• 1
  • 2
2016-10-29, 20:44
Medlem
Hej! Tänk när vi använder droger / alkohol och mår riktigt bra; saker som ökar endorfiner, serotonin, dopamin etc.. Varför är inte människan född med en dopaminboost som är konstant? Bara jag som funderat på det? Tänk känslan av att må superbra 24 timmar om dygnet. Istället väntar vi på fredagen efter en svettig arbetsvecka att få slappna av över ett glas vin. Varför var inte evolutionen snällare och gav oss "roligare" förutsättningar? Jag önskar att livet såg ut så, just nu är livet lite för jobbigt i min mening.
Citera
2016-10-29, 20:47
Medlem
För att det helt enkelt inte skulle vara en evolutionär fördel. Evolutionen har inte som mål att du ska må bra, utan att generna ska föras vidare.
Citera
2016-10-29, 20:58
Medlem
miness avatar
En intressantare fragestallning ar nog "varifran kommer konceptet 'perfekt', nar ingenting ar perfekt"
Citera
2016-10-29, 21:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RulleRivare
För att det helt enkelt inte skulle vara en evolutionär fördel. Evolutionen har inte som mål att du ska må bra, utan att generna ska föras vidare.
Just precis detta. Evolutionen är en långsam process.
Citera
2016-10-29, 21:21
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av mines
En intressantare fragestallning ar nog "varifran kommer konceptet 'perfekt', nar ingenting ar perfekt"

håller med.

och till er som hänvisar till evolutionen, jag tycker det känns väldigt abstrakt. föra generna vidare till vad?
Citera
2016-10-29, 21:33
Medlem
Om du vill veta varför, vilket kan besvaras strikt naturvetenskapligt, bör du studera biologi. Det existerar t.ex. inga evolutionsbiologiska fördelar i att ständigt vara i ett tillstånd av hormonellt rus, så det har inte ens att göra med att det är en långsam process, och evolutionen ger inga fördelar till det som människan ofta avser med begreppet 'perfektion'.

För autodidakta studier är exempelvis Stanford-professorn Robert Sapolskys YouTube-föreläsningar att rekommendera.
Citera
2016-10-29, 21:36
Medlem
upperkatts avatar
Citat:
Fel. Evolutionen har inget mål, inget medvetande. Däremot är resultatet av evolutionen att de bäst lämpade generna förs vidare.
Citera
2016-10-29, 21:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av upperkatt
Fel. Evolutionen har inget mål, inget medvetande. Däremot är resultatet av evolutionen att de bäst lämpade generna förs vidare.
Jo, jag vet. Det var dock inte det som var det relevanta, utan att ditt välmående inte är något fördelaktigt i sig. Det är bara något som främjar evolutionärt fördelaktigt beteende.
Citera
2016-10-29, 21:53
Medlem
upperkatts avatar
Citat:
Jo, jag vet. Det var dock inte det som var det relevanta, utan att ditt välmående inte är något fördelaktigt i sig. Det är bara något som främjar evolutionärt fördelaktigt beteende.
Det kan jag däremot skriva under på.

OnT
Eftersom evolutionen inte eftersträvar endorfin. Evolutionen existerar inte i nägot syfte, utan den existerar endast. Evolutionen är varken snäll eller ond, det är ingen varelse.
Citat:
Ursprungligen postat av Stanley Kubrick
The most terrifying fact about the universe is not that it is hostile but that it is indifferent; but if we can come to terms with this indifference and accept the challenges of life within the boundaries of death — however mutable man may be able to make them — our existence as a species can have genuine meaning and fulfillment. However vast the darkness, we must supply our own light.

Utan svackor som du upplever nu kanske du inte skulle uppskatta de bra perioderna lika mycket (vem vet?). Hoppas du mår bättre snart.
Citera
2016-10-29, 22:31
Medlem
TS har missuppfattat. Vi är perfekta. Det är bara det att njutningens nektar måste kontrasteras mot något dåligt för att bli värdefull. En människa som aldrig lidit skulle inte förstå att hon var lyckligt lottad.

Det är paradoxalt för en människa som aldrig lidit skulle inte ens kunna vara glad eftersom hon inte hade något att jämföra med. Lidandet kommer alltså på köpet. Dessutom kanske det är så att ju större ens lidande är ju lyckligare förmår man vara.

Jag tycker snarare det är märkligt att gud placerat ut dessa roliga extrabanor som drogerna utgör i vår värld. Det är lustigt.
Citera
2016-10-29, 23:19
Medlem
Tänk om vi vore perfekta? Vilken absurd tanke!

Den perfekta människan är optimal. Och optimala tillstånd brukar det inte finnas så många av. Vi skulle alla se likadana ut, ha samma hårfärg, samma kön och tänka samma tankar. Och dö samtidigt. Typ när solen slocknar.
Citera
2016-10-30, 02:49
Medlem
PiusXIIIs avatar
Om man mår för bra blir inget gjort?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto