina fodringägare som hade 3v på sig att yttra sig.
Då en av fordringsägarna inte godkände min avbetalningsplan överklagade de till någon nämnd inom skuldsaneringsteamet.
De avslog överklagan och den som överklagade tog det ej till förvaltningsrätten och det vart därmed avgjort.
Så totalt från att jag skickade in ansökan tills att jag fick fick den godkänd tog det fyra månader.
Citera
2017-03-17, 21:07
Medlem
BaalZeBubs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BaalZeBub

Enligt den nya lagen gäller ju skuldsaneringen från den dagen man gör ansökan

Detta är felaktigt, även om det stod så i massmedia. Vad som gäller är att skuldsaneringen räknas från att den inleds, vilket kan ske innan slutligt beslut om den slås fast i domstol.

Jag har nu inlett min skuldsanering, men det kan dröja några månader innan beslut. Det tog alltså handläggarna mindre ett kvartal, vilket inte är så dåligt.
Citera
2017-03-19, 12:45
Medlem
JanBertilssons avatar
Citat:
Efter en månad av krångel skrev jag till kronofogden och frågade hur det är möjligt att min ansökan är synlig i deras system, samtidigt som handläggarna hävdar att den inte finns, och hur den kan vara osignerad då jag signerat den minst ett halvt dussin gånger. Jag skrev att jag kommer att offentliggöra svaret.

Då fick jag ett svar dagen efter om att ansökan nu var inkommen och godkänd, och att de kommer att höra av sig.

Det har de inte gjort, men bollen är deras.

Enligt den nya lagen gäller ju skuldsaneringen från den dagen man gör ansökan, så nu har jag meddelat alla borgenärer att jag har skuldsanering från 2016-11-01 och att det ska sluta skicka räkningar till mig.

Om kronofogden nu tar tid på sig och visar ytterligare tecken på inkompetens så är det deras problem, och något jag nu kan skita i.

Grattis!

Funkar det så med gamla skulder som inte finns hos kronofogden? Många företag bryr sig inte om att söka betalningsförläggning. Är man alltså även kvitt skulder som inte gått till fogden?
Citera
2017-03-19, 20:26
Medlem
BaalZeBubs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JanBertilsson
Grattis!

Funkar det så med gamla skulder som inte finns hos kronofogden? Många företag bryr sig inte om att söka betalningsförläggning. Är man alltså även kvitt skulder som inte gått till fogden?

Jag tror det. Skuldsaneringen blir 'utlyst' under en period, vilken pågår nu. Då kan de som anser sig ha anspråk på pengar registrera sig.

Studielån ingår inte i skuldsaneringen. Jag förstår inte varför. De är ju skulder.

En lustig aspekt på skuldsaneringen är att den enskildes intresse för att förneka ogiltiga fakturor sjunker till noll. Varför förneka och processa i tingsrätten, när det kostar noll kronor att bli av med skiten och lita skurkarna få a piece of the action? Företag som felaktigt tar betalt för gratis strumpor, internetleverantörer host com hem host som lurar människor över telefon, skolfotofirmor m.fl kan alltså tjäna sig en hacka på skuldsaneringar. Det är nästan så att det skulle kunna bli en affärsidé: skicka in falska fakturor till alla som utlyser skuldsanering!
Citera
2017-04-15, 22:00
Medlem
Jag kan säga så här att vi som jobbar med indrivning inte är så glada på den nya lagen folk som aktivt undandragit sig utmätning (tex sagt upp sig eller minskat sin lön vid löneutmätning) och kriminella som tex pedofiler som har stora skadestånd får skuldsanering. Det mest motbjudande är dock att personer som redan fått skuldsanering en gång och sedan efter det dragit på sig stora skudler får det igen.....
Citera
2017-04-16, 05:53
Medlem
PiusXIIIs avatar
Citat:

Jag har nu inlett min skuldsanering, men det kan dröja några månader innan beslut. Det tog alltså handläggarna mindre ett kvartal, vilket inte är så dåligt.

Får man fråga över hur lång tid din skuldsanering löper? Är det fem år som var den gamla tiden, eller fick du en kortare tid?
Citera
2017-04-16, 08:53
Medlem
BaalZeBubs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PiusXIII
Får man fråga över hur lång tid din skuldsanering löper? Är det fem år som var den gamla tiden, eller fick du en kortare tid?

Fem år. Det ska enligt handläggaren vara något exceptionellt för att det ska bli något annat.

När man gör en ansökan så är det handläggaren hos kronofogden som förbereder ärendet, gör ett förslag, kontaktar fordringsägare och sedan hanterar sådant som att utlysa det i Post- och inrikes m.m. Då har man också att godkänna förslaget, vilket jag gjort.

Kanske man i stället kan lägga upp ett alternativt förslag och få det godkänt i rätten, men jag vet inte hur det görs rent praktiskt, och tänker inte försöka.
Citera
2017-05-08, 17:05
Medlem
Plocks avatar
Citat:

Studielån ingår inte i skuldsaneringen. Jag förstår inte varför. De är ju skulder.

Studieskulder som ligger hos kronofogden tas med. Har du ett årsbelopp att betala
tas det hänsyn till det i uträkningen av ditt månadsbelopp du ska betala in till kronofogden.
Citera
  • 3
  • 4

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in