Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2016-10-30, 21:56
  #1
Medlem
Hej! Har ungefär i ett halvår nu haft problem med min mage. Jag har haft avföring som haft lite blod i sig. Samt slem. Gul, blek avföring osv. Har inget blod längre. Men blek avföring. Jag har varit förstoppad till nu väldigt hård mage o trängningar.

Jag har varit hos läkaren många gånger. Tagit prover. Proverna har sett jättebra ut, gjort rektoskopi. Jag har fått höra att jag kan ha allt från ibs, stressmage till inflammatorisk tarm. När jag gjorde rektoskopin så kollade han och såg att min tarm var inflammerad. Fick en remiss. Ska antagligen på undersökning. I lördags fick jag en störande smärta under vänster bröst. Inget som jag senare tänkte på. Men det var först idag som jag lade märke till mina fingrar på höger hand. En del av fingrarna har gula fläckar. Det här är mycket oroväckande. Jag har tidigare haft mycket gula blåmärken? På benen utan att jag slagit i. Jag vet verkligen inte vad det här kan bero på.. men jag får känslan av att det är något med gallan?

Jag har allmänt ingen smärta i mage elr så.. men jag är väldigt hård.

Det värsta av allt är att det finns ingen akut där jag bor.. så jag vet inte ens om jag får en tid hos doktorn.
__________________
Senast redigerad av Michaela20 2016-10-30 kl. 22:00.
Citera
2016-10-30, 22:33
  #2
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Michaela20
Hej! Har ungefär i ett halvår nu haft problem med min mage. Jag har haft avföring som haft lite blod i sig. Samt slem. Gul, blek avföring osv. Har inget blod längre. Men blek avföring. Jag har varit förstoppad till nu väldigt hård mage o trängningar.

Jag har varit hos läkaren många gånger. Tagit prover. Proverna har sett jättebra ut, gjort rektoskopi. Jag har fått höra att jag kan ha allt från ibs, stressmage till inflammatorisk tarm. När jag gjorde rektoskopin så kollade han och såg att min tarm var inflammerad. Fick en remiss. Ska antagligen på undersökning. I lördags fick jag en störande smärta under vänster bröst. Inget som jag senare tänkte på. Men det var först idag som jag lade märke till mina fingrar på höger hand. En del av fingrarna har gula fläckar. Det här är mycket oroväckande. Jag har tidigare haft mycket gula blåmärken? På benen utan att jag slagit i. Jag vet verkligen inte vad det här kan bero på.. men jag får känslan av att det är något med gallan?

Jag har allmänt ingen smärta i mage elr så.. men jag är väldigt hård.

Det värsta av allt är att det finns ingen akut där jag bor.. så jag vet inte ens om jag får en tid hos doktorn.

Om din tarm var "inflammerad" vid rektoskopi så låter det inte som stressmage eller ibs, mer troligt IBD (Mbs Crohn eller Ulcerös Kolit). Jag skulle inte vara så jätteorolig för de gula märkena i nuläget. Har du ont i magen? Planerat nytt möte med din VC efter svaret på rektoskopin?
Citera
2016-10-30, 22:37
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Swimps
Om din tarm var "inflammerad" vid rektoskopi så låter det inte som stressmage eller ibs, mer troligt IBD (Mbs Crohn eller Ulcerös Kolit). Jag skulle inte vara så jätteorolig för de gula märkena i nuläget. Har du ont i magen? Planerat nytt möte med din VC efter svaret på rektoskopin?


Jag har inte ont i magen. Min VC skulle kontakta mig när de hade fått kontakt med någon magklinik.
Citera
2016-11-27, 00:18
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Michaela20
Hej! Har ungefär i ett halvår nu haft problem med min mage. Jag har haft avföring som haft lite blod i sig. Samt slem. Gul, blek avföring osv. Har inget blod längre. Men blek avföring. Jag har varit förstoppad till nu väldigt hård mage o trängningar.

Jag har varit hos läkaren många gånger. Tagit prover. Proverna har sett jättebra ut, gjort rektoskopi. Jag har fått höra att jag kan ha allt från ibs, stressmage till inflammatorisk tarm. När jag gjorde rektoskopin så kollade han och såg att min tarm var inflammerad. Fick en remiss. Ska antagligen på undersökning. I lördags fick jag en störande smärta under vänster bröst. Inget som jag senare tänkte på. Men det var först idag som jag lade märke till mina fingrar på höger hand. En del av fingrarna har gula fläckar. Det här är mycket oroväckande. Jag har tidigare haft mycket gula blåmärken? På benen utan att jag slagit i. Jag vet verkligen inte vad det här kan bero på.. men jag får känslan av att det är något med gallan?

Jag har allmänt ingen smärta i mage elr så.. men jag är väldigt hård.

Det värsta av allt är att det finns ingen akut där jag bor.. så jag vet inte ens om jag får en tid hos doktorn.

Hjälp miiiig! Fick idag en plötsligt värk i magen behövde genast gå på toa o mådde illa. Gick på toa två gånger, det var diarier. Nu är magen lugn o mår inte illa längre. Har varit väldigt trött den här veckan o frusit mycket. Lade märke till idag att jag fått små fläckar i ett finger två röda och en lila. Inte särskilt stora. Tänk så har jag börjat få en blodförgiftning!!!!
Citera
2016-11-28, 02:20
  #5
Medlem
Är läkarstudent och tycker det låter som du har något som heter "post hepatic jaundice"- dvs gulsot som vanligtvis är på grund av gallstenar i gallgången. Bile (gall vätskan) kommer inte ut eftersom att gallgången är blockerad och därför är avföringen ljus och du har blivit gul om fingrarna. Ökad blödning och blåmärken är ett till typiskt text book symptom på den här typen av gulsot. Du borde gå till läkaren snarast och be dom ta lever prover och ultraljud.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback