• 3
  • 4
2009-05-30, 20:31
Medlem
yukikazes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wääuu
Jag gjorde en sorbét i torsdags på en halv flaska torr skumpa, två äggvitor, strax över 1,5dl socker lite vatten och saften av 3st stora citroner och lite citronskal.
Det blev skitgott. Men nästa gång drar jag ner på citronjuicen och sockret och upp på skumpan!
Efter att det börjat frysa lite på skummet så började jag röra/vispa ca. 1gång/timme.

Gjorde samma sak med min sorbé, röra rätt ofta är att föredra
Citera
2011-04-13, 22:27
Medlem
Humpers avatar
Hjortron sorbet:
- Gelatinblad (för konsistensen, själv tycker jag detta är mycket viktigt)
- Hjortron koncentrat/saft/bär
- Glykos
- Möjligtvis vatten beroende på smak tillsatsen
- Triple sec/Cointreau

Tillredning:
Blötlägg bladen (ca 1-2blad/4port) i saften från bären/saften/koncentratet och lös upp dem genom att värma på spisen, gärna kort stund för att spara på vitaminer m.m.
Tillsätt sedan glykos efter smak (varierar kraftigt beroende på smaktillsats), samma sak med vattnet.
Om du inte har glykos kan du laga en sockerlag, funkar utmärkt de också tar dock längre tid.
Tillsätt lite triple sec/ciontreau för en liten extra smak, dock inte för mycket.
Lägg i glassmaskinen och kör den lagom länge eller frys i 1-2timmar, rör gärna om varje kvart.
Ta ut lite innan servering så konsistens och smak blir bra, funkar bra då de är gelatin
i den.

För att få smaken bäst så tycker jag att de ska smakas av, blir som en ganska kraftig
och ganska söt saft.

Vad tror ni om detta, sedan köra den i glassmaskin.
För er som inte har en så köööööp, spendera ynka 500-1000sek för en billig god glass
är värt de enligt mig. Ska själv köpa en snart eftersom jag ska flytta till göteborg och kommer inte
kunna laga i den jag brukar.

Blir mycket bättre konsistens och smak tycker jag. Blir
väldigt isig utan det. Snart är glass säsongen på G, lycka till.
Ge gärna rekommendationer på flera recept, mängder m.m.

MvH
Senast redigerad av Humper 2011-04-13 kl. 22:35.
Citera
  • 3
  • 4

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in