Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2016-10-30, 14:31
  #1
Medlem
informaticss avatar
De senaste åren har vart en riktig berg- och dalbana för mig på många sätt.

Idag har jag troligtvis haft vad som kallas ångest, en känsla som jag inte riktigt kan beskriva.

Normalt dricker jag flera koppar kaffe på morgon-förmiddag, men så blev det ej idag utan det blev först för en stund sedan (14.15). Kort därefter ett rus av glädje och total lycka. Plötsligt tyckte jag att allt var underbart. Det kändes som att allt var möjligt och att alla problem kommer lösa sig. Men nu försvann det och det känns ungefär som innan.

Jag har ju hört att kaffe kan utlösa endorfiner men att det kan påverka så här pass mycket trodde jag ej. Kan det stämma eller inbillar jag mig?
Citera
2016-10-30, 14:51
  #2
Avstängd
Har du tagit något annat på senaste tiden? Alkohol, tjack etc?
Citera
2016-10-30, 14:52
  #3
Medlem
När man väl är beroende, ja. Det krävs bara lite stimulans för att 'uppdatera', för att ge en boost. Analogt med berusade människor som blir påverkade av endast ett glas vin.
Citera
2016-10-30, 14:52
  #4
Medlem
informaticss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FuckImBack
Har du tagit något annat på senaste tiden? Alkohol, tjack etc?
Absolut inte. Varken dricker eller tar droger. Det enda förutom mat jag konsumerar är stress.
Citera
2016-10-30, 14:55
  #5
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av informatics
Absolut inte. Varken dricker eller tar droger. Det enda förutom mat jag konsumerar är stress.
Är ju sånt med alla former av missbruk, att tolerans ökar. ( Detta gäller även kaffe och kaffe är ju beroendeframkallande ) men att på bara några timmar få en sån verkar inte troligt. Tar du några medeciner?
Citera
2016-10-30, 14:56
  #6
Medlem
informaticss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sparkplugg
När man väl är beroende, ja. Det krävs bara lite stimulans för att 'uppdatera', för att ge en boost. Analogt med berusade människor som blir påverkade av endast ett glas vin.
Du menar att det kan finnas någon koppling till huruvida man är beroende av något eller ej?
Om man säger som så, att jag blir full av typ en öl då? Beror det på att jag har alkoholproblem eller bara att jag nästan aldrig dricker? Jag väger ca 100 kg så det borde inte bero på något fysiskt. Däremot när jag väl dricker, ca 1 ggn om året, så dricker jag stora mängder. Jag tror att jag har en missbrukarpersonlighet eftersom allt jag tycker om måste gå till överdrift.
Citera
2016-10-30, 14:58
  #7
Medlem
informaticss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FuckImBack
Är ju sånt med alla former av missbruk, att tolerans ökar. ( Detta gäller även kaffe och kaffe är ju beroendeframkallande ) men att på bara några timmar få en sån verkar inte troligt. Tar du några medeciner?
Nope, inga mediciner förutom kosttillskott som jag tar regelbundet. Det är bara proteinpulver.
Citera
2016-10-30, 15:18
  #8
Moderator
Neksnors avatar
Psykologi: allmänt --> Medicin och hälsa
/Moderator
Citera
2016-10-30, 15:50
  #9
Medlem
Kaffemedaffes avatar
Har sannolikt ej med kaffet att göra det du beskriver.
Citera
2016-10-30, 16:28
  #10
Medlem
informaticss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kaffemedaffe
Har sannolikt ej med kaffet att göra det du beskriver.
Jag glömde nämna, men detta är inte första gången jag upplever fenomenet och det var egentligen därför jag startade tråden. Kan det vara så att kaffet spelar oss ett känslomässigt spratt? Är kaffebönan ondskefull eller rent ut sagt skapad av djävulen själv?
Skämt å sido, jag tror personligen det har med kaffet att göra. Men det behöver inte vara "substanserna" i sig som är orsaken. Det är kanske snarare något psykiskt? Tyvärr flyttade moderatorn min tråd från Psykologi till Medicin och hälsa, troligtvis för att hen läste ordet "endorfiner", så nu kan jag väl inte längre räkna med att flashbacks psykologer hjälper mig att besvara den faktiska frågan i tråden - "inbillar jag mig?".
Citera
2016-10-30, 16:36
  #11
Medlem
Kaffemedaffes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av informatics
Jag glömde nämna, men detta är inte första gången jag upplever fenomenet och det var egentligen därför jag startade tråden. Kan det vara så att kaffet spelar oss ett känslomässigt spratt? Är kaffebönan ondskefull eller rent ut sagt skapad av djävulen själv?
Skämt å sido, jag tror personligen det har med kaffet att göra. Men det behöver inte vara "substanserna" i sig som är orsaken. Det är kanske snarare något psykiskt? Tyvärr flyttade moderatorn min tråd från Psykologi till Medicin och hälsa, troligtvis för att hen läste ordet "endorfiner", så nu kan jag väl inte längre räkna med att flashbacks psykologer hjälper mig att besvara den faktiska frågan i tråden - "inbillar jag mig?".
Jag förstår inte din fråga alls. Du blir upprymd av kaffe, eller så är det placebo. Vad spelar det för roll?
Citera
2016-10-30, 16:46
  #12
Medlem
informaticss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kaffemedaffe
Jag förstår inte din fråga alls. Du blir upprymd av kaffe, eller så är det placebo. Vad spelar det för roll?
För oss som inte nöjer sig med att någonting bara "är som det är" och vill veta mer om hur saker fungerar på djupet så spelar det roll.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback