Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2016-10-30, 19:27
  #1
Medlem
GrandMasterFlashs avatar
Tjabba!

Jag har hört att på vanliga sunkiga kinarestauranger så ska det finnas en hemlig eller inofficiell meny med mer genuina rätter (inte friterad fläsk och friterad banan och friterad räka osv.). Har någon annan hört talas som det här fenomenet?
Någon som har prövat själv?

Är sugen på att höra med den lokala kinakrogen där jag bor. Men känns som att det kan bli lite konstig stämning om det inte stämmer hehe..
Citera
2016-10-30, 19:31
  #2
Medlem
possums avatar
Jag har personligen sett folk komma in på en kinakrog, prata kinesiska med personalen och bli serverade något som definitivt inte såg ut som "4 små lättel" så det kan nog stämma.
Citera
2016-10-30, 19:31
  #3
Medlem
Cykel-Ingemar.s avatar
Jag har aldrig hör nåt sånt. Är det nåt som bara riktiga kineser brukar gilla då kanske? Jag tror inte hund och haj-fena-soppa. Men det är nog myt låter konstigt att de skulle ha mat som inte nån beställer. Men jag vet inte låter kul ändå. Undra vad man ska säga

/ Cykel-Ingemar
Citera
2016-10-30, 19:33
  #4
Medlem
sdkennets avatar
vad skulle vitsen vara?????
Citera
2016-10-30, 19:37
  #5
Medlem
Hybrics avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sdkennet
vad skulle vitsen vara?????

Att få prova Chang-Hang's mormors höstgryta!

Låter hel intressant detta, aldrig provat! Har en närliggande Thai restaurang i närheten och där kommer lite annat thaifolk och pratar med personalen, deras rätter ser helt annorlunda ut i jämförelse till menyn.
Citera
2016-10-30, 19:38
  #6
Medlem
vtcs avatar
Det förekommer absolut. Super Rullband i Göteborg (numera "Super Sushi") hade länge en sådan hemlig meny, men nuförtiden verkar den vara både öppet publicerad och översatt till svenska

https://supersushi.gastrogate.com/sp...esiska-ratter/
Citera
2016-10-30, 19:52
  #7
Medlem
AbortRetryIgnores avatar
En restaurang värd namnet låter dig beställa vad du vill från menyn, inte bara rätterna som står där. Då kan du blanda friskt och välja och vraka. Du är ju betalande gäst, så då är det upp till dina värdar att leverera. Kocken bryr sig nog rätt lite om vad han lagar och vad som hamnar i sällskap på tallriken.

Glass med pommes frites och ketchup. Smaklig måltid!

Hur det ser ut med eventuella hemliga råvaror som finns i skafferiet och kylskåpet i köket återstår att se. Prova att fråga efter t ex blodpudding.
Citera
2016-10-30, 19:54
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vtc
Det förekommer absolut. Super Rullband i Göteborg (numera "Super Sushi") hade länge en sådan hemlig meny, men nuförtiden verkar den vara både öppet publicerad och översatt till svenska

https://supersushi.gastrogate.com/sp...esiska-ratter/

Rätt c22 gjorde mig förbryllad:

C22. 果酱烤鸭 ( Lättgrillad ankbröst med lingosylt )

Visste inte att de körde lingonsylt i Kina.
Citera
2016-10-30, 19:55
  #9
Medlem
Ja det brukar finnas. Fast det finns egentligen på dom flesta restauranger. Även om på svenska restauranger kan du få saker som inte finns på menyn. Det är egentligen inte så konstigt. Självklart är det ingen hemlig och exklusiv meny utan det handlar om att dom även kan laga vissa rätter som dom inte har satt ut på menyn för att efterfrågan antagligen är för liten.
Citera
2016-10-30, 19:56
  #10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AbortRetryIgnore
En restaurang värd namnet låter dig beställa vad du vill från menyn, inte bara rätterna som står där. Då kan du blanda friskt och välja och vraka. Du är ju betalande gäst, så då är det upp till dina värdar att leverera. Kocken bryr sig nog rätt lite om vad han lagar och vad som hamnar i sällskap på tallriken.

Glass med pommes frites och ketchup. Smaklig måltid!

Hur det ser ut med eventuella hemliga råvaror som finns i skafferiet och kylskåpet i köket återstår att se. Prova att fråga efter t ex blodpudding.

Ok. Men så ser det ju knappast ut på guide Michelin-krogar. Men jag tycker allt att de är värda namnet.
Citera
2016-10-30, 20:00
  #11
Medlem
Qusimotos avatar
Varför skulle man ha en hemlig meny? i vilket syfte?
Citera
2016-10-30, 20:03
  #12
Medlem
Tunnan.och.Morotens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Qusimoto
Varför skulle man ha en hemlig meny? i vilket syfte?
Förbjudet äta hund och katt kanske? 🐹
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback