Citat:
Ursprungligen postat av
Maxjohan1983
I ett par månader nu. Har jag funderat på ekonomisk framgång. Säg att du säljer ett företag för $15 miljoner. Du kan säkert dra dig tillbaka om du vill. Skulle du?
De flesta av alla miljardärer. Allt de gör är arbete, till att sätta fler miljoner och miljarder till en stapel.
Men inte bara det, de vill även investera det rätt också. Investera i rätt aktier bara så att de kan ha 3x vad de sätter in, 15 år i framtiden.
Varför behöver de mer? Varför är det viktigt att göra högen större. När du har pengar för att hålla 100 livstider. Fortfarande de behöver mer.
Jag säger inte att det är dåligt. Det är bara intressant ur ett psykologiskt perspektiv. Vissa skulle gå i pension efter att $ 15.000.000 exit. Men några skulle gå på att få ytterligare 10 uppköp för mycket mer än $ 15.000.000 kombinerat. Kanske 100 miljoner euro eller $ 200 miljoner.
Medan en annan grupp bara måste ha en miljard dollar i nettoförmögenhet.
Är människor konstiga? Hur tänker du om detta?
Edit: Tror denna kanske hade passat bättre i psykologi. Vet inte.
En sak att ha i åtanke är att om man kommer upp i en ganska stor förmögenhet så är det inte säkert att man faktiskt trivs med tanken på att bara ha förmögenheten i form av pengar på vanligt bankkonto. För en normal privatperson så har man ju ett skydd i form av insättningsgaranti ifall en bank skulle gå i konkurs, men den garantin täcker ju bara upp till en miljon kronor ungefär (jag har för mig att gränsen är formulerad som värdet av 100 000 Euro).
Man skulle ju då kunna öppna konton hos flera banker, men det medför istället problemet att det inte blir så överskådligt och att man kanske inte klarar av att komma ihåg alla inloggningsuppgifter (då tänker jag på att det inte är så många banker som har stöd för mobilt bank-ID som annars skulle kunna vara en lösning).
Med tanke på ovanstående så är det inte så svårt att se att det finns en poäng i att ha en ganska stor andel av en större förmögenhet investerad i aktier och andra värdepapper. Då följer naturligtvis också att man hellre vill ha värdepapper som ökar i värde än sådana som minskar i värde.
Det finns alltså praktiska problem som yttrar sig specifikt när ens förmögenhet börjar bli stor som kan förklara en hel del av det du tar upp.