Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2016-10-31, 23:14
  #1
Medlem
Jibezs avatar
Hej

Jag är lite less på att mina pengar bara ligger hos bankerna och samlar damm. Känns ju meningslöst att ha dom där!

Tänkte skapa ett konto på Avanza, har inget stort start kapital. 15.000kr, tänker även lägga undan 2500kr varje månad.

Vad bör jag som nybörjare börja med? Sparfonder i storbolag verkar väl säkrast? Är inte ute efter några snabba pengar nu så här i början när man är ny.

Tänker lite mer långsiktigt. Vad bör jag satsa på? Hade även tänkt mig att börja läsa på lite smått om sparande.

Men tänkte att några konkreta och enkla tips i början kunde vara bra.

Tacksam för lite hjälp!
Citera
2016-10-31, 23:33
  #2
Medlem
bithaxs avatar
Det finns ganska många trådar om det här.
Jag skulle rekommendera att du läser denhär bloggen:
https://rikatillsammans.se/2016/01/2...fonderna-2016/

Det mesta han har att säga är ändå rätt vettigt.
__________________
Senast redigerad av bithax 2016-10-31 kl. 23:45.
Citera
2016-10-31, 23:51
  #3
Medlem
Jibezs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bithax
Det finns ganska många trådar om det här.
Jag skulle rekommendera att du läser denhär bloggen:
https://rikatillsammans.se/2016/01/2...fonderna-2016/

Det mesta han har att säga är ändå rätt vettigt.

Tack jag ska läsa! Tar gärna emot fler tips
Citera
2016-11-10, 20:47
  #4
Medlem
Isterbandsdoktorns avatar
Om du prompt skall ha fond skall du verkligen räkna på avgiftens betydelse över en längre tid. Om du inte ser upp så kan den käka upp en stor del av ev. Vinst. Förresten får man ironsikt nog betala avgiften oavsett om det går plus eller minus. Fonderna är bankernas påhitt för att lura av deras kunder pengar Avanza Zero skulle jag väl valt isåfall.

En ide om du är mer intresserad kan vara att gå in på en aktiefond (om du är intresserad av aktier) och köpa in aktierna separat vilket kan bli din egna fond (aktieportfölj).
Citera
2016-11-10, 21:15
  #5
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Isterbandsdoktorn
Om du prompt skall ha fond skall du verkligen räkna på avgiftens betydelse över en längre tid. Om du inte ser upp så kan den käka upp en stor del av ev. Vinst. Förresten får man ironsikt nog betala avgiften oavsett om det går plus eller minus. Fonderna är bankernas påhitt för att lura av deras kunder pengar Avanza Zero skulle jag väl valt isåfall.

En ide om du är mer intresserad kan vara att gå in på en aktiefond (om du är intresserad av aktier) och köpa in aktierna separat vilket kan bli din egna fond (aktieportfölj).

Det finns gott om aktivt förvaltade fonder som år efter år slagit index. Det är med andra ord inte viktigt att kika på avgifter, det som är viktigt att kika på är hur fonderna presterar.
Citera
2016-11-13, 07:57
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Magban
Det finns gott om aktivt förvaltade fonder som år efter år slagit index. Det är med andra ord inte viktigt att kika på avgifter, det som är viktigt att kika på är hur fonderna presterar.
Men snälla. Självklart spelar avgiften roll även när fonden slår index!
Citera
2016-11-13, 09:33
  #7
Moderator
RostigHinks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av intemittnamn
Men snälla. Självklart spelar avgiften roll även när fonden slår index!
Så du tycker att det är bättre att få sämre avkastning från en indexfond bara för att avgiften är lägre?
Citera
2016-11-13, 09:54
  #8
Medlem
framtands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RostigHink
Så du tycker att det är bättre att få sämre avkastning från en indexfond bara för att avgiften är lägre?


Du ser den åsikten väldigt ofta. En helt sjuk tankevurpa, men ändå ständigt återkommande. Det är ett jävla fokus på minimala avgifter idag!
Citera
2016-11-13, 10:01
  #9
Moderator
RostigHinks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av framtand
Du ser den åsikten väldigt ofta. En helt sjuk tankevurpa, men ändå ständigt återkommande. Det är ett jävla fokus på minimala avgifter idag!
Och har varit det ett tag nu. Själv är jag drabbad då jag har min tjänstepension via Collectum som 2013 gjorde en av de sämsta upphandlingarna i mannaminne med enbart billiga lågpresterande fonder att välja bland. Total fokus på avgifterna. Min långsiktiga aktieportfölj går bättre än någon av fonderna i bland Collectums leverantörer.

Det finns fonder som presterar bättre än index lite beroende på vilket index man talar om. Som alltså presterar bättre efter att avgifterna dragits. De fondkurser som publiceras är alltid efter alla avgifter dragna.
Citera
2016-11-13, 10:14
  #10
Medlem
framtands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RostigHink
Och har varit det ett tag nu. Själv är jag drabbad då jag har min tjänstepension via Collectum som 2013 gjorde en av de sämsta upphandlingarna i mannaminne med enbart billiga lågpresterande fonder att välja bland. Total fokus på avgifterna. Min långsiktiga aktieportfölj går bättre än någon av fonderna i bland Collectums leverantörer.

Det finns fonder som presterar bättre än index lite beroende på vilket index man talar om. Som alltså presterar bättre efter att avgifterna dragits. De fondkurser som publiceras är alltid efter alla avgifter dragna.

Ja herregud, min favorit är när en viss fond är riktigt billig (typ 0.4%) och allt ser bra ut. Då kommer det alltid en expert som tycker att "avgiften kunde allt vara lite lägre, jag får passa den". Går inte att snacka fonder längre. Precis allt är för dyrt.

Eller om man är intresserad av en specifik svårtillgänglig marknad t.ex så kan avgiften sticka iväg på en aktivt förvaltad fond, men ta mig tusan att det är omöjligt för folk att förstå hur det är möjligt att någon kan investera i något sådant.

Nä men lägg ner hela fondsystemet och ersätt med Avanza Zero och Nordnets motsvarighet så blir alla nöjda och glada...
Citera
2016-11-13, 10:18
  #11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RostigHink
Det finns fonder som presterar bättre än index lite beroende på vilket index man talar om. Som alltså presterar bättre efter att avgifterna dragits. De fondkurser som publiceras är alltid efter alla avgifter dragna.
Det finns fonder som har presterat bättre än index, men kommer dom göra det i framtiden? Hur bedömer man sannolikheten att den kommer fortsätta överprestera istället för att underprestera kommande år och därefter hamna i nivå med index (eller under om man räknar med avgift)?
Citera
2016-11-13, 10:20
  #12
Moderator
RostigHinks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av framtand
Ja herregud, min favorit är när en viss fond är riktigt billig (typ 0.4%) och allt ser bra ut. Då kommer det alltid en expert som tycker att "avgiften kunde allt vara lite lägre, jag får passa den". Går inte att snacka fonder längre. Precis allt är för dyrt.

Eller om man är intresserad av en specifik svårtillgänglig marknad t.ex så kan avgiften sticka iväg på en aktivt förvaltad fond, men ta mig tusan att det är omöjligt för folk att förstå hur det är möjligt att någon kan investera i något sådant.

Nä men lägg ner hela fondsystemet och ersätt med Avanza Zero och Nordnets motsvarighet så blir alla nöjda och glada...
Jovisst. Avanza Zero har ju gjort +26% senaste 3 åren och är gratis. Måste ju vara hur bra som helst till skillnad mot Carnegie Swedish Smallcap som har den hutlösa avgiften på 1,6% och därför bara gjort +91% senaste 3 åren... Ja jävlar...
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback