2016-11-01, 11:07
Medlem
Celenos avatar
Om man inte vill jobba, som jag, så drar man sig tillbaks när man har så det räcker.

Om man älskar att vara entreprenör, som Elon Musk, så fortsätter man jobba och tänker inte på hur mycket pengar man har, mer än att de går att använda till sitt entreprenörskap. Som att tex skjuta upp raketer eller rädda världen.

Jag förstår inte det konstiga.
Citera
2016-11-01, 11:12
Medlem
Jag är lat, anspråkslös och så långt från girig eller materalistisk man kan komma tror jag ibland.

Jag lägger gärna mina pengar i en stor hög, lever av dem och ger blanka fan i om jag hade kunnat tjäna mer på att göra på andra sätt.

Finns inget värde i att skaffa pengar jag inte behöver, och pengar har inget värde utöver vad jag kan göra för dem. Således har jag ingen anledning att jobba om jag inte behöver pengarna.

Givetvis skulle jag pyssla med grejer ändå, men även om jag skulle ha möjlighet att tjäna på det skulle jag nog gjort det gratis om det nu var något jag ville göra.

Så ser mitt förhållande till ekonomi och pengar ut iallafall. Kanske inte kommer ta mig till näringslivets finrum men jag kan inte låta bli att tycka att det på många sätt är ett ganska sunt förhållningssätt ändå.
Citera
2016-11-01, 12:26
Medlem
För något år sedan så komde fram till att Zlatan tjänat 1,2 miljarder så varför slutade han inte, varför upp iottan var morgon och träna som en idiot, varför ta mot spä å klagan får världspressen när han är ekonomiskt oberoende?
Tror att pengar inte har någon betydelse i sig efter ett visst belopp, är annat som driver en.
Citera
2016-11-01, 15:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Shamdon

Ja, privatekonomiskt är ju svaret självklart så att man inte behöver mer. Däremot motiveras man psykologiskt av olika orsaker där de vanligaste är maktbegär, girighet, fokus på det man kan och som man inbillar sig är ens liv, omtanke om framtiden, familj och barn och barnbarn samt bristande självförtroende och hamstrande som går till överdrift.

Det enklaste sättet att förstå det du söker förstå är att tänka på andra situationer där folk inte ändrar ett beteende fast de skulle kunna eller borde som exempelvis den som blir slagen av sin make men ändå stannar kvar eller den som borde byta jobb för det är så tråkigt men ändå stannar kvar.

Att istället för att fortsätta gå till jobbet och tjäna mer pengar promenera runt med sin älskade och sparka höstlöv finns liksom inte på kartan.

Vi vet vad vi har, men inte vad vi får och de allra flesta är väldigt rädda för förändring. Rädda på en sån avundsgrundsdjup nivå att det är snudd på omöjligt för dem att ändra ett beteende eller bryta en relation. Det är samma mekanik som gör att folk fortsätter vara feta, inte slutar spela, eller röka innan de blir sjuka, förstör för sig och sina familjer och til syvende og sidst ramlar ner och dör.
Bra inlägg, ur ett psykologiskt perspektiv. Tummen upp.
Citera
2016-11-01, 15:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Celeno
Jag förstår inte det konstiga.
Det konstiga är ju att det finns 10,000 andra saker man kan göra istället för att bara jobba. När man väl har pengarna. Men det är nog som Shamdon skrev. Man gör det man kan, och det är svårt att bryta mönster.
Citera
2016-11-01, 16:11
Medlem
Celenos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Maxjohan1983
Det konstiga är ju att det finns 10,000 andra saker man kan göra istället för att bara jobba. När man väl har pengarna.
Därför är det ju också väldigt ovanligt att riktigt rika människor går och stämplar vid löpande bandet.
Citat:
Men det är nog som Shamdon skrev. Man gör det man kan, och det är svårt att bryta mönster.
Visst är det svårt att bryta mönster men jag tror att majoriteten av ekonomiskt oberoende människor gör just det, bryter sitt mönster. Så fort man kommit över rädslan att man inte har tillräckligt med pengar i alla fall. Själv räknar jag på det varje dag. Men när man har miljarder så borde det inte vara faktorn längre.

Att inte ALLA bryter sitt mönster är ju inte ett dugg konstigt, vore ju faktiskt konstigare om det inte fanns en enda entreprenör som vill vara entreprenör oavsett förmögenhet, och ju mer kapital en människa skaffar sig efter en viss gräns desto större sannolikhet är det nog att denna människa jobbar för jobbets skull och inte pengarna, eftersom han inte redan slutat. Det är dem vi ser.

Vi märker helt enkelt inte alla människor som gjort sig tillräckligt rika och dragit sig tillbaks. Men det finns gott om sådana också.

En bra blogg: http://www.gocurrycracker.com/
Citera
2016-11-01, 16:32
Medlem
Citat:
Visst är det svårt att bryta mönster men jag tror att majoriteten av ekonomiskt oberoende människor gör just det, bryter sitt mönster. Så fort man kommit över rädslan att man inte har tillräckligt med pengar i alla fall.
Det är nog sant. De flesta vill leva chill. Istället för att gå för att bli miljardär eller till och med dollar miljardär.

Citat:
Att inte ALLA bryter sitt mönster är ju inte ett dugg konstigt, vore ju faktiskt konstigare om det inte fanns en enda entreprenör som vill vara entreprenör oavsett förmögenhet, och ju mer kapital en människa skaffar sig efter en viss gräns desto större sannolikhet är det nog att denna människa jobbar för jobbets skull och inte pengarna, eftersom han inte redan slutat.
Det är nog sant. I det stora. Och det har nämnts några gånger tidigare i tråden. Sedan kan det ju vara som Shamdon skrev. Att det är svårt att ändra på sitt beteende. Eller så är det något annat som driver dem.

Citat:
Vi märker helt enkelt inte alla människor som gjort sig tillräckligt rika och dragit sig tillbaks. Men det finns gott om sådana också.
Sant det med. Jag får kolla in bloggen. Lustigt namn på den. Men de hade ett inlägg på vars namnet kom ifrån.
Senast redigerad av Maxjohan1983 2016-11-01 kl. 16:41.
Citera
2016-11-01, 16:40
Medlem
Det är inte pengarna som driver dem, det är bara en biprodukt. Har man nått över nivån så att man själv och ens framtida barn och barnbarn är ekonomiskt oberoende så finns det ingen anledning att jobba för att få mer pengar. Däremot kan man såklart fortfarande ha ett driv och vilja fortsätta utveckla det man skapat. Man vill hålla sig sysselsatt, man vill ha mål att jobba mot, man vill se det man har skapat nå sin fulla potential, man vill ha fortsatt status, makt, uppskattning o.s.v. Och strävar man efter de punkterna så kommer pengarna också att fortsätta att rulla in, men det betyder inte att det är pengarna som är drivkraften.

Jag skulle tro att det är ytterst få extremrika människor som drivs av att tjäna mer pengar. Men man kan inte gå från att jobba stenhårt (vilket krävs för att bli ekonomiskt oberoende) till att bara ligga i hängmattan när man väl har nått dit.
Citera
2016-11-01, 16:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av _Baste_
Jag skulle tro att det är ytterst få extremrika människor som drivs av att tjäna mer pengar. Men man kan inte gå från att jobba stenhårt (vilket krävs för att bli ekonomiskt oberoende) till att bara ligga i hängmattan när man väl har nått dit.
Det där är nog mer vanligt än vad man tror. Problemet är det Celeno tog upp. Att de som syns och hörs mest är dom som hela tiden vill framåt. De som hoppade av så fort de blev ekonomiskt oberoende. De hör eller läser vi aldrig om. Eller i alla fall väldigt sällan om.
Citera
2016-11-02, 08:27
Medlem
Helblodsprinsens avatar
Citat:
Det är inte pengarna som driver dem, det är bara en biprodukt. Har man nått över nivån så att man själv och ens framtida barn och barnbarn är ekonomiskt oberoende så finns det ingen anledning att jobba för att få mer pengar. Däremot kan man såklart fortfarande ha ett driv och vilja fortsätta utveckla det man skapat. Man vill hålla sig sysselsatt, man vill ha mål att jobba mot, man vill se det man har skapat nå sin fulla potential, man vill ha fortsatt status, makt, uppskattning o.s.v. Och strävar man efter de punkterna så kommer pengarna också att fortsätta att rulla in, men det betyder inte att det är pengarna som är drivkraften.

Exakt. +1
Citera
2016-11-02, 09:36
Medlem
twoeggss avatar
Citat:

Du tror inte det är en slags "tävling" bland vissa av de rikaste då att få mer pengar? Donald trump snackar ju om att hans förmögenhet undervärderats i media osv. Själv tror jag att ett antal av de riktigt rika inte kan få nog av rikedom och bara vill ha mer. Att det liksom är lite status vem som har mest stålar.
Citera
2016-11-02, 09:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Maxjohan1983
I ett par månader nu. Har jag funderat på ekonomisk framgång. Säg att du säljer ett företag för $15 miljoner. Du kan säkert dra dig tillbaka om du vill. Skulle du?

De flesta av alla miljardärer. Allt de gör är arbete, till att sätta fler miljoner och miljarder till en stapel.

Men inte bara det, de vill även investera det rätt också. Investera i rätt aktier bara så att de kan ha 3x vad de sätter in, 15 år i framtiden.

Varför behöver de mer? Varför är det viktigt att göra högen större. När du har pengar för att hålla 100 livstider. Fortfarande de behöver mer.

Jag säger inte att det är dåligt. Det är bara intressant ur ett psykologiskt perspektiv. Vissa skulle gå i pension efter att $ 15.000.000 exit. Men några skulle gå på att få ytterligare 10 uppköp för mycket mer än $ 15.000.000 kombinerat. Kanske 100 miljoner euro eller $ 200 miljoner.

Medan en annan grupp bara måste ha en miljard dollar i nettoförmögenhet.

Är människor konstiga? Hur tänker du om detta?

Edit: Tror denna kanske hade passat bättre i psykologi. Vet inte.

Det finns jättemånga som bara kliver av och chillar resten av livet. Anledningen till att du inte hör talas om dessa är pga att de inte är intressanta längre.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in