• 1
  • 2
2005-12-13, 00:43
Observera:

2-2.5 dl socker
2 äggvitor

röres ihop

tillsätt: 7 dl av valfri juice (ananas rekommenderas varmt, i vilket fall man kan drälla ner lite krossad ananas i röran dessutom)

ställ i frysen och rör om med jämna mellanrum- ca en gång i timmen

avslöja INTE för era vänner hur lätt det är att göra sorbet och bli betraktade som genier.

Bra för:
-bakfylla
-törst
-efter bastun
-postsex
-frukost
-finefterrätt

Mindre bra för:
...
...
söndagsstek.
Citera
2005-12-13, 00:59
Medlem
roppans avatar
Det ska jag göra direkt!
Kan man göra den nu och låta stå i frysen eller ska den helst ätas direkt?Tänkte bara röra ihop det där för att ställa i frysen och gå till sängs och sedan starta dagen med en sorbet imorgon.
Citera
2005-12-13, 01:08
Bara du rör lite i den. Var noga med sockret/äggvitorna så de blandas mycket- vispa gärna. Var vaken någon timme så du kan få styrsel på skiten- annars är det ingen fara om du vaknar imorgon och låter den stå framme, för att röra om den då. Det funkar vilketsom, men rör du om för lite hamnar sockret på botten. Däremot kan du ju tina den imorrn och grovarbeta då, om det skulle se illa ut. Den kan frysa stenhårt, men tinar rätt så snabbt, så sorbet är lättarbetat.
Citera
2005-12-13, 01:40
Medlem
Squalos avatar
Baah! Gör som jag och köp en glassmaskin. Ingen fulvariant här... Ni vill ju inte framstå som världens sunkigaste.
Citera
2005-12-13, 01:48
Nej, det är därför man KÖPER glass och GÖR sorbet för hand.

Fjant!
Citera
2005-12-13, 01:52
Medlem
Squalos avatar
Baah! Nu ska ni inte bete er som ett gäng kvinnor. Jag tror att resultatet även på sorbet blir bättre i en glassmaskin, då kylningen är jämnare och smeten hela tiden rörs om.
Citera
2005-12-13, 01:56
Tönt!

(Hur mycket kostar en glassmaskin?)

Resultatet blir formidabelt i vilket fall.
Citera
2005-12-13, 01:59
Medlem
Squalos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sordid
Tönt!

(Hur mycket kostar en glassmaskin?)

Resultatet blir formidabelt i vilket fall.

Av märket Philips kostar dom 600-700 kr. Jag har haft min några år nu, typ 7-8 år, minst. Funkar precis lika bra som dagen den köptes. Sen finns det billigare kinesiska märken.
Citera
2005-12-13, 02:02
Medlem
Squalos avatar
Hittade på clas ohlson:

Glassmäster Philips HR 2304 Glassmaskin för beredning av kompakt glass i hemmet. Kapacitet 0,8-1,2 liter beroende på glass. Lätt att rengöra, få delar. Separat frysblock kan köpas som tillbehör. Mycket tyst, efter 30-50 minuter har du den godaste glass du någonsin smakat. 230V 20W motoreffekt.

Art. No. 34-3330
589 kr.

Så strax under 600 kr.
Citera
2005-12-13, 02:03
Jag väljer Soda Stream- i intresse av att kunna behålla vikten. Sorbet är lätt och lättsamt även utan glassmaskin, för bövelen.

Detta hindrar mig icke att avundas.
Citera
2005-12-13, 02:10
Medlem
Squalos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sordid
Jag väljer Soda Stream- i intresse av att kunna behålla vikten. Sorbet är lätt och lättsamt även utan glassmaskin, för bövelen.

Detta hindrar mig icke att avundas.

Även Squalo vill ha en sodastream. Det vore gött att kolsyra mjölk och sprit och sånt som man normalt inte får med kolsyra. Men Squalo ska inte lägga 700 spänn bara sådär. Då vore ett badhus/gym-kort smartare...
Citera
2005-12-13, 02:13
Medlem
Squalos avatar
Här finns en pryl för 139 kr, som går på batterier och vevar runt glassmeten, medans hela härligheten står i frysen. Tvivlar starkt på att den är lika bra om Philips modell, men endå. http://www.ellos.se/DetailPages/Deta...oductId=149866
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in